Åka för många pers i bilen, vad gäller? (lagar och regler)

Asparagus
9 maj 2010 · 40 Inlägg

Om min bil är reggad för 4 passagerare och jag kör låt säga 5 passagerare, (alla straffmyndiga) vem åker dit på det vid poliskontroll? Passageraren som ju inte kan ha på sig bälte eller är det jag som förare som har nån slags ansvar?

nordstromj
9 maj 2010 · 1 772 Inlägg

Detta är någonting jag också funderat över..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
o_lindh
9 maj 2010 · 347 Inlägg

Föraransvar gäller på bältesplikten.

VOLVOSWE240 Avstängd
9 maj 2010 · 40 Inlägg

Hmm.. varför kan man inte tejpa fast den 5e på taket ?

The_Rebel Gréve
9 maj 2010 · 497 Inlägg

föraren får lite böter för att han kör för många och om någon sitter obältad får den böter för det, de är vad jag vet för jag och några andra åkte 8 st i en 245 och blev stoppade, han som körde fick böta 500 och de var ju inte så farligt tongue

VOLVOSWE240 Avstängd
9 maj 2010 · 40 Inlägg

The_Rebel skrev:
föraren får lite böter för att han kör för många och om någon sitter obältad får den böter för det, de är vad jag vet för jag och några andra åkte 8 st i en 245 och blev stoppade, han som körde fick böta 500 och de var ju inte så farligt tongue

jag måste bara säga.. SATAN vilken fin avatar du har ! lollollollol

Minx
9 maj 2010 · 27 Inlägg

Reglerna säger att man får vara upp till åtta passagerare i en bil så länge man inte överskrider maxlast eller skymmer förarens sikt, alla som sitter på bältes platser måste använda bälte övriga klassas som last och måste således "packas" på ett säkert sätt....Du har inget ansvar för dom över 15år den som är obältad får böterna men tänk före innan du kör med för mycket folk i bilen inte kul om du krockar d blir många ton i nacken..Eller en död/skadad kompis på dit samvete

Hamilton
9 maj 2010 · 8 864 Inlägg

Det är förarens ansvar vad gäller får många passagerare.
Trafikförordning (1998:1276) 4:6
Passageraren utan bälte får 1500 i böter för bältet och föraren får böter enligt
14 kap §3

Minx inäg ovan är rena fantasier och ska tas med en skopa salt.
Passagerarantalet i en bil står i reggbeviset och det är det som gäller och inget annat.

Fotograf på tierpidag.se
Asparagus
9 maj 2010 · 40 Inlägg

Okej, frågan besvarad! big_smile

Louksor
9 maj 2010 · 1 915 Inlägg

japp, under 15år.

10 c § Föraren, annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp skall vidta lämpliga åtgärder så att passagerare som är under femton år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning och hjälpa passagerare att placera rullstol i enlighet med bestämmelserna i 10 b §. Förordning (2006:1208).



ThisIsBlackSunshine skrev:

o_lindh skrev:
Föraransvar gäller på bältesplikten.

Är väl bara för personer under 14-15 år? eller är ja ute och cyklar nu igen? tongue

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
o_lindh
9 maj 2010 · 347 Inlägg

Jaså, för när jag blev stoppad i en poliskontroll så sa konstapeln:

Bra att passagerarna bak är bältade för du vet väl att det är föraransvar på det?

Passagerarna bak var klart över 15.

o_lindh
9 maj 2010 · 347 Inlägg

Ok, om jag fattat rätt nu då:

Passagerare över 15 år får böter om de inte använder bilbälte och föraren får böter om han tar med fler passagerare än bilen är avsedd för?

Hamilton
9 maj 2010 · 8 864 Inlägg

o_lindh skrev:
Ok, om jag fattat rätt nu då:

Passagerare över 15 år får böter om de inte använder bilbälte och föraren får böter om han tar med fler passagerare än bilen är avsedd för?

Svar Ja.


Inlägg som passar i sandlådan är raderade.

Fotograf på tierpidag.se
myran Foto/Bilnörd
9 maj 2010 · 1 541 Inlägg

Minx skrev:
Reglerna säger att man får vara upp till åtta passagerare i en bil så länge man inte överskrider maxlast eller skymmer förarens sikt, alla som sitter på bältes platser måste använda bälte övriga klassas som last och måste således "packas" på ett säkert sätt....Du har inget ansvar för dom över 15år den som är obältad får böterna men tänk före innan du kör med för mycket folk i bilen inte kul om du krockar d blir många ton i nacken..Eller en död/skadad kompis på dit samvete

Både rätt och fel. Detta gällde tills fram för ett par år sedan.

Numera är det max så många passagerar som står i registrerings beviset som gäller.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Piratstikin 2015 Dbakuten.
9 maj 2010 · 5 092 Inlägg

Hamilton skrev:
Det är förarens ansvar vad gäller får många passagerare.
Trafikförordning (1998:1276) 4:6
Passageraren utan bälte får 1500 i böter för bältet och föraren får böter enligt
14 kap §3

Minx inäg ovan är rena fantasier och ska tas med en skopa salt.
Passagerarantalet i en bil står i reggbeviset och det är det som gäller och inget annat.

Får föraren böter oxå??

Är inte säker så jag säger ingenting helt säkert heller. men jag har altid fått höra att föraren ansvarar för att personerna som som sitter i bilen där bälte fins måsta ha bälte sen övriga personer får böter om man blir stoppad. har alltid trott det för det låter ju lite vettigt iallafall. men är det så som du säger, så ska jag aldrig köra hem 6 personer + mig från krogen mer tongue

Hamilton
9 maj 2010 · 8 864 Inlägg

Ganska solklart i regelverket att föraren även döms

11 § Till penningböter döms ägaren av ett fordon om han eller hon uppsåtligen eller av oaktsamhet har underlåtit att göra vad som har ankommit på honom eller henne för att hindra att fordonet brukas i strid mot 4 kap.


4 kap
6 § I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.


Trafikförordning (1998:1276)
https://lagen.nu/1998:1276#K14

Fotograf på tierpidag.se
Piratstikin 2015 Dbakuten.
9 maj 2010 · 5 092 Inlägg

okej ja då är det svart på vitt då smile inte så kul med böter kan jag tro wink

The_Rebel Gréve
9 maj 2010 · 497 Inlägg

VOLVOSWE240 skrev:

The_Rebel skrev:
föraren får lite böter för att han kör för många och om någon sitter obältad får den böter för det, de är vad jag vet för jag och några andra åkte 8 st i en 245 och blev stoppade, han som körde fick böta 500 och de var ju inte så farligt tongue

jag måste bara säga.. SATAN vilken fin avatar du har ! lollollollol

de enda kortet jag ser någorlunda naturlig ut på roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang