Hjälp med baslåde bygge, tack :)

Pehrnow
30 maj 2010 · 118 Inlägg

Tänkte bara höra om någon vänlig person kunde hjälpa mig med ritning/mått på en låda som ska innehålla 2 st Lanzar VW12D, vet inte om specsen hjälper mkt men här e dom:

Magnet Weight: 95 OZ
800 Watts RMS
1600 Watts Max Power Handling
Impedance: 4 Ohm
SPL:90dB
Frequency Response: 50Hz-3500 Hz

Lådan ska sitta i en V40, och jag är inte jättemkt ute efter djupbas
mer snärtbas.

Tack.

Lonefox Bad music kills good sound
30 maj 2010 · 7 241 Inlägg

*host*

Fråga om baslåderitningar/lådförslag
- Vad har du för bil
- Vad lyssnar du mest på för musik
- Vilka/vilken bas/basar tänkte du använda, infoga parametrar också eller länk till parametrar.
- Vad består övriga bilens ljudsystem av för komponenter (bassteg, framsystem, hu etc.)
- Vad vill du få ut av baslådan, maximalt tryck, finljud, rappt eller slappt.

Med parametrar så menas t/s.
De viktigaste är Fs, Vas och Qts.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
valstadkillen
30 maj 2010 · 1 523 Inlägg

Lonefox skrev:
*host*

Fråga om baslåderitningar/lådförslag
- Vad har du för bil
- Vad lyssnar du mest på för musik
- Vilka/vilken bas/basar tänkte du använda, infoga parametrar också eller länk till parametrar.
- Vad består övriga bilens ljudsystem av för komponenter (bassteg, framsystem, hu etc.)
- Vad vill du få ut av baslådan, maximalt tryck, finljud, rappt eller slappt.

Med parametrar så menas t/s.
De viktigaste är Fs, Vas och Qts.....

står att det ska sitta o en v40 om du kollar ordentligt:)

Peugeot 207 (2006)
michieff ljudfantast
31 maj 2010 · 1 372 Inlägg

ingen idé att käfta emot garagets egna gud smile

Lonefox Bad music kills good sound
31 maj 2010 · 7 241 Inlägg

valstadkillen skrev:

Lonefox skrev:
*host*

Fråga om baslåderitningar/lådförslag
- Vad har du för bil
- Vad lyssnar du mest på för musik
- Vilka/vilken bas/basar tänkte du använda, infoga parametrar också eller länk till parametrar.
- Vad består övriga bilens ljudsystem av för komponenter (bassteg, framsystem, hu etc.)
- Vad vill du få ut av baslådan, maximalt tryck, finljud, rappt eller slappt.

Med parametrar så menas t/s.
De viktigaste är Fs, Vas och Qts.....

står att det ska sitta o en v40 om du kollar ordentligt:)

Saxade rakt av från denna och orkade INTE sålla ut......

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75928

Var det ngt mer?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Pehrnow
31 maj 2010 · 118 Inlägg

Lonefox skrev:
*host*

Fråga om baslåderitningar/lådförslag
- Vad har du för bil
- Vad lyssnar du mest på för musik
- Vilka/vilken bas/basar tänkte du använda, infoga parametrar också eller länk till parametrar.
- Vad består övriga bilens ljudsystem av för komponenter (bassteg, framsystem, hu etc.)
- Vad vill du få ut av baslådan, maximalt tryck, finljud, rappt eller slappt.

Med parametrar så menas t/s.
De viktigaste är Fs, Vas och Qts.....

ja det va ju en v40 som sagt tongue
jag lyssnar väl på lite blandat, både r&b och tehcno/trance
och basarna är som sagt Lanzar VW12D : Fs 40, Qms 5.0, Qes 0.90, Qts 0.75 och Vas 5.204
kör DLS runt om i bilen och en pioneer HU, steget till basarna är ett power acoustik 5500.
och jag antar att jag vill få ut maximalt tryck big_smile
svarar gärna på mer om det behövs då jag är tacksam för hjälp smile

Senast redigerat av Pehrnow (31 maj 2010)

Drönirettab
31 maj 2010 · 21 761 Inlägg

300 liter totalt med 4 st 6" rör (trattar behövs nog inte) som är 27 cm långa, kortas av om basen blir för djup. Då borde det spela på ganska ordentligt. smile

valstadkillen
31 maj 2010 · 1 523 Inlägg

Drönirettab skrev:
300 liter totalt med 4 st 6" rör (trattar behövs nog inte) som är 27 cm långa, kortas av om basen blir för djup. Då borde det spela på ganska ordentligt. smile

300 liter för dem? yikes låter mkt för lanzar big_smile

Peugeot 207 (2006)
valstadkillen
31 maj 2010 · 1 523 Inlägg
Peugeot 207 (2006)
Drönirettab
31 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Jo, jag håller med om att 300 liter är mycket för bara 2 st 12". Vas-värdet är hyfsat stort och sedan är det högt Qts, då blir en basreflexlåda stor. Fast sluten låda är ett bättre val ur ljudkvalitetssynpunkt, det kommer man inte ifrån. smile

Jag kikade i just den där manualen och värdena såg inte overkliga ut, men till 6,5" och 8" så är Vas helt åt pipan. Något måste vara felskrivet där.

Pehrnow
31 maj 2010 · 118 Inlägg

Drönirettab skrev:
300 liter totalt med 4 st 6" rör (trattar behövs nog inte) som är 27 cm långa, kortas av om basen blir för djup. Då borde det spela på ganska ordentligt. smile

300 låter faktiskt ganska mkt smile men du kan nog det där bättre än mig, en dum fråga kanske men hur räknar jag ut måtten på lådan ?
tänkte bygga i 19 mm mdf om det inte e för klent.

tillägg vas står som "vas ( cuft )" i specifikationerna jag fick med basen, om det nu gör någon skillnad

Senast redigerat av Pehrnow (31 maj 2010)

Drönirettab
31 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Pehrnow skrev:
300 låter faktiskt ganska mkt smile

Det är väldigt mycket, lådan blir stor och tung. Sluten låda på 100-150 liter är ett annat förslag, men den spelar förstås inte lika högt som basreflexlådan.

Pehrnow skrev:
hur räknar jag ut måtten på lådan ?
tänkte bygga i 19 mm mdf om det inte e för klent.

Med 19 mm så måste det sitta stag inuti lådan, annars vibrerar den märkbart.

Höjd x Bredd x Djup i decimeter, då blir svaret i liter. Tänk dock på att skilja på lådans yttermått och innermått vid uträkningen.

Pehrnow skrev:
tillägg vas står som "vas ( cuft )" i specifikationerna jag fick med basen, om det nu gör någon skillnad

Det var därför jag kikade i manualen, verkade rimligt med kubikfot men ville vara helt säker. smile

valstadkillen
31 maj 2010 · 1 523 Inlägg

Drönirettab skrev:

Pehrnow skrev:
300 låter faktiskt ganska mkt smile

Det är väldigt mycket, lådan blir stor och tung. Sluten låda på 100-150 liter är ett annat förslag, men den spelar förstås inte lika högt som basreflexlådan.

Pehrnow skrev:
hur räknar jag ut måtten på lådan ?
tänkte bygga i 19 mm mdf om det inte e för klent.

Med 19 mm så måste det sitta stag inuti lådan, annars vibrerar den märkbart.

Höjd x Bredd x Djup i decimeter, då blir svaret i liter. Tänk dock på att skilja på lådans yttermått och innermått vid uträkningen.

Pehrnow skrev:
tillägg vas står som "vas ( cuft )" i specifikationerna jag fick med basen, om det nu gör någon skillnad

Det var därför jag kikade i manualen, verkade rimligt med kubikfot men ville vara helt säker. smile

tror du får ta bort baksätet i v40n om lådan ska va så stor yikes

Peugeot 207 (2006)
Pehrnow
31 maj 2010 · 118 Inlägg

bara den går in i bilen och spelar bra så bryr jag mig inte hur stor den är smile du hjälpte min polare med en låda och den spelar riktigt bra så jag får ju lita på din uträkning ^^ vad hade du byggt lådan i för att få den så stabil som möjligt ? och ev kan jag köra sluten låda, enligt specsen på steget så ska det kunna driva basarna ganska bra. och jag har t.om en snickare att bygga lådan :] så kanske räcker att jag ger honom litern på den. matte e inte min starka sida smile men nej baksätet vill jag ju behålla mad

