5344
Sök

Bättre och högre volym med samma stereo?

stRaend
7 maj 2010
men skulle nästan tro att det går att sätta dit 3,5" högtalare istället för 3". är inte säker men skulle kunna tro det. 2 bra basar kostar mer än 1 bra bas, därför jag rekommenderade en istället för två för att hålla nere kostanderna. för om du köper 2 basar istället för 1 så behöver du ha ett dubbelt så kraftfullt steg. och då stiger priserna ganska så bra beroende på vilken effekt vi pratar om givetvis.

men kan du inte ha en bas på ena sidan och andra kan du ju sätta in slutstegen?

Då jag förutsätter att 6x9" är likadana i hela bilen, så skulle jag nog driva dom på ett slutsteg. Alternativt att du byter ut alla 6x9" mot likadana och driver dom på ett. Sedan basen kan du ju driva på samma som 6x9", fast då behöver du ha ett 5-kanaligt eller 6-kanaligt så du kan brygga det till 5 kanaler. Eller om du ska ha två basar så bryggar du inte ifall du har ett 6-kanals.

Eller så kör du 6x9" på ett fyrkanaligt och 3" /3,5" på ett 3/4/5 kanals som du bryggar till 3kanaler, 2 för högtalarna och 1 för basen/basarna.

Så jag rekommenderar minst 2 slutsteg iallafall.

108 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Jag har inte kolla hur det ser ut bakom så jag vet inte hur mycket utrymme det finns, men kollar innan inköp.
Möjligen att jag kör med en bas då jag ska sätta in en hundbur så småningom, då tar den ju upp halva utrummet så då kanske det inte ser så naket ut.

Alla högtalare är orginal så jag antar att det är samma också, köper jag nya så blir det 4 likadana i allafall så då borde det bli så här:
4 st 6x9" på ett 4kanalig slutsteg
2 st 3" eller 3,5" högtalare och 1 st 10" eller 12" bas på ett 4 kanaligt steg som bryggas till 3kanaligt

eller är jag ute och cycklar?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 maj 2010
Det tycker jag låter som en bra idé! smile Då kan du ju låta 6x9orna bak spela fullregister (som vanligt) och använda dom fram som midbasar, borde ge rätt bra tryck då.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stRaend
7 maj 2010
ITS_CUSTOM skrev:
Jag har inte kolla hur det ser ut bakom så jag vet inte hur mycket utrymme det finns, men kollar innan inköp.
Möjligen att jag kör med en bas då jag ska sätta in en hundbur så småningom, då tar den ju upp halva utrummet så då kanske det inte ser så naket ut.

Alla högtalare är orginal så jag antar att det är samma också, köper jag nya så blir det 4 likadana i allafall så då borde det bli så här:
4 st 6x9" på ett 4kanalig slutsteg
2 st 3" eller 3,5" högtalare och 1 st 10" eller 12" bas på ett 4 kanaligt steg som bryggas till 3kanaligt

eller är jag ute och cycklar?

Precis ! smile

Eller så skaffar du ett 3-kanals steg till 3"/3,5" och basen. Alternativt ett 5-kanals som du bryggar två kanaler på till dom små högtalarna och den tredje till basen. men skulle tro att dom får lite för mycket effekt då.

Så antingen 4-kanals eller 3-kanals wink

108 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Jag såg att 3-kanals stegen var rätt dyra... dyrare än 4-kanals...

Ska man ha 10" eller 12" bas då?

Hur bryggar man? Kopplar man basens plus till plus på kanal 1 och basens minus till minus på kanal 2
och sen en högtalare på kanal 3 och en på kanal 4?

stRaend
7 maj 2010
beror på vad man tycker är dyrt smile

https://blekingebilradio.nordicshops.co … ory_id=183

där har du ett som jag anser är ganska så billigt.

Du bryggar precis så som du sa, plus in på ena och minus ut på andra. Brukar vara uppmärkt på utgångarna på steget. Men kolla upp så att steget går att brygga innan du köper tongue

108 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Okej, men samma märke och modell fast 4 kanalers kostar 200 till... Jag har faktist kollat på Blekingebilradios grejer, har helt fastnat för Hollywood... dom verkar vara riktigt bra för en väldigt bra prislapp (och så är dom snygga och har ett ballt namn smile . Dom här slutstegen tror jag det blir https://blekingebilradio.nordicshops.co … ory_id=184
På första bilden så ser jag att det står BRIDGED högst upp där man kopplar in allt... och det betyder väl att dom går att brygga?

108 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Vilket av dessa är bäst på en 12" bas?

Impedans: 2x2 ohm
Impedans: 2x4 ohm

stRaend
10 maj 2010
Okej smile om du menar dls stegen så visst kostar det bara 200:- mer, men då får du ta med att det 3-kanaliga är 2ohms stabilt på monokanalen och kan ge ut 280wrms. Och det 4-kanaliga är bara 4-ohms stabilt om du bryggar det samt att det ger ut 200wrms då.

Inget är bäst , det beror på hur många basar du vill ha och vad ditt slutsteg är stabilt i.

1 bas:

2x4ohm = 2 eller 8 ohm
2x2ohm = 1 eller 4 ohm

2 basar:

2x4ohm = 1 eller 4 ohm
2x2ohm = 0,5 , 2 eller 8 ohm

3 basar:

2x4ohm = 0,67 eller 2,67 ohm
2x2ohm = 0,33 , 1,34 eller 3 ohm

4 basar:

2x4ohm = 2 eller 8 ohm
2x2ohm = 1 eller 4 ohm

2 914 Inlägg
10 maj 2010
ohm = basens inbyggda resistans

om ditt steg såg ut såhär
4 Ohm: 125Watt RMS

2 Ohm: 250Watt RMS

sedan har du en bas som har 2x2 ohm,
då måste du ju välja att koppla i 4 ohm, då hade det varit att föredra med 2x4 ohm,

har det dock såhär

4 Ohm: 125Watt RMS

2 Ohm: 250Watt RMS

1 Ohm: 500Watt RMS

så är ju 2x2 Ohm bättre. då kopplar man ju bara så det blir 1 ohm

några länkar till olika bilder som kanske kan vara av intresse

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=3
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4

(här kan du ju söka och leka lite själv) http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp
Senast redigerat av kalle_kalle (10 maj 2010)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 maj 2010
Ni glömmer dock en sak grabbar.....

Med minskad impendans så minskar även kontrollen på basen/basarna......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stRaend
11 maj 2010
Jo sant, men detta ska vara till för vardagslyssnaren. Och om jag får tro rätt så kommer ts vara glad ifall han får bättre ljud än original smile Hör man så stor skillnad på om basen drivs i 4ohm eller 2ohm alltså? Alltså seriekopplade 2x2 eller parallellkopplade 2x4? neutral

2 914 Inlägg
11 maj 2010
stRaend skrev:
Jo sant, men detta ska vara till för vardagslyssnaren. Och om jag får tro rätt så kommer ts vara glad ifall han får bättre ljud än original smile Hör man så stor skillnad på om basen drivs i 4ohm eller 2ohm alltså? Alltså seriekopplade 2x2 eller parallellkopplade 2x4? neutral

är man jättepetig... mja kankse, sedan är det ju beroende på vilket steg, hur mycket mer dist det blir.
kollar man på detta http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181 så verkar det vara mindre dist vid lägre ohmtal
kanske blir semre ändå, jag vet inte. tongue

108 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
Som sakt, det är endast för vardagslyssnande. Om jag får ut te.x 99db eller 100db det skiter jag i, jag märker ingen skillnad i allafall...

För övrigt så är jag en tjej och inte en kille wink

Jag ska kolla med Blekinge Bilradio och se vad dom rekommenderar, dom jobbar ju ändå med sånt här smile

Sök