5428
Sök

Bättre och högre volym med samma stereo?

108 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Jag har en ny Magnum med orginal ljudsystem, när jag vrider upp på max som är 38 (vad det nu betyder?) så är det inte speciellt hög volym och ljudet är inte så jättebra heller. På mina Chevor jag har haft (också orginal) så har jag kunnat vrida upp så mycket att jag haft tillfälligt nedsatt hörsel när jag kliver ur bilen och det är jämfört med samma låtar på samma CD-skiva...

Så frågan är: Kan jag fixa bättre och högre ljud med samma stereo om jag byter högtalare, sätter i slutsteg och baslåda mm mm? Och i så fall vad behöver jag, vad rekommenderar ni?
Budget vet jag inte... jag vill ha bra ljud till ett bra pris, det är en bruksbil och inte tävling...

Jag har en till bil som också ska få ett ljudsystem så jag måste lära mig det här med stereobyggen...

stRaend
4 maj 2010
Kanske är så att man inte ska ha nedsatt hörsel när man går ur en bil tongue

Du kan få mycket bättre/högre ljud med steg , nya högtalare, baslåda osv. Men ett tips är att söka runt här och om du nu inte vill det så nämn gärna en budget hur mycket allt får gå på. Och vill du behålla originalstereon eller inte?

4 005 Inlägg
4 maj 2010
Innan jag började bygga ljud i S90n så var det halvbra ljud original.
Sedan bytte jag stereo från original till en pioneer som kunde "pumpa" ut 4x50W mosfet, och wow vilken skillnad. Så bara att byta stereo gör en väldigt stor skillnad.

Om du inte vill det så kan du köpa ett slutsteg som förstärker signalen från din stereo till högtalare. Koppla in den till alla högtalare i bilen. Eventuellt så  sitter det redan ett slutsteg i din bil, då kan du bara byta ut den.

Se bara till att du inte spränger högtalarna med för hög volym med slutsteget då det förmodligen finns en tanke bakom att du inte kan höja din volym högre.

Såvida du inte vill byta allt då.

stRaend
4 maj 2010
linuslinje skrev:
Sedan bytte jag stereo från original till en pioneer som kunde "pumpa" ut 4x50W mosfet, och wow vilken skillnad. Så bara att byta stereo gör en väldigt stor skillnad.

Om du inte vill det så kan du köpa ett slutsteg som förstärker signalen från din stereo till högtalare. Koppla in den till alla högtalare i bilen. Eventuellt så  sitter det redan ett slutsteg i din bil, då kan du bara byta ut den.

Se bara till att du inte spränger högtalarna med för hög volym med slutsteget då det förmodligen finns en tanke bakom att du inte kan höja din volym högre.

fast den gav nog inte ut 50wrms ska du se smile kanske 10-20wrms

108 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
Kanske är så att man inte ska ha nedsatt hörsel när man går ur en bil tongue

Du kan få mycket bättre/högre ljud med steg , nya högtalare, baslåda osv. Men ett tips är att söka runt här och om du nu inte vill det så nämn gärna en budget hur mycket allt får gå på. Och vill du behålla originalstereon eller inte?

Jo det är meningen att man ska det wink Man ska ha valet i allafall...

Jag vill behålla orginalstereon... "vanlig" stereo passar inte i hållet och dom är inte så snygga. Eftersom jag inte ens vet vad ett helt system består av så vet jag inte vad jag ska ha... Budgeten är lite svår att säga, jag har inte så jättestor koll på vad som är bra och vad som inte är bra, vad som är prisvärt och vad som är dyrt... Jag vill inte ha skräp men jag vill inte ha tävlingsgrejer heller. Är 5000-10.000:- lagom?

stRaend
4 maj 2010
okej. du vill bara förbättra ljudet så bör det räcka med den budgeten. smile men enligt http://www.metraonline.com/fit.aspx så har du två par 6x9" , ett i fram och ett i bak. Sedan så har du även ett par 3" i fram. Vet inte ifall det stämmer men du vill inte bygga om något? T.ex sätta dit en ny baffel eller något. Känns lite onödigt med 6x9" när du ändå kommer ha baslåda.

Vore även bra att veta vart alla högtalarna sitter tongue så kan man tipsa lite bättre. För på dom bilderna från sidan jag länkade ser det ut som om dom högtalarna på 3" sitter nere vid fötterna? Men kolla upp det och återkom så kan nog fler tipsa lite smile

108 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:

En vanlig stereo passar inte i min bil... dessutom är min mycket snyggare än dom man kan köpa istället.
Finns en risk att dom redan är sprängda...
Vart borde man hitta det eventuella slutsteget i så fall?

Jag vill byta det som behövs bytas för att få det ljud jag vill ha... förutom stereon.

108 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
okej. du vill bara förbättra ljudet så bör det räcka med den budgeten. smile men enligt http://www.metraonline.com/fit.aspx så har du två par 6x9" , ett i fram och ett i bak. Sedan så har du även ett par 3" i fram. Vet inte ifall det stämmer men du vill inte bygga om något? T.ex sätta dit en ny baffel eller något. Känns lite onödigt med 6x9" när du ändå kommer ha baslåda.

Vore även bra att veta vart alla högtalarna sitter tongue så kan man tipsa lite bättre. För på dom bilderna från sidan jag länkade ser det ut som om dom högtalarna på 3" sitter nere vid fötterna? Men kolla upp det och återkom så kan nog fler tipsa lite smile

Infon verkar stämma. Jag vill inte göra någon åverkan på bilens inredning, det ska se ut som orginal fast det står en baslåda i bagageutrymmet. Jag vet inte vad en baffel är...? Som sagt jag kan inte sånt här, jag kan installera grejerna...

Jag har för mig att det sitter ett par i varsitt hörn uppe på instrumentbrädan, ett par nere vid golvet framför framdörrarna, i baksätet sitter dom i nedre främre hörnet av dörrarna och bagageutrymmet sitter dom precis under de bakre sidorutorna och är vinklade uppåt.
Jag ska kolla för säkerhetsskull när jag kommer hem.

108 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
Nu har jag kollat och jag hade nästan rätt. Det sitter högtalare i varsitt hörn uppe på instrumentbrädan, ett par nere vid golvet på framdörrarna och ett par i bagagutrymmet.

stRaend
5 maj 2010
en ny fråga då smile vill du ha mycket bas och spela högt eller vill du ha mera välljud? alltså inget tävlingsinriktat men måste veta vid val av bas m.m.

108 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
Det är ju min vardagsbil så det är inte tävlingsinriktat. Det ska spelas musik och det ska låta bra och högt. smile Jag lyssnar på det mesta utom hårdrock, metall och techno... Jag har blivit rekommenderad att ha 10" basar... det är en bred bil så jag vill ha 2 för jag tror det kommer se konstigt ut med bara en... Det räcker inte med att det låter bra, det måste se bra ut också smile

stRaend
6 maj 2010
varför du blivit rekommenderad 10" är nog för att dom är rappare, enligt en myt.

Jag skulle nog satsa på en bättre bas än två mindre bra. Brukar bli bäst så. Jag har aldrig testat några 6x9" eftersom jag anser att dom är onödiga när du har baslåda. Så billigast blir nog att byta ut 3" fram mot ett par andra. T.ex amega's, har inte testat dom själv, men dom som jag hört / läst om så har alla varit nöjda med dom koaxialerna.

Och sedan så stoppar du in en baslåda med antingen 1x10" eller 1x12" samt ett slutsteg så ska du se att det låter bättre iallafall.

Och ifall du vill byta ut 6x9" så låter jag någon annan rekommendera några smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 maj 2010
stRaend skrev:
...Så billigast blir nog att byta ut 3" fram mot ett par andra. T.ex amega's, har inte testat dom själv, men dom som jag hört / läst om så har alla varit nöjda med dom koaxialerna...

Där hållet jag helt och hållet med! Men då gäller det att dom får plats å, Amegorna är ju 3,5". wink Men om det går att fila upp hålen i brädan så är dom klockrena.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stRaend
6 maj 2010
Ja just det, men deklart, 1,27cm borde ju gå att fila upp smile 0,635cm på vardera sida tongue

men dom behöver inget steg till sig? utan dom klarar sig bra utan?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 maj 2010
Ja för det mesta kan man nog få till storleken på hålet med hjälp av en dremel eller liknande, men det är inte alltid det går. Dom går att köra utan steg men låter betydligt roligare med! Går att spela högre och djupare. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
6 maj 2010
driva Amegas 3.5" och domdär 6x9 som fanns och allt sånt på detta kanske?? Artnr:SRx5.1 @ http://cdr.jetshop.se/default.aspx
har monosteget i samma serie och det pumpar på riktigt friskt.

tyckte mitt steg var riktigt prisvärt så då borde väl 5kanaliga steget i samma serie vara lika prisvärt. smile

stRaend
6 maj 2010
förstår inte riktigt hur du ska kunna driva 6 högtalare + kanske basar på det steget? hmm kanske driva 6x9" och bas på det steget. Sedan ett litet till amegorna alternativt driva dom på stereon. Annars så blir det knäppt om du ska driva allt på det steget?

2 914 Inlägg
6 maj 2010
stRaend skrev:
förstår inte riktigt hur du ska kunna driva 6 högtalare + kanske basar på det steget? hmm kanske driva 6x9" och bas på det steget. Sedan ett litet till amegorna alternativt driva dom på stereon. Annars så blir det knäppt om du ska driva allt på det steget?

aha okej det var 2 fram och 2 bak, ja då missförstod jag mig på det hela. jag ber så mycket om ursäkt.

men varför inte Artnr:Srx2 (2X80W Rms 4Ohm 2X110W Rms 2Ohm) på Amegorna och resten på det andra steget??, eller om man sänker ner 4 fina 6x9 som klarar av att återge en del bas och behåller skuffen för matkassar??

stRaend
6 maj 2010
ja det vore ju ett alternativ. men inget går upp mot en baslåda tongue

om ts vill driva allt på slutsteg så är nog ditt förslag det bästa, om han inte vill driva något på hu så skulle nog iallafall jag kört på ditt förslag med två slutsteg. Sedan så kan man ju sätta in några hyggliga 6x9" ifall man vill det ändå. Det är ju bara budget och idéer som sätter stopp smile

108 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Jag vill inte göra någon åverkan på bilen... en vacker dag ska jag sälja den och köpa en -08 därför vill jag inte göra något annat än att byta saker... dessutom vill jag ju behålla systemet om jag byter bil.
Kan man inte ha 2 bra basar då? bilen är så bred så det kommer så dumt ut med en bas...
https://www1.garaget.org/archive/44/43696/188213/188213-1865068.jpg

Hur många kanaler behöver slutsteget ha, eller om man ska ha 2 slutsteg, ska ett driva högtalarna och ett basarna? Om jag har 6 högtalare och 2 basar?

Sök