Tändningslås till båten

st4hl Das Auto
8 juni 2010 · 455 Inlägg

Hej. Har en gammal sportbåt som sjönk förra sommaren så det blev kortis i hela båten ungefär.
Men det mesta är nu fixat och det som återstår är ett nytt tändningslås.
Problemet är att jag ej hittar någon som säljer ett 6 poligt tändningslås.
Kan i princip vara vilket tändningslås som helst, bara det är rätt dimensioner och att det passar i hålet på själva styr-reglaget.
I reglaget har jag 6st kablar, om jag korsar två stycken av dom så går motorn runt och den startar, så "tjuvkopplat" den har jag lyckats med.
Anledningen till att jag gör denna tråd är nu att jag vill veta om någon vet någon affär som säljer tändningslås/tändningsdelar i Örebro området, gärna en marin affär. Men också andra affärer som biltema, clas ohlsson mm.
Tacksam för svar! smile

Dubs I got Dubs!
8 juni 2010 · 2 423 Inlägg
Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
volvoentusiasten
8 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Adde666 skrev:
http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&channel=s&hl=sv&source=hp&q=t%C3%A4ndningsl%C3%A5s+6+pol&meta=&btnG=S%C3%B6k+p%C3%A5+Google

håller med.

Men skulle du inte bara kunna köpa ett vanligt tändningslås från en bilskrot? Lär ju inte kosta många kronor...?

st4hl Das Auto
8 juni 2010 · 455 Inlägg

linuslinje skrev:

Adde666 skrev:
http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&channel=s&hl=sv&source=hp&q=t%C3%A4ndningsl%C3%A5s+6+pol&meta=&btnG=S%C3%B6k+p%C3%A5+Google

håller med.

Men skulle du inte bara kunna köpa ett vanligt tändningslås från en bilskrot? Lär ju inte kosta många kronor...?

Har googlat lite på det där också, men tänkte att jag skulle slippa beställa.
Jo, det borde funka och kolla om man hittar något på skroten också.
Men det bästa är ju att försöka hitta ett på någon båt affär.

volvoentusiasten
8 juni 2010 · 4 005 Inlägg

st4hl skrev:

linuslinje skrev:

Adde666 skrev:
http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&channel=s&hl=sv&source=hp&q=t%C3%A4ndningsl%C3%A5s+6+pol&meta=&btnG=S%C3%B6k+p%C3%A5+Google

håller med.

Men skulle du inte bara kunna köpa ett vanligt tändningslås från en bilskrot? Lär ju inte kosta många kronor...?

Har googlat lite på det där också, men tänkte att jag skulle slippa beställa.
Jo, det borde funka och kolla om man hittar något på skroten också.
Men det bästa är ju att försöka hitta ett på någon båt affär.

Jao jag vet inte. Båtnissar är galna och tror att allt som ska vara till en båt är gjort för en båt och därför ska kosta 10-20 gånger mer för samma del. hmm

KHRacing
8 juni 2010 ·

Biltema har universal.

st4hl Das Auto
8 juni 2010 · 455 Inlägg

linuslinje skrev:

st4hl skrev:

linuslinje skrev:

håller med.

Men skulle du inte bara kunna köpa ett vanligt tändningslås från en bilskrot? Lär ju inte kosta många kronor...?

Har googlat lite på det där också, men tänkte att jag skulle slippa beställa.
Jo, det borde funka och kolla om man hittar något på skroten också.
Men det bästa är ju att försöka hitta ett på någon båt affär.

Jao jag vet inte. Båtnissar är galna och tror att allt som ska vara till en båt är gjort för en båt och därför ska kosta 10-20 gånger mer för samma del. hmm

Haha, ja.
Va på marin och fritid idag och dom hade inget inne.
Biltema sa bara NEJ när jag frågade om tändningslås.
Mer har jag inte kollat, men nån måste sälja tändningslås? Vilket som helst.

st4hl Das Auto
8 juni 2010 · 455 Inlägg

KHRacing skrev:
Biltema har universal.

Var på biltema idag, dom hade ingenting alls verkade det som, då svaret jag fick när jag fråga efter tändningslås blev ett NEJ rakt av.
Här i Örebro har dom nybyggt och lagret är fullt av alla deras varor. Ändå hade dom inte ett tändningslås?
Verkar konstigt.

sirmiro Double-Unicorn Rider
11 juni 2010 · 2 486 Inlägg

Verkar som biltema och clas ohlson tagit bort tändningslås ur sina sortiment.