Senast redigerat av Pehrnow (31 maj 2010)

Drönirettab
31 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Ett exempel på yttermått med 19 mm till basreflexlådan:

Höjd: 510 mm
Bredd: 900 mm
Djup: 820 mm

Då blir lådan på ca 318 liter invändigt. Basarna tar upp gssningsvis 2,5 liter per styck och rören tar upp 20 liter, sätter du 4 st 45x45 mm som stag inuti lådan så tar de upp runt 4 liter. Kvar blir omkring 289 liter, i mitt förslag räknade jag på ungefär 290 liter (fastän jag skrev 300) så det är lika mycket kan man säga.

Slutna lådan kan du göra 410 mm djup, men samma bredd+höjd. Då hamnar volymen på lite drygt 150 liter invändigt, sedan försvinner ca 9 liter till basar+stag. smile

Pehrnow
31 maj 2010 · 118 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ett exempel på yttermått med 19 mm till basreflexlådan:

Höjd: 510 mm
Bredd: 900 mm
Djup: 820 mm

Då blir lådan på ca 318 liter invändigt. Basarna tar upp gssningsvis 2,5 liter per styck och rören tar upp 20 liter, sätter du 4 st 45x45 mm som stag inuti lådan så tar de upp runt 4 liter. Kvar blir omkring 289 liter, i mitt förslag räknade jag på ungefär 290 liter (fastän jag skrev 300) så det är lika mycket kan man säga.

Slutna lådan kan du göra 410 mm djup, men samma bredd+höjd. Då hamnar volymen på lite drygt 150 liter invändigt, sedan försvinner ca 9 liter till basar+stag. smile

okej, tror nästan jag kör med sluten låda, har alltid tyckt det låter bättre och den tar ju mindre plats så.
fast blir det bättre tryck med den andra e man ju lite sugen på att pröva det, får ge måtten till snickaren imorgon och testa smile jag tackar så mycket för hjälpen.

Senast redigerat av Pehrnow (31 maj 2010)

H0lmgren
1 juni 2010 · 572 Inlägg

Drönirettab skrev:
300 liter totalt med 4 st 6" rör (trattar behövs nog inte) som är 27 cm långa, kortas av om basen blir för djup. Då borde det spela på ganska ordentligt. smile

Jag måste bara fråga.. Får man inte djupare bas av portad låda än en sluten?? Mer snärtigare  av sluten väl???

DZ Design På Facebook
Drönirettab
1 juni 2010 · 21 761 Inlägg

Det beror bla på hur man stämmer av basreflexlådan och hur man menar med "snärtigare". Den slutna lådan spelar generellt mer tajt och exakt, då kan den upplevas som distinktare och snärtigare eftersom ljudet blir utan eftersläpningar.

Stämmer man av basreflexlådan så att dunket kommer fram ordentligt, då kan en del mena att det kraftiga dunket är "snärtigt".

Stämmer man av basreflexlådan djupt så förstärks de djupa frekvenserna bättre än med sluten låda, en sån låda "spelar djupare" än sluten. Sluten låda brukar ha en mer jämn frekvensåtergivning, därför överdrivs inte de djupa frekvenserna och man upplever kanske inte att lådan går så väldigt djupt. smile

Kanske blev lite krångligt, hoppas du hängde med.

H0lmgren
1 juni 2010 · 572 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det beror bla på hur man stämmer av basreflexlådan och hur man menar med "snärtigare". Den slutna lådan spelar generellt mer tajt och exakt, då kan den upplevas som distinktare och snärtigare eftersom ljudet blir utan eftersläpningar.

Stämmer man av basreflexlådan så att dunket kommer fram ordentligt, då kan en del mena att det kraftiga dunket är "snärtigt".

Stämmer man av basreflexlådan djupt så förstärks de djupa frekvenserna bättre än med sluten låda, en sån låda "spelar djupare" än sluten. Sluten låda brukar ha en mer jämn frekvensåtergivning, därför överdrivs inte de djupa frekvenserna och man upplever kanske inte att lådan går så väldigt djupt. smile

Kanske blev lite krångligt, hoppas du hängde med.

Hehe.. Ja jag hände med i svängarna där.. smile

DZ Design På Facebook
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang