940 fanns med flera motorer;
91-93, B230FD (116 hk sug), B230FB (131 hk sug), B234F (155 hk sug) och B230FT (165 hk turbo)
94 fanns enbart FD, och FT, då FB togs bort p.g.a avgasregler. Dock kom de FK (135 hk LTT) som sena 94.
94 och framåt fanns FD, FK och FT, dock försvann FD från och med 95.
Finns även italienimporterade 2,0 16v B204FT på 190 hk, vilka år lämnar ja osagt dock.
95 och framåt har även OBD för felkoder istället för blinkkoder. Detta år försvann traktorlådorna med och ersattes med M90 somär typ samma som 850:s låda i innanmäte.
Jag föredrar FB som brukis, lite piggare än FD och saknar turbo som kan paja. Annars räknas FK som en av volvos bästa motorer, och körd och servad av en vettig person håller turbon utan problem 50k+ mil.
Alla motorer utom B204 och B234 klarar ett kamremsbrått. Alla motorer har Bosch LH 2.4, utom enstaka 91-92 med Regina?
Kolla efter glapp i styrlederna, trasiga mätare, och oljeläckage.
Rostar dom är det i golv, trösklar och hjulhus bak, men då ska den vara riktigt dåligt underhållen. Däremot är typ alltid torpedplåten framför vindrutan rostig.
Lyssna efter klonkljud och skrapljud, och känn efter vibrationer.
sen kan du kolla motorn med, kolla under oljelocket och gärna på lutfiltret, finns dårar som tror att en B230 inte behöver service. Under oljelocket är det: Ljust alufärgat = Mycket bra, svart kleggigt = Mycket dåligt.
Motorn kan knacka kall lite, men ska vara tyst när den är varm.
Kolla så bromsarna tar jämt också, även handbromsen, för tar den kasst eller ojämnt får man byta backar och kanske wire.
Miltal spelar ingen roll på en 940 om allt funkar och bilen är som den ska. Men sikta på bilar med mindre än 50k mil, känns bättre
