6820
Sök

Batteri Val

572 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Hallå.

Jag har hittat batteri på rusta till bilen som e fritidsbatteri.. Så vad e skillnaden på Fritidsbatteri och vanlig standard batteri??

DZ Design På Facebook

21 761 Inlägg
10 juni 2010
Kan vara lite olika skillnader beroende på tillverkare, men jag tror att de flesta fritidsbatterier brukar ha någon sorts avluftningsslang för att kunna ventilera bort eventuella gaser från batteriet. Meningen med fritidsbatterier är att de även ska tåla lite fler djupurladdningar än vanliga startbatterier, men frågan är om de verkligen gör det.

Enligt vad jag har sett "på nätet" så kan vissa fritidsbatterier helt enkelt vara ett vanligt startbatteri fast man har satt en ventilationsslang, om det sedan stämmer vet jag inte. smile

Ett startbatteri är inte gjort för att tåla många djupurladdningar, det är gjort för att ge hög ström ett kort tag (vid start) och sedan ska det få underhållsladdning av generatorn.

572 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kan vara lite olika skillnader beroende på tillverkare, men jag tror att de flesta fritidsbatterier brukar ha någon sorts avluftningsslang för att kunna ventilera bort eventuella gaser från batteriet. Meningen med fritidsbatterier är att de även ska tåla lite fler djupurladdningar än vanliga startbatterier, men frågan är om de verkligen gör det.

Enligt vad jag har sett "på nätet" så kan vissa fritidsbatterier helt enkelt vara ett vanligt startbatteri fast man har satt en ventilationsslang, om det sedan stämmer vet jag inte. smile

Ett startbatteri är inte gjort för att tåla många djupurladdningar, det är gjort för att ge hög ström ett kort tag (vid start) och sedan ska det få underhållsladdning av generatorn.

Så ett fritidsbatteri e bra att ha inne i bilen då till slutstegen då?? Men kan man ha fritidsbatteri både fram o bak eller ska man köra på ett startbatteri fram?? Eller det e skit samma??

DZ Design På Facebook

21 761 Inlägg
10 juni 2010
Om man tänker spela en del med motorn avslagen så är det bättre att använda batterier som tål ett flertal djupurladdningar, startbatterier är lättare att förstöra om man inte håller koll på laddstatusen.

Har man ett fritidsbatteri som verkligen är konstruerat som ett fritidsbatteri, då är detta batteri inte lika bra på att ge ifrån sig snabba strömstötar som "bilstereobatterier" är.

I så fall är det bättre att välja vanligt "bilbatteri" som är konstruerat för att klara av bilar med en hel del extrautrustning, tex Tudor High Tech eller Varta Silver dynamic. Finns flera andra tillverkare också, detta vara bara några exempel på kraftiga bilