Audi GT Coupé dör på tomgången när motorn blir varm

_lundqvist
9 maj 2010 · 53 Inlägg

Har en GT från 88 som startar och funkar felfritt när motorn är kall men så fort man har kört en bit och trampar ner kopplingen så sjunker varvmätarn i botten direkt och bilen dör om man inte håller gas en stund sedan stabiliserar sig tomgången. När den dör vill den inte starta på nån minut sedan, försöker man starta hela tiden så går det inte utan man måste vänta.

Har hört att andra haft det här problemet och då har det varit tomgångsmotorn, men i dom fallen har problemet försvunnit när motorn blivit varm, med min är det ju tvärtom.. nån som vet vad som kan va fel?

/Linda

te_wik Forummoderator
10 maj 2010 · 12 813 Inlägg

Hör du om bränslepumpen går när du slår på tändningen då den inte vill starta? Den ska gå någon sekund.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
_lundqvist
28 maj 2010 · 53 Inlägg

det har jag inte lagt märke till..

gjorde komptest idag, visade sig att en cylinder har väldigt låg kompression så antagligen är det nåt problem med toppen. kan bli dyrt det här..=/

OskarLB
28 maj 2010 · 82 Inlägg

Låter som tomgånsmotorn, men kan även kanske vara fel på någon tempgivare ?

te_wik Forummoderator
28 maj 2010 · 12 813 Inlägg

_lundqvist skrev:
det har jag inte lagt märke till..

gjorde komptest idag, visade sig att en cylinder har väldigt låg kompression så antagligen är det nåt problem med toppen. kan bli dyrt det här..=/

Usch, hur mycket hade du i komp på varje cylinder?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
_lundqvist
28 maj 2010 · 53 Inlägg

te_wik skrev:

_lundqvist skrev:
det har jag inte lagt märke till..

gjorde komptest idag, visade sig att en cylinder har väldigt låg kompression så antagligen är det nåt problem med toppen. kan bli dyrt det här..=/

Usch, hur mycket hade du i komp på varje cylinder?


Mvh Tommy

på dom andra låg det på mellan 11 och 12, men den 5e hade 7..

te_wik Forummoderator
28 maj 2010 · 12 813 Inlägg

_lundqvist skrev:

te_wik skrev:

_lundqvist skrev:
det har jag inte lagt märke till..

gjorde komptest idag, visade sig att en cylinder har väldigt låg kompression så antagligen är det nåt problem med toppen. kan bli dyrt det här..=/

Usch, hur mycket hade du i komp på varje cylinder?


Mvh Tommy

på dom andra låg det på mellan 11 och 12, men den 5e hade 7..

Okay, ja då är det ju klart att något är fel där. Har du märkt av några tendenser som vatten i oljan, avgaser i kylarvätskan eller så? Tänker då på ifall topplockspackningen läker, men kan ju även vara kolvringarna som är dåliga.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
_lundqvist
28 maj 2010 · 53 Inlägg

te_wik skrev:

_lundqvist skrev:

te_wik skrev:

Usch, hur mycket hade du i komp på varje cylinder?


Mvh Tommy

på dom andra låg det på mellan 11 och 12, men den 5e hade 7..

Okay, ja då är det ju klart att något är fel där. Har du märkt av några tendenser som vatten i oljan, avgaser i kylarvätskan eller så? Tänker då på ifall topplockspackningen läker, men kan ju även vara kolvringarna som är dåliga.


Mvh Tommy

hmm nej har inte märkt av nåt sånt, oljan ska det inte va några problem med iaf. det enda jag kan komma på förutom att den dör är att den luktar väldigt mycke bensin

te_wik Forummoderator
28 maj 2010 · 12 813 Inlägg

_lundqvist skrev:

te_wik skrev:

_lundqvist skrev:

på dom andra låg det på mellan 11 och 12, men den 5e hade 7..

Okay, ja då är det ju klart att något är fel där. Har du märkt av några tendenser som vatten i oljan, avgaser i kylarvätskan eller så? Tänker då på ifall topplockspackningen läker, men kan ju även vara kolvringarna som är dåliga.


Mvh Tommy

hmm nej har inte märkt av nåt sånt, oljan ska det inte va några problem med iaf. det enda jag kan komma på förutom att den dör är att den luktar väldigt mycke bensin

Ok, svårt att säga men att den dör när den blir varm och inte kall kan bero på att det finns en spricka i toppen som är tät när den är kall men utvidgas när den blir varm. Var motorn kall eller varm när ni komptestade?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
_lundqvist
28 maj 2010 · 53 Inlägg

te_wik skrev:

_lundqvist skrev:

te_wik skrev:

Okay, ja då är det ju klart att något är fel där. Har du märkt av några tendenser som vatten i oljan, avgaser i kylarvätskan eller så? Tänker då på ifall topplockspackningen läker, men kan ju även vara kolvringarna som är dåliga.


Mvh Tommy

hmm nej har inte märkt av nåt sånt, oljan ska det inte va några problem med iaf. det enda jag kan komma på förutom att den dör är att den luktar väldigt mycke bensin

Ok, svårt att säga men att den dör när den blir varm och inte kall kan bero på att det finns en spricka i toppen som är tät när den är kall men utvidgas när den blir varm. Var motorn kall eller varm när ni komptestade?



Mvh Tommy

ja så kan det ju va.. den var varm när vi testade

te_wik Forummoderator
28 maj 2010 · 12 813 Inlägg

_lundqvist skrev:
ja så kan det ju va.. den var varm när vi testade

Testa då när motorn är helt kall för att se vad mätningen visar.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
_lundqvist
29 maj 2010 · 53 Inlägg

te_wik skrev:

_lundqvist skrev:
ja så kan det ju va.. den var varm när vi testade

Testa då när motorn är helt kall för att se vad mätningen visar.


Mvh Tommy

det kan bli svårt då jag måste åka en bra bit för att göra testet, har inte utrustningen hemma =/ så det är väl bara att lämna in bilen antar jag..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang