3001
Sök

Tvätta bil grundligt

3 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#1
jag tänkte tvätta min bil grundligt men är lite nybörjare på det då jag har köpt bilen nyligen.
jag tänkte polera då jag har lite små repor här och var, inga större repor. hur ska jag gå till väga bäst? ska man köra med rubbing eller någon polish, eller kanske något wax med polish? eller kanske både rubbing och polsih?
kan man vaxa efter detta, för att få till finishen då?
ska man börja med något avfettningsmedel för att få ytan ren innan men går på med ´t.ex polish eller rubbing?
har som sagt många frågor kring detta och är tacksam för alla tips :)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 maj 2010
#2
Torka den absolut inte torr före du börjar svampa! ( då drar man ju runt fina smutsen på lacken = ÄNNU mer tvättrepor)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

835 Inlägg
20 maj 2010
#3
Lämna in på Ditec smile

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 maj 2010
#4
teamvolvoracing skrev:
The_Mechanic skrev:
Torka den absolut inte torr före du börjar svampa! ( då drar man ju runt fina smutsen på lacken = ÄNNU mer tvättrepor)

ne precis va ju därför ja skrev att han skulle spola av bilen annars blir den riktigt stygg

du måste ju själv förstå att de fortfarande sitter smuts kvar i lacken som rör på sig när du torkar efter att du spolat av med avfettning!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

876 Inlägg
20 maj 2010
#5
teamvolvoracing skrev:
The_Mechanic skrev:
Torka den absolut inte torr före du börjar svampa! ( då drar man ju runt fina smutsen på lacken = ÄNNU mer tvättrepor)

ne precis va ju därför ja skrev att han skulle spola av bilen annars blir den riktigt stygg

behöver inte eller ska INTE torka mellan avspolningen av avfettning och innan han svampar.

Jag brukar göra så här inför polering.

1. Rengör fälgar med lämpligt medel beroende på skick.
2. Lägger på kallavfettning på hela bilen och låter verka ca 5-10 minuter.
3. Spolar av noga med högtryck nerifrån och upp och sen uppifrån och ner.
4. Alkalisk avfettning på hela bilen och låter verka 5-10 minuter.
5. Spolar av noga med högtryck nerifrån och upp och sen uppifrån och ner.
6. "Svampar" bilen med något av schampoona med en microfiberhandske.
7. Spolar av med lågtryck.
8. "Clayar" om det behövs och gör om punkt 6 & 7 efter det.
9. Torka bilen med en microfiberduk eller "våffla".
10. Maskerar svarta lister och annat man inte vill riskera att få vita rester på.
11. Polerar med ett lämpligt polermedel och trissor beroende på lackens skick och hårdhet. (Oftast ett grövre med lite hårdare trissor i detta steg för att "plocka" repor. Torka av polermedelsrester med microfiberduk.
12. Polerar med ett finare medel och mjukare trissor för att få upp bättre glans, djup och yta. Torka av polermedelsrester med en ren microfiberduk.
13. Spritar bilen med isopropanol och torkar med microfiberduk
14. Kör ut lackskyddet (Fireglaze har jag nu) med mjuka trissor och låter sedan medlet torka ca 30 minuter.
15. Torka av med microfiberduk och begrunda lacken big_smile
16. Maskera runt svarta lister med maskeringstape av bra kvalitet. EJ biltema som lämnar lim efter sig och det vill man inte ha på lacken.
17. Kör på ett medel avsett för lister enligt anvisning.
18. Behandla däck med glansmedel för däck.
19. Putsa rutorna.
20. Begrunda arbetet och njut av en förhoppningsvis fin bil.

Kan tipsa om lite medel som jag kör nu och är nöjd med. Har inte hunnit testa så mycket ännu.

Tvätt:
Fälgtvätt - Biltemas Fälgrengöring (grymt effektiv men luktar väldigt skarpt av syra)
Kallavfettning - Biltema
Alkalisk avfettning - Solvynol Green
Schampoo - Ultima eller Sanego Waxschampoo

Polering:
Grovrubbing - Menzerna Powergloss S100
Mediumrubbing - Menzerna Powerfinish
Finpolish - Menzerna Superfinish eller Adams Machinepolish Fine
Isopropanol - Trutest Final Inspection 340

Lackskydd:
Lackskydd - Fireglaze, Ultima Paintguard +

Däck & Lister
Lister - Concept Vista, Sonus Tire & Bumper Dressing Gel eller Ultima Tire & Trim
Däck - Sonus Tire & Bumper Dressing Gel eller Ultima Tire & Trim

Det funkar även med billigare "mackprodukter" men resultatet blir inte lika bra eller hållbart men är du nybörjare på det så blir du nog nöjd ändå smile
Gör inte som "teamvolvoracing" skrev att lägga 2-3 lager vax och sen lackskydd. Lägg bara lackskydd istället.
Senast redigerat av lindell90 (20 maj 2010)


3 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#6
tack för tipsen!
men vad är det för skillnad på kallavfettning och alkalisk avfettning?
räcker det inte med en mediumrubbing och sen finpolish om det inte är så djupa repor?
är lacksyddet istället för vax?

876 Inlägg
21 maj 2010
#7
_jocke skrev:
tack för tipsen!
men vad är det för skillnad på kallavfettning och alkalisk avfettning?
räcker det inte med en mediumrubbing och sen finpolish om det inte är så djupa repor?
är lacksyddet istället för vax?

dem löser olika saker.
Det räcker, är inte ofta jag behövt grovrubbing.
Lackskydd är bättre än vax vad gäller hållbarhet så därför är det att föredra.



Sök