Byte av bakre vevaxel packbox volvo 850. Seriösa tips tack!

Jollen940
19 mars 2010 · 116 Inlägg

Tjenare!

Måste nu byta min bakre vevaxeltätning på 850n, och tänkte då fråga er, Vad behövs? Förutom packboxen
såklart då. Kommer göra arbetet ovanifrån om man säger så, riva fjäderben osv och ta lådan den vägen.

Vad behöver köpas? Vad brukar krångla? Några tips & tricks för att göra det hela lättare?

Alla tips välkomnas med öppna armar smile

//Sandén

Volvo 740 "Veemern" (1987)
HenkeTIC
19 mars 2010 · 888 Inlägg

Du måste släppa ner bryggan på vänstersidan och ta ner lådan det hållet.

Senast redigerat av HenkeTIC (19 mars 2010)

Bagarn
19 mars 2010 · 689 Inlägg

Gör som jag och byt kopplingen och urtrampningslager samtidigt!
Kolla även så vevhusventen fungerar, är annars vanligt att den blir tät och därav att packboxen mellan motor och låda går

Koop
19 mars 2010 · 1 867 Inlägg

Jag instämmer med Bagarn, lika bra att byta kopplingen på samma gång, dessa två grejer går hand i hand så att säga.
Det är ett jävla meck att ta ner, så ska man byta packboxen byter man lika gärna kopplingen, ska man byta kopplingen byter man lika gärna packboxen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
te_wik Forummoderator
19 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Även jag håller med. Montera en ny kopplingssats när du ändå har lådan nere.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Madhouse
19 mars 2010 · 1 079 Inlägg

som sagt byt koppling och urtrampningslagret i samma veva. Se till att kopplingsatsen är en R-koppling när du ändå håller på

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
tal0n Mekaniker/Däckmontör
17 maj 2010 · 1 140 Inlägg

Madhouse skrev:
som sagt byt koppling och urtrampningslagret i samma veva. Se till att kopplingsatsen är en R-koppling när du ändå håller på

väcker liv i tråden jag då för jag fick nyss ur min låda för jag måste byta, och ska då byta packboxen samtidigt, måste man ha något specialverktyg eller klarar man det själv?
Mvh Daniel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang