2785
Sök

Frågor angående besiktningsprotokollet efter besiktningen.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 maj 2010
tkd_rille skrev:
caromania skrev:
caromania skrev:
Du får köra bilen en månad sedan får du körförbud, och måste besiktiga om den inom två annars måste du göra en helt ny besiktning.

Vad är fel i det jag skrev?

Det fattas väldigt viktiga ord för att folk ej ska fatta?  TILL/FRÅN verkstad.

Absolut inte. Det betyder inte att man bara får köra till och från verkstad.

"Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas." Citat från bilprovningens hemsida.

Det är en jävla skillnad mot att du bara får köra till och från verkstad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
4 maj 2010
caromania skrev:
tkd_rille skrev:
caromania skrev:

Vad är fel i det jag skrev?

"Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas." Citat från bilprovningens hemsida.

du ger dig inte? Du får helt enkelt inte nöjesköra, man riskerar böter om man blir stoppad av polisen om de kollar upp bilen. nödvändigt för att fixa skiten om den blir underkänd är helt enkelt, köpa delar, köra till verkstad och besiktning. Inget annat är nödvändigt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 maj 2010
tkd_rille skrev:
caromania skrev:
tkd_rille skrev:

du ger dig inte? Du får helt enkelt inte nöjesköra, man riskerar böter om man blir stoppad av polisen om de kollar upp bilen. nödvändigt för att fixa skiten om den blir underkänd är helt enkelt, köpa delar, köra till verkstad och besiktning. Inget annat är nödvändigt.

Det var du som började märka ord när du skrev att jag ljög. Hur ska det vara egentligen? Kan vi räta ut lite frågetecken tack:

1) Får man bara köra till och från verkstad under första månaden?

2) Vad i mitt första påstående att man får köra bilen i en månad var lögn?

Muttley
4 maj 2010
caromania skrev:
tkd_rille skrev:
caromania skrev:

Det var du som började märka ord när du skrev att jag ljög. Hur ska det vara egentligen? Kan vi räta ut lite frågetecken tack:

1) Får man bara köra till och från verkstad under första månaden?

2) Vad i mitt första påstående att man får köra bilen i en månad var lögn?

De är väl rätt färdigdiskuterat?.

ja om man ska vara riktigt tydlig från tolkning av deras protokoll så är de till från verkstad fram till man besiktigat igen.

Så ditt påstående om att man får köra bilen kan lätt tolkas som om de är fritt fram för folk att leka med bilen utan att få någon påföljd ja.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 maj 2010
tkd_rille skrev:
ja om man ska vara riktigt tydlig från tolkning av deras protokoll så är de till från verkstad fram till man besiktigat igen.

Fel. Tolka det hur du vill, men betydelsen är betydligt vidare än så.

Det du beskriver med en vis enträgen envishet är vad som sker då den första månaden gått:

"Vid underkännandet gäller normalt att automatiskt körförbud
inträder efter en månad...
...Vid automatiskt körförbud får man köra kortast lämpliga väg
till verkstad för reparation eller till Bilprovningen för besiktning."

5 198 Inlägg
4 maj 2010
Hur svårt ska det va.... Ring Polisen eller SBP å fråga så slipper man allt skit prat och olika svar, det måste man kunna räkna ut själv.

888 Inlägg
4 maj 2010
caromania skrev:
tkd_rille skrev:

Fel. Tolka det hur du vill, men betydelsen är betydligt vidare än så.

Det du beskriver med en vis enträgen envishet är vad som sker då den första månaden gått:

"Vid underkännandet gäller normalt att automatiskt körförbud
inträder efter en månad...
...Vid automatiskt körförbud får man köra kortast lämpliga väg
till verkstad för reparation eller till Bilprovningen för besiktning."

Du har så fel man kan ha. Man får INTE bruka bilen mer än till verkstad och till bilprovningen om man får en "2a" på besiktningen.

Vet inte hur många böter jag fått pga av detta, det går under obesiktigat fordon nu är det 1500:- i böter.

Du kan ju prova vet jag..

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 maj 2010
HenkeTIC skrev:
Man får INTE bruka bilen mer än till verkstad och till bilprovningen om man får en "2a" på besiktningen.

Vet inte hur många böter jag fått pga av detta, det går under obesiktigat fordon nu är det 1500:- i böter.

Vet du inte hur många böter du fått då du kört den första månaden? Är det så många att du inte kan räkna dem eller har du helt enkelt glömt hur många det var? Då känns det oavsett vad spontant som om nånting gjort att polisen uppmärksammat just din bil. Fordonet får ju inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas, tänkte du på det då du körde den alla gånger du fick böter?

888 Inlägg
5 maj 2010
Vad spelar det för roll om hur många gånger jag blivit stoppad? Har man ägt lite över 400 bilar och besiktigat lika många gånger så blir man stoppad en hel del.

Jag bryr mig inte om bilen är obesiktigad jag kör ändå oftast går det bra men nu va det inte det som det handlade om utan att man får inte köra mer än nödvändigt för att få bilen lagad alltså inte köra till jobb, köra och handla hämta ungarna på dagis m,m.

Handledare
1 481 Inlägg
5 maj 2010
Om man ska tolka det som ni påstår så får man inte köra om man fått en "1:a" heller. Det står exakt samma text för fel utan efterkontroll:
"Felen ska åtgärdas snarast. Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas."
Väntar svar från Bilprovningen.

888 Inlägg
5 maj 2010
saab_sonett skrev:
Om man ska tolka det som ni påstår så får man inte köra om man fått en "1:a" heller. Det står exakt samma text för fel utan efterkontroll:
"Felen ska åtgärdas snarast. Fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas."
Väntar svar från Bilprovningen.

Stämmer mycket bra och skulle du bli stoppad av polisen utan att ha åtgärdat felet får du ombesiktning igen.

Mvh Henke

Handledare
1 481 Inlägg
5 maj 2010
Fått svar nu.
Så här skriver dom:
Hej,

Tack för att du kontaktat oss.

När det gäller ombesiktning (efterkontroll) har du ett körförbud så länge inte felen är åtgärdade. Du får endast åka till närmaste verkstad. Läs gärna baksidan på protokollet.

Vänliga hälsningar
Yvonne

Men det betyder att om man fixar felet dagen efter besiktningen så får man köra i en månad innan man måste ombesikta. Hur kan polisen se om jag bytt ex. en spindelled?  (Jag tror inte dom kryper under bilen)

3 354 Inlägg
5 maj 2010
saab_sonett skrev:
Men det betyder att om man fixar felet dagen efter besiktningen så får man köra i en månad innan man måste ombesikta. Hur kan polisen se om jag bytt ex. en spindelled?  (Jag tror inte dom kryper under bilen)

de kan kanske göra det eller om de kan godkänna kvitto om du köpt en ny eller på en skrot

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

5 198 Inlägg
6 maj 2010
Seth skrev:
saab_sonett skrev:

de kan kanske göra det eller om de kan godkänna kvitto om du köpt en ny eller på en skrot

Vad säger ett kvitto ? inget förutom att det är ett kvitto på en reservdel. .säger inget VEM som köpt eller OM det är bytt.

62 Inlägg
6 maj 2010
Måste det inte ombesiktigas först iaf, även fast felen är åtgärdade?

Muttley
6 maj 2010
gamlingen skrev:
Seth skrev:
saab_sonett skrev:

Vad säger ett kvitto ? inget förutom att det är ett kvitto på en reservdel. .säger inget VEM som köpt eller OM det är bytt.

Bara att åka och besiktiga direkt när man bytt delar, varför vänta månaden ut ?=

3 354 Inlägg
7 maj 2010
gamlingen skrev:
Seth skrev:
saab_sonett skrev:

säger inte att det garanterat hjälper men det KAN hjälpa. eller så får man visa det som är fixat

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök