etanolkonvertering volvo 245 b230f

volvoz
16 februari 2008 · 6 Inlägg

hej nån som vet hur man kan få en b230f att gå på e85 relativt billigt?
vad behövs bytas o.s.v?
tacksam för svar:)

Jimm
16 februari 2008 · 1 661 Inlägg

Om det inte är för kallt så går det köra på E85 utan att göra nånting, Fartzan provade en hel sommar, fast det lönar sig ju inte så mkt eftersom den drar ca 30% mer.

Annars är det en bränsletrycksregulator du behöver så den klarar trycka in allt extra bränsle.
Sedan finns det hundra olika debatter ifall det sliter på slangar gummin och skit.
Jag säger att det håller ett tag iallfall. smile

Senast redigerat av Hardjim (16 februari 2008)

volvoz
16 februari 2008 · 6 Inlägg

okej:) jag ska bara ha bilen tillfälligt tills besiktningen i juli så slitage gör inte så mkt men var kan man få tag i en bränsletrycks regulator då?

Jimm
16 februari 2008 · 1 661 Inlägg

Hmm, sök lite finns på de flesta bilsidor. Hittade nån på ridetech t ex.
mer info finns på: http://www.etanol.nu/

Amazon_123GT Driifter;)
16 februari 2008 · 1 630 Inlägg

går byta spridare ananrs.. e nästan billigare.. iaf beg än ny btr

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
apelsinsaft
17 februari 2008 · 46 Inlägg

min stackars bensinpump (740) tog skada av att köra på e85, men med lite 2taktsolja (ca 1deciliter) för varje fulltank fixade det problemet=)

Volvo Knugen The one and only
18 februari 2008 · 1 091 Inlägg

volvoz skrev:
okej:) jag ska bara ha bilen tillfälligt tills besiktningen i juli så slitage gör inte så mkt men var kan man få tag i en bränsletrycks regulator då?

Du har redan en bräsletrycksregulator på motorn redan wink Ta en hylsa på varje sida om den och sätt den i skruvstädet o tryck ihop den 2-3mm så har du höjt soppatrycket tillräckligt för att det ska gå att köra på E85 smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Team-Adolfsson Gödseldräng
18 februari 2008 · 4 529 Inlägg

jag körde 50/50 i min 740 och den gick jävligt illa då
orkade inte varva mer än 3500 så jag tänker då aldrig tanka sån där etanol skit igen
men har även åkt i en 940 där han körde på 100% etanol och den gick redigt bra då smile

zepppe SMR | SM Racing
24 maj 2010 · 280 Inlägg

Kanske lite segt att ta upp denna tråden igen men...

Om man nu vill ha en "miljövänlig" 740 som går på E85.
Vad behövs göras ?

Vad behövs göras för att bilen skall kunna köras fulltid på E85 (Vinter som Sommar)
Vad behövs bytas
Kan man Miljöbilsklassa bilen? (Få den att gå genom betalstationerna i sthlm gratis)

//Emil

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
torpis Forummoderator
24 maj 2010 · 10 572 Inlägg

Grim_reaper_SwE skrev:
Kanske lite segt att ta upp denna tråden igen men...

Om man nu vill ha en "miljövänlig" 740 som går på E85.
Vad behövs göras ?

Vad behövs göras för att bilen skall kunna köras fulltid på E85 (Vinter som Sommar)
Vad behövs bytas
Kan man Miljöbilsklassa bilen? (Få den att gå genom betalstationerna i sthlm gratis)

//Emil

Du behöver främst mappa om ditt sprut och inte bara bränsle och tändtabell utan även choke, accpump, etc.  Enklaste sättet att lösa det är att kasta ut originalsprutet och montera eftermarknadssprut och sedan mappa det i rototest och sedan under årets gång mappa kallstart vid olika temperaturer etc.  Inte så avancerat som det låter, men det är en del att sätta sig in i eftersom du som förare bör vara den som mappar om du inte vill köpa 100timmar av någon trimfirma á ~1000kr.

Få den "laglig" är så pass kostsamt att man beskriver det som omöjligt. Du behöver bland annat göra nya körcykelprov på rätt institut för att få den godkänd.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Equinox Kicka Laddtryck !
24 maj 2010 · 319 Inlägg

BOSCH 0 280 150 785 310cc/min @ 3.8
funkar ypperligt som sneak konv.
Enda som behövs ytterligare är någonform av kallstarts motstånd som "lurar" styrenheten. Antingen motstånd med knapp eller en vridbar pott funkar också. funkar dock utan också när det är över 10+.

Vill man vara seriös så kör man på Torpis tips.

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
Malkurrag
24 maj 2010 · 415 Inlägg

volvoz skrev:
hej nån som vet hur man kan få en b230f att gå på e85 relativt billigt?
vad behövs bytas o.s.v?
tacksam för svar:)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=179385

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang