Bilder: Ägande rätt

S-Severin
26 maj 2010 · 32 Inlägg

Och samtidigt så kan man hitta i personuppgiftslagen att personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.

Snurrigt är bara förnamnet!

Personligen så hade jag inte tagit bort bilderna eftersom TS var ägare till bilderna och dom var ej kränkande

Favoritskådespelare Patrick Swayze. Du tog min favorit
hårdrockare, Dio. Du tog en av mina favoritsångare, Michael Jackson.
Så nu vill jag bara... Du ska veta.....att min favoritpolitiker är
Fredrik Reinfeldt... AMEN
MrCarfreak Gasglad
26 maj 2010 · 3 244 Inlägg

Detta är en grå zon i lagen - ang. detta så kan lagen tolkas på en jäkla massa sätt.. Vill man ha kvar sin sålda bil så kan man bara sudda regplåtarna och ladda upp bilderna igen, vad tar de? 5min :p

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
volvoentusiasten
27 maj 2010 · 4 005 Inlägg

Fick följande mail idag från jurist.

"Hej Linus!

Personuppgiftslagen (PuL) gäller vid behandling av personuppgifter. All slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till en fysisk person är en personuppgift t.ex. bilder eller registreringsnummer. Det är den personuppgiftsansvarige (den som behandlar personuppgifterna) som ansvarar för att personuppgiftslagen efterlevs.



Generellt sett kan man säga att det är tillåtet att publicera exempelvis bilder och namn på Internet utan samtycke, så länge bilderna inte är kränkande. För att avgöra om det är kränkande får man göra en helhetsbedömning i varje enskilt fall av sammanhang, syfte, spridning och effekterna av behandlingen, dvs. vilka konsekvenser behandlingen kan få för den som finns på bild på Internet. Viss situation eller miljö kan således påverka bedömningen av vad som anses vara kränkande.

Man får publicera ”harmlösa” bilder utan samtycke. Rena situationsbilder etc. räknas dit. Det är alltid en bedömning i det enskilda fallet. En publicering av en till synes ”oskyldig” bild kan, beroende på sammanhang, anses kränkande t.ex. om syftet är att skandalisera.

Du kan läsa mer på vår hemsida om vad en kränkning av den personliga integriteten innebär på följande länk http://www.datainspektionen.se/fragor-o … griteten1/

Om man känner sig kränkt finns det möjlighet att i första hand agera enligt följande skrift:

http://www.datainspektionen.se/Document … ternet.pdf

Vänliga hälsningar,

Salli Fanaei

Jurist, Datainspektionen

http://www.datainspektionen.se/
"

Så med andra ord så kan vi dels konstatera föjande:

1. Registreringsnummer är en uppgift som går att koppla till person och klassas som personuppgift.
2. Bilder på bilar som inte är kränkande för ägare är helt godkänt att publicera.
3. Om det är kränkande bilder (hur det nu kan vara det på en bild) så har ägare (person) rätt att kräva att bilder tas bort.

bumpe Lastbilsmekaniker
27 maj 2010 · 3 878 Inlägg

Follow_me skrev:

bumpe skrev:
Nej, han kan inte kräva det enligt svensk lag, bilderna är dessutom publicerade när du ägde bilen!
Sen tycker jag dock att det är schysst att täcka skylten på bilderna och ladda upp dem igen smile

Tror iofs fortfarande att moderatorerna har på G.org har all rätt i världen att radera dina bilder så för din egen skull hade jag fixat till skyltarna...
Tror dessutom du får mer sympati från övriga användare smile

Hade du inte blivit arg om folk borjade ta bort dina bilder???

Missade en bit av diskussionen men återgår där jag var...
Om en moderator på Garaget.org tycker att jag bryter mot antingen forumets regler eller svensk lag och påpekar detta som en förklaring till varför bilderna är borta så hade jag inte bråkat om det...

Tycker moderatorerna här gör ett bra jobb och brukar inte tjafsa om småsaker heller! smile

Vad jag vet så är det den som driver/äger/disponerar en sida som i slutändan är ansvarig för vad det finns för material uppladdat/tillgängligt så det finns ju en anledning till att det finns regler och att de ibland måste göra lite justeringar för att upprätthålla ordningen! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang