2049
Sök

common rail skilnad mot andra bränslesystem

78 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#1
vad skiljer common rail mot t.ex LH/monotronic? principen är väll att man har ett rör där insprutara sitter?

Med det har väll funnits innan att insprutarna sitter på ett gemensamt rör? ( commcon rail jobbar ju med högt tryck..)

För om det är det som gör att det heter så så skulle väll alla heta det? tongue då det nästan alltid siter ett fördelnings rör...?
så vad är skillnaden mellan common rail och ett bränslesystem med fördelnings rör?

Tänkte sedan på detta med med fördelnings rör dom gammla systemen så som K tronic som på golf mk1 hade ett rör från punmpen till varje insprutare. fanns det k tronic med fördelings rör också?

common rail används väll nästan bara på dieslar
Senast redigerat av jobanr5 (13 februari 2008)

674 Inlägg
13 februari 2008
#2
Common rail kan man ju kalla alla moderna insprutsystem. Ett stammrör som matarpumpen bygger upp tryck i ansluten till spridarna.  Just namnet common rail är specifikt för disel motorer, för att tidigare modeller av insprutning på just disel är att varje cylinder har att eget matar rör från mekaniska pumpen.  Med ett stamrör till spridarna som common rail kan man styra allt elektroniskt & på så sätt bättre nyttja motorns resurser.

With great freedom comes great responsebility

78 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#3
för ett candlig bränsle system i dag har ju bara huvudpump / fördelingsrör och insprutare (bensin)så som på common rail, men en disel ska ju ha fördelnings pump osv..

Smålänning
7 887 Inlägg
13 februari 2008
#4
Nu vet jag inte riktigt vad du talar om... Du rör ihopm det riktigt ordentligt hördudu wink

K-Jetronic är ett mekaniskt system, med ett membran som ständigt pumpar in bensin. Sprutar alla på en gång, precis som LH-jetronic.

Det fanns Bränslesystem innan LH-jetronic som hade "fuelrail", och namnet vad D-jetronic. Finns bl.a på vissa vw från 60-talet. Detta datorsystem byttes senare ut mot K-jetronic bara för att folk inte litade på elektronisk bränsleinsputning, och ALLA motorproblem härleddes till insprutningen, trots att det sällan eller aldrig va den det var fel på.

Detta system fanns även på volvo och saab. Saab hade det på 99 ems 72-74 och volvo tror jag hade det på B20E.

Common-rail är till diesel, och jobbar med högt tryck och sekventiell direktinsprutning, men man kan dra likheter till LH-Jetronic, genom det att det finns en fuelrail och det är elektroniskt reglerat.

Den gamla mekaniska insprutningen till dieselmotorer går inte ens att jämföra med något annat. Det är sekventiellt och jobbar med kolvar som trycker ut bränslet genom spridarspetsarna..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

78 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#5
många bränsle system har ju fördelnings rör "fulerail" så borde det inte motsvara ett common rail? tongue
tänkte på det att k-tronic sprutar med konstant insprutning borde det inte bli lite fel med blaningen då?
eller är insprutar bara öppen en gång? tongue (eller sprutar insprutarana hela tiden?)


vw har ju "common rail" på bensin ...lite lustigt då systemet är som ett vanligt system... Borde inte nästan alla system gå at kalla common rail då det är som ett vanligt med fördelnings rör (ett gemensamt tryckrör)
för på vw`s fsi motorer har common rail säger dom..då borde det se ut som på vilken annan bil som helst?
eller är det något annat dom har gjort på bensinaren med common rail?


varför hade man inte så som common rail fårn början på diesel? istället för fördelnings pump?

och kan ett k-jetroninc system ha fördelnings rör eller måste det gå separata rör till insprutarna?
Senast redigerat av jobanr5 (14 februari 2008)

78 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
#6
någon som vet varför vw kallar sit system till FSI för common rail?

Mekaniker
472 Inlägg
14 februari 2008
#7
För att det ska vara ett common rail på en bensinare har jag fattat det som att det måste vara ett direktinsprut. Det är inte bara att det finns en fuelrail som det gör på tex motronic.

BMW-tok

Smålänning
7 887 Inlägg
14 februari 2008
#8
BMWKimmo skrev:
För att det ska vara ett common rail på en bensinare har jag fattat det som att det måste vara ett direktinsprut. Det är inte bara att det finns en fuelrail som det gör på tex motronic.

Exakt. Men det är ara likt common rail.. Det är ett sekventiellt insprutningssystem, men funkar på ungefär samma sätt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 117 Inlägg
14 februari 2008
#9
Principen bakom Common Rail och GDI är mycket snarlik. Den stora skillnaden förutom bränslet i sig är trycket (ca 10-20 gånger högre vid CR).


Common Rail - CR (Diesel)

http://www.moehwald.de/mediathek/images/364.jpg



Gasoline Direct Injection - GDI (Bensin)

http://www.moehwald.de/mediathek/images/368.jpg


78 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#10
Blev klarare i skallen nu.....

Men kan ett k-jetronic ha fördelningsrör "fulerail" eller måste det vara separata insprutningsrör?

Men vw FSI ..det dom kallar common rail är det bara ett påhitt? (bensin)

210 Inlägg
2 juni 2010
#11
mm lite skillnad i bar i de olika systemen som tas upp då. Common Rail är det ett tryck på minst 1600 bar!


5 710 Inlägg
3 juni 2010
#12
jobanr5 skrev:
varför hade man inte så som common rail fårn början på diesel? istället för fördelnings pump?

Ja.....varför fanns inte mobiltelefonen i var mans ficka på 80-talet?
"Allt har sin tid" och det tar sin tid att utveckla och få ut tekniken på marknaden.
Har man väldigt höga tryck som i ett CR-system kräver det otroligt korta spridartider för att motorn inte skall bli dränkt i bränsle. För att kunna köra korta tider krävs fin elektronik och hög precision på insprutningsmunstycket coh detta fanns inte förr.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

562 Inlägg
5 juni 2010
#13
jobanr5 skrev:
Blev klarare i skallen nu.....

Men kan ett k-jetronic ha fördelningsrör "fulerail" eller måste det vara separata insprutningsrör?

Men vw FSI ..det dom kallar common rail är det bara ett påhitt? (bensin)

Såhär står det i Volkswagens egna "tekniklexikon", http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/ … index.html

”Common rail”-system används framför allt i dieselmotorer men även i de moderna och sparsamma FSI-motorerna med bensin-direktinsprutning från Volkswagen.

Vill du läsa om Volkswagens FSI system så kan du kika in den här länken: (på engelska),  http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_253.pdf

9-5 Aero Sedan -05


Sök