Men då finns ju alltid Swedol, 129kr "EL-2731" Tändningslås - 3läges av/på/start  (enligt 2009års katalog)

Jocke-H
11 juni 2010 ·

Vad är de för motor/reglage det tillhör? Finns olika lösningar på choke m'm Är det ett tändningslås du trycker in nyckeln i samtidigt som du vrider om för att choke'a? Mercury brukar ha så annars är det en vippströmbrytare på sidan om av reglaget smile

Kolla om du ev hittar något här

http://www.drev.se/

st4hl Das Auto
11 juni 2010 · 455 Inlägg

sirmiro skrev:
Verkar som biltema och clas ohlson tagit bort tändningslås ur sina sortiment.

Men då finns ju alltid Swedol, 129kr "EL-2731" Tändningslås - 3läges av/på/start  (enligt 2009års katalog)

Swedol ja. Där ska jag ta en titt! Men om det är 3 läges, är det då 3 poligt?
Tror tyvärr att jag behöver ett 6 poligt lås. smile

st4hl Das Auto
11 juni 2010 · 455 Inlägg

racingpojken skrev:
Vad är de för motor/reglage det tillhör? Finns olika lösningar på choke m'm Är det ett tändningslås du trycker in nyckeln i samtidigt som du vrider om för att choke'a? Mercury brukar ha så annars är det en vippströmbrytare på sidan om av reglaget smile

Kolla om du ev hittar något här

http://www.drev.se/

Det är nåt reglage som är vädligt vanligt "original" på äldre båtar.
Kommer inte på vad det heter nu, men det är på tre bokstäver och börjar på O.
OMT kanske, nvm.
Låset som satt i var inte original, och hade "Push Key To Choke" grejen som du skriver.
Har för mig att den choken ej funkade då vi brukade båten förra året, fick alltid choka på motorn manuellt.
Men ska ta mig en titt på drev.se och se om jag hittar något där smile

Edit: Motorn är en 2cyl Evinrude på 60hk från typ 80 talet.

Senast redigerat av st4hl (11 juni 2010)

Germax
12 juni 2010 · 12 086 Inlägg

st4hl skrev:

KHRacing skrev:
Biltema har universal.

Var på biltema idag, dom hade ingenting alls verkade det som, då svaret jag fick när jag fråga efter tändningslås blev ett NEJ rakt av.
Här i Örebro har dom nybyggt och lagret är fullt av alla deras varor. Ändå hade dom inte ett tändningslås?
Verkar konstigt.

Inte en dag försent..

st4hl Das Auto
12 juni 2010 · 455 Inlägg

JapMax skrev:

st4hl skrev:

KHRacing skrev:
Biltema har universal.

Var på biltema idag, dom hade ingenting alls verkade det som, då svaret jag fick när jag fråga efter tändningslås blev ett NEJ rakt av.
Här i Örebro har dom nybyggt och lagret är fullt av alla deras varor. Ändå hade dom inte ett tändningslås?
Verkar konstigt.

Inte en dag försent..

Vadå, kallar du det inte nybyggt eller vad menar du med "inte en dag för sent"?

sirmiro Double-Unicorn Rider
12 juni 2010 · 2 486 Inlägg

st4hl skrev:

JapMax skrev:

st4hl skrev:

Var på biltema idag, dom hade ingenting alls verkade det som, då svaret jag fick när jag fråga efter tändningslås blev ett NEJ rakt av.
Här i Örebro har dom nybyggt och lagret är fullt av alla deras varor. Ändå hade dom inte ett tändningslås?
Verkar konstigt.

Inte en dag försent..

Vadå, kallar du det inte nybyggt eller vad menar du med "inte en dag för sent"?

Inte en dag försent att de byggde nytt antar jag...
Det gamla var lite ...öhum... trångt... wink

st4hl Das Auto
12 juni 2010 · 455 Inlägg

sirmiro skrev:

st4hl skrev:

JapMax skrev:

Inte en dag försent..

Vadå, kallar du det inte nybyggt eller vad menar du med "inte en dag för sent"?

Inte en dag försent att de byggde nytt antar jag...
Det gamla var lite ...öhum... trångt... wink

Haha, nä. Det var ju fan på tiden faktiskt wink Men när dom ändå byggde nytt & så jävla stort, så kunde dom ju tryckt in ett par tändningslås i deras sortiment sad haha!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang