3187
Sök

Förstabil och billig att trimma

157 Inlägg
16 oktober 2006
Trådstartare
#1
Hej på er!
Jag ska till efter jul införskaffa bil. Hade planerat BMW fram tills nu då jag ringde försäkringsbolaget, och det skulle bli en kostnad på 17.100:-/år för halv-försäkring på den bilen jag ville ha. Så där sprack den drömmen, med tanke på att bilen skulle införskaffas för 10.000.

Nu vill jag ha lite tips om bilar som både håller och klarar trimm. Volvo är väll ganska känt, och jag har spanat på 740GLT/850GLT runt åren 90-95 . Är de billiga att trimma? Kan man få klös i bilarna? Håller de?

Vad skulle ni rekommendera?
Jag är i princip uppväxt bland bilar och relativt bra köregenskaper. Men när jag själv ska trimma och köpa bil behöver jag tips från de som kan.

Tips om bilar som är billiga i försäkring/skatt blir uppskattat, sen ska de också hålla för trimm.
MvH


vorsprung durch teknik
886 Inlägg
16 oktober 2006
#2
Om du ska trimma och vill få ut någon stor effekt så är det en turbobil du ska satsa på.

9 108 Inlägg
16 oktober 2006
#3
Hitta en rolig bil till ett bra pris från början så håller dom bättre än om man köper ett ras och trimmar för samma pengar man kunde fått en bättre bil för tongue


157 Inlägg
16 oktober 2006
Trådstartare
#4
Jo, men vad kan man hitta för bil under 20.000 som har lite klös i sig? BMW (som jag pratade om i första inlägget) hade 211hk orginal. Det är väll där jäveln sitter och trycket upp priset på höjderna. Sen spelar ju åldern roll också men en vanlig bil borde väll inte kosta så mycket.

Turbo hade jag också tänkt ha som Laazy pratade om. Men tå fastnar man hos saab som jag igentligen inte är så mycket för. Sen har vi ju Volvo - som jag pratade om i första inlägget. Men då får man ett par "sketna" 150hk som enligt mig igentligen inte har något ös, det måste ni andra också hålle med om - ellerhur?

Men som du (MilleN) sa är det bra att införskaffa något bra från början och inte trimma så mycket. Me nvad ska jag då köpa? Ge föslag på bilar! smile

MvH
Senast redigerat av Figgy (20 oktober 2006)


9 108 Inlägg
16 oktober 2006
#5
Har man en budget på 20.000 så finns det inga 'värstingar' helt enkelt, det får man leva med. Det finns inga genvägar om man inte är jäkligt kunnig.

Kadett GSi 16V (150hk/1100kg) går jäkligt bra för sitt pris, eller Omega 3000 24V som jag själv kör då, men försäkring och bensin är dyrt på den.

Nu är ju jag lite partisk ska erkännas, men t.ex. peugeot 205 gti brukar rekommenderas.. Och om du står ut med utseendet så är ju Volvo ett bra val, finns mycket billiga delar och så håller dom bra.


edit: Finns mängder med trådar om just detta, kolla runt lite.
Senast redigerat av MilleN (16 oktober 2006)


157 Inlägg
18 oktober 2006
Trådstartare
#6
Nu har jag hittat en bil som såg ganska skaplig ut för 13.000.
En Opel manta från -88 GSI - Vad tror ni om en sådan bil? Då får jag lite pengar över till trimm eller styling. Har 110hk orginal, men det måste man ju kunna göra något åt. Är det klurigt att jobba upp hästarna?

MvH


362 Inlägg
18 oktober 2006
#7
De e faktiskt inte så svårt att få upp en sån till runt 150 pållar... Vi Bushmeka ihop polarens 87:a till runt 160 kus, vistt satt de en 2.4 i den men om man gör samma grejjer me din som vi gjorde me den ligger du inte dåligt til... big_smile
Figgy skrev:
Nu har jag hittat en bil som såg ganska skaplig ut för 13.000.
En Opel manta från -88 GSI - Vad tror ni om en sådan bil? Då får jag lite pengar över till trimm eller styling. Har 110hk orginal, men det måste man ju kunna göra något åt. Är det klurigt att jobba upp hästarna?

MvH

157 Inlägg
19 oktober 2006
Trådstartare
#8
Ok, vad exakt satte ni på /bytte?
Låter fint att skicka upp 110 till 160 smile

MvH


362 Inlägg
19 oktober 2006
#9
Jooooooooooooooooo.....

Portad å planad topp med större ventiler...
Värre kam...
Värre soppatryck å spridare.
Insug från en 3,0:a(större spjällhus, längre insugskanaler) Kapat plenumet vid dom 2 sista isugskanalerna å tiggat ihop änden... Brutalt men funktionellt...
2,5" Simons rallysystem med extraktor...
Sachs koppling...
Allt kostar nog inte över 8000:- inkl arbete på toppen...

Den Mantan gjorde 14,10/402 me en Sopa bakom ratten big_smile
Senast redigerat av Shorty666 (19 oktober 2006)

157 Inlägg
20 oktober 2006
Trådstartare
#10
Jag har tänkt lite och undrar om man kan få tag på motorer från t.ex skroten - som då skulle kunna passa med manta:n?
Det är ofta man hör att det sitter en 2.0'a eller 2.4'a i mantorna på forum men vad är original, jag hittar inga specs på internet någonstans?

Vart kan man få tag på motorer?
MvH


362 Inlägg
20 oktober 2006
#11
2,0:an satt i Mantor å Rekord, 2,2:an satt i Rekord å nån Manta har ja för mej...
2,4:an satt i Omega å är likadan som 2,0 å 2,2 bara toppen skiljer sej lite å borrningen/slaglängden...
Hästkrafterna orginal e från 110 till 125 på dom tre motorerna... 115 till 180 på sexorna 2,5 å 3,0
Alla s.k. CIH motorerna (Cam In Head) som opel gjort går ner i en manta, från 1,6 till 3,0:or med viss mod. De enda som skiljer brukar vara oljetråget (sumpen fram eller bak) 3,0:an lite annat oxå...
Opels cih motorer 1,6 till 2,4 har samma mått utvändigt å oxå samma skruvhål för motorfästen smile
Även 4 växlade lådor från mitten 70tal till dom 5växlade getraglådor som sitter orginal i Manta/Rekord/Monza/Senator passar direkt på dessa motorer...

Så om du e ute å kikar på en skrot så passar Jävligt mycke opelgrejjer ihop me varandra med inga eller få mods.... obs. dom här motorerna/lådorna tillverkades från kanske 1974-1987 efter dessa årsmodeller kan ja inte riktigt lova hur de stämmer ihop eftersom 2,0 i omega från 1987 å nyare e en helt annan motor....

157 Inlägg
20 oktober 2006
Trådstartare
#12
Ok. Eftersom att jag har halvåret kvar fick jag inte pröjsa bilen för morsan som tyckte den bara skulle stå och skräpa... Tror inte hon förstår hur mycket man kan göra med bilen under halvåret - som t.ex trimning och styling.

Ajja, men efter jul skulle jag få köpa bil ^^
Tack för svaret shorty666
Senast redigerat av Figgy (20 oktober 2006)


362 Inlägg
20 oktober 2006
#13
Figgy skrev:
Ok. Eftersom att jag har halvåret kvar fick jag inte pröjsa bilen för morsan som tyckte den bara skulle stå och skräpa... Tror inte hon förstår hur mycket man kan göra med bilen under halvåret - som t.ex trimning och styling.

Ajja, men efter jul skulle jag få köpa bil ^^
Tack för svaret shorty666

Oki Lycka till iaf! Ha D!

1 Inlägg
21 oktober 2006
#14
Be någon annan att stå på bilen tills du blivit äldre så slipper försäkringen bli så dyr. Jag rekomenderar 850 skarpt! Mycket bra första bil! Men vet inte riktigt om du får en för 10.

vh Mathias

157 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
#15
Judas88, Då går ju inte bonusen över på mig? Skriver jag den på förälder så kommer bonusen falla på dem.
Senast redigerat av Figgy (21 oktober 2006)


362 Inlägg
21 oktober 2006
#16
En liten fråga: edu ute efter fram eller bakhjulsdrivet?

157 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
#17
Bakhjulsdrivet. Hade tänkt att drifta lite nästa sommar med.


Nyaste forumtrådarna

Sök