9545
Sök

Köpråd 12" basar. ska tåla effekt!!

Designer.
1 260 Inlägg
23 maj 2010
bosabengt skrev:
MIKK0 skrev:
bosabengt skrev:
så du tycker avstämningen är bra då?

men jag tycker bara det att dem inte tål så mycket effekt. och beror det på lådan vill jag göra en ny kanske.

vad ska jag göra?? korta röret bara eller?

Ja, korta ner röret. Kör som Lonefox föreslog, ett par cm åt gången och testa dig fram. Du ska säkert upp mot 45-50hz. Subsonicen är bra om du skruvar upp sen med.

ja att korta ner röret är ju enkelt. det ska jag testa. sitter lite med probox men tycker det är föråldrat på nått sätt. jag gör säkert fel eftersom det står felberäknad hela tiden.

Men jag får testa mig fram.  se om basarna låter bättre sen och om dem ska tåla mer effekt.

Jag har ju låg avstämning så hur tror ni att det låter? och hur låter det om jag höjer avstämningen??

Är ju ganska svårt att gissa hur det låter... Skapligt djupbas har du antagligen, och när du höjer avstämningen så får du mindre djupbas.

skriver du ut lite info om basarna och lådan så kan nån säkert hjälpa dig med hur långt rör du ska ha ungefär. Sen måste man alltid testa fram och tillbaka ändå.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Superhedde
255 Inlägg
23 maj 2010
Lägre avstämning ger lägre Q värde vilket innebär bättre transientsvar samt bättre effekttålighet till musik med mkt djupbas jämfört med en högre avstämning. Till skillnad mot vad många tror så ger högre avstämning inte snabbare bas, men därmot högre Q värde vilket tilltalar många. Konsument Q är ett begrepp som innebär att det är fart och fläkt men med avkall på själva kvaliteten. Dessutom så kan för låg avstämning ge problem med sämre återgivning med stängda dörrar. Jag brukar rekommendera så låg avstämning det går utan problem vid stängda dörrar. Man bör dock inte stämma lådan högre än 45 om det är musik man vill lyssna på. Snarare runt 40 för allround eller 35 om man vill spela Young Jeezy till vardags. wink

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av DJ_Hedde (23 maj 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

2 035 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
Jag har dessa basar

http://www.docent-decibel.se/store/bils … d_190.html

DJ hedde:

Du skriver att låg avstämning ger hög effekttålighet.  Men kör jag t ex young jeezy tål dem inte mycket innan det luktar bränt.  Peaken på låten ligger fel??

jag skulle kanske korta röret så att avstämningen hamnar närmare 40 hz. se hur ljudet blir då.

Någon som kan ge exempel på en spl låda och en musiklåda för mina basar?? eller allround.

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
24 maj 2010
Vad har du för avstämning nu då?
Kortar du röret så höjer du avstämningen

Booyakasha!

Designer.
1 260 Inlägg
24 maj 2010
Softis skrev:
Vad har du för avstämning nu då?
Kortar du röret så höjer du avstämningen

32.5hz. Står på första sidan...

Designer.
1 260 Inlägg
24 maj 2010
bosabengt skrev:
Du skriver att låg avstämning ger hög effekttålighet.  Men kör jag t ex young jeezy tål dem inte mycket innan det luktar bränt.

Nej nej nej, bättre effekttålighet till musik med mkt djupbas skrev han.

Inte så konstigt att dom blir varma tycker jag. Höj avstämningen och subsonic så kommer det nog bli bra.

2 035 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
Så du tror inte det kommer lukta lika mycket om jag kortar röret? subsonicen är ställd på minst 30hz.

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
25 maj 2010
Min subsonic har jag på 15-20 och det luktar aldrig smile

Booyakasha!

2 035 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
Softis skrev:

Du har kanske en rätt byggd låda. en spl låda??

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 maj 2010
Om man har en riktig SPL-låda så lär man nog få ställa subsonicen en bit högre än 15-20Hz, iaf om den är byggd för en normal bil och inte en buss eller liknande då avstämningen i en SPL-låda ligger en bit upp i registret. wink Men subsonic stäld på 30Hz tycker jag låter väl högt, iaf om man ska ha lådan till att spela musik.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
jag trodde att om jag ställde upp subsonicen lite mer så skulle det kanske inte lukta lika bränt.

tåla mer effekt helt enkelt.  men det gjorde det ju inte. 

Ska ta å kapa röret och sen skillnaden. om jag nu ska höja lite??

Sen varför det luktar vet jag inte.

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
25 maj 2010
bosabengt skrev:
Softis skrev:

Du har kanske en rätt byggd låda. en spl låda??

Självklart är lådan rätt byggd, är det inte det så får man så klart problem.
Och SPL låda är det icke, dom har en rackarns hög peak (oftast) och dom vill man inte spela djupbas med.

Booyakasha!

2 035 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
nu så har jag hållt på med lådan lite. tog bort basporten helt och lyssnade. tyckte det spelade högre.

För att kunna ta ut porten helt har jag gjort en ring utanpå lådan som går att ta bort. fast inte i detta fallet.
Skruvarna satt som helvete så jag fick mula "baffeln" som håller baasporten.

så jag får vänta på en ny från snickeriet. sen kan jag testa med röret som då är lite kortare.

Det enda positiva idag har varit att mitt nya steg för framsystemet är inkopplat och fungerar som det ska.

Biljudsveteran sen 1984!

Sök