Köpråd: Hur mkt får man lov att pruta?

jocke_gronberg
7 juni 2010 · 4 586 Inlägg

Brukar tänka såhär att priset på bilen på annonser är ifall bilen saknar fel. Sedan prutar man efter vad man hittar. Så länge man prutar på plats så kan även jag släppa bilen för några tusen lappar billigare

Köpte en audi 80 -95 men hittade inga fel så han fick pengarna i annonser. Men 13.000:- är inte farligt för en bil som gått lite över 22.000 mil

jakan
7 juni 2010 · 26 Inlägg

Andromeda skrev:
Pruta gör man efter genomgång och provkörning, allt annat är kränkande och en ren förolämpning mad
Pruta gör man vidare om man hittar brister på bilen som föranleder ett lägre pris då de fordrar utlägg av den nye ägaren för att åtgärdas.
Kan du inte betala begärt pris får du leta billigare bil. Du nämner ju att bilen redan ligger 25-40% under det begärda för liknande bilar. Är den bra så är det väl bara att betala och vara glad.

Självklart, tänker såklart betala begärt pris om det inte går att pruta men eftersom han antydde till att priset var något som vi kunde diskutera så kan det ju vara värt att fråga om han kan tänkas släppa den lite billigare, kanske en tusenlap för att däcken är slitna eller vid snabb affär

jakan
7 juni 2010 · 26 Inlägg

Sokrates skrev:

Aero_Boy skrev:
jag fick ner min 9-3 10,000kr.. =P

Vad säger det egentligen? Ingenting, det kanske var ett överpris, o säljaren var gladare än dig?

Till TS. När säljaren säger att ni får prata om priset , så finns viss prutmån,,
Hur mycket gäller det att lirka ur säljaren.
Det verkar som utgångspriset är någorlunda rätt från början.
Ju angelägnare o sugen du är desto svårare är det att få ner priset,, Det är ett spel.

OT. Jag prutade ner en 100k+ bil med 40k, o en annan 75k till 50k.
Men det säger egentligen ingenting,,,,,

/Tommy.

Läste också det någonstans att man skulle verka ointresserad, men är ju svårt att inte vara det smile

jakan
7 juni 2010 · 26 Inlägg

DusanMandick skrev:
Tkr det är skamligt att folk alltid ska pruta på precis allt hela tiden, har ägaren satt ett pris får man respektera det priset.

Det kan tyckas, speciellt då priset redan är mer än okej. Men får se hur det blir efter att jag varit där och pratat med ägaren personligen

jakan
7 juni 2010 · 26 Inlägg

bas315 skrev:

DusanMandick skrev:
Tkr det är skamligt att folk alltid ska pruta på precis allt hela tiden, har ägaren satt ett pris får man respektera det priset.

Håller med dig, när jag köper på blocket eller olika forum prutar jag aldrig, känns respektlöst och pinsamt tongue

Absolut, det kan kännas respektlöst att pruta men någon gång måste du väl ha prutat?

jakan
7 juni 2010 · 26 Inlägg

Residence skrev:
polaren prutade ner från 90lax til 60 för sin bil. iskallt!
det finns ingen gräns för hur mkt man får lov att pruta.
men däremot finns det idioter som prutar och när man väl gått ner så ska han pruta ännu mer. smile men dessa lirare får inte köpa.
jag brukar pruta en gång bilen osedd, därefter tittar man om det finns skavanker eller fel&problem. då ska det fanimej prutas igen. är allt fint och ok så prutar jag bara en gång.
har dock bara behövt pruta en gång. smile

Okej, tänker nog bara pruta en gång isf även om det finns någon liten skavank

jakan
7 juni 2010 · 26 Inlägg

eXtrinity skrev:
Om man lyckas så är en bra sak som kan funka om bilen är i skick och man har fått massor med bilder att man frågar hur mycket man får ge för den om man har en bit att åka, hämtar bilen utan diskussioner och betalar. Det är lite köpa grisen i säcken men det kan bli bra.

Kan nog funka att be om bensinpengar men i detta fallet är det inte lönt då vi bor inom några få mil ifrån varandra

jakan
7 juni 2010 · 26 Inlägg

hedley skrev:
Jag prutade ner min gamla camaro från 63.000 till 43.000.

Sålde min 9000 igår för 2.500kr mindre än vad jag hade lagt ut den för, vilket jag tycker var helt okej smile Lite prutande hör som sagt till sålänge det inte är frågan om typ "a din bil är i perfekt skick men jag är en tattare som ger dig 10tkr mindre för att jag inte har råd med mer".

Precis, har tillräckligt med pengar för att betala de som han begärt för den men en tusenlapp är endå en stor del av vad försäkringen kostar

jakan
7 juni 2010 · 26 Inlägg

Tias88 skrev:
Sålänge personen visar att man på sätt och vis är beredd att betala fulla summan så bör man iaf försöka. Jag tycker 23.000kr är en vettig prutmån!
Jag lyckades inte pruta en krona på mina två senaste bilköp, men de hade också hållt vad de utlovade, men jag försökte ändå litegrann!
Enkel ledväg: Pruta med respekt! nästan alla säljare lägger ett lite högre pris än vad de hoppas få för sin bil. Själv hade jag nog ökat priset någonstans mellan 5-10% (beroende såklart värdet på bilen)

Absolut, värt att försöka iaf men som du säger ska man pruta med respekt för skicket etc.

jakan
7 juni 2010 · 26 Inlägg

PoulZen skrev:
Jag tycker inte det är respektlöst att pruta på ett pris. Man märker ju på säljaren om det går eller inte går att pruta. Men jag tycker ändå det är något alla borde räkna med. Det hör till liksom.

Jag prutade 9000kr på en bil som säljaren begärde 48tkr för, 17%, tycker jag är okej om säljaren går med på det.
Men jag har ju å andra sidan oxå stött på många som prutat när jag sålt saker.
Det hör till affären.

Tycker också att det på sätt och vis att pruta är något som hör till affären

jakan
7 juni 2010 · 26 Inlägg

Adde666 skrev:
Prutade ner lexusen 20k och fick nya vinterdäck, på bilfirma

Berätta hur du gick tillväga? smile

N_W V8 de bästa som finns!
7 juni 2010 · 1 092 Inlägg

De flesta bilar jag köpt har varit bortåt 70-100mil bort eller ja till och med i Usa, då kommer man överens om ett bra prutat pris på telefon som gäller, om bilen skulle ha något väsentligt fel som inte framgått tidigare av säljaren som man ser och märker väl på plats, då får man pruta bort det. Annars tar man flyget hem efter man skällt ut personen i nån timme.... roll

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Lowenhart fälg fantast
7 juni 2010 · 1 086 Inlägg

pruta ska man definitivt göra,

en bil är aldrig mer värd än vad någon är redo att betala för

pruta som bara fan

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
jakan
7 juni 2010 · 26 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Brukar tänka såhär att priset på bilen på annonser är ifall bilen saknar fel. Sedan prutar man efter vad man hittar. Så länge man prutar på plats så kan även jag släppa bilen för några tusen lappar billigare

Köpte en audi 80 -95 men hittade inga fel så han fick pengarna i annonser. Men 13.000:- är inte farligt för en bil som gått lite över 22.000 mil

Pruta på plats är en självklarhet men påtal om att hitta fel, har läst att man kan lämna in den hos bilprovningen etc. för att få den genomgången innan köpet, så får man en lista på brister. detta känns dock lite tribut eller vad man skall säga

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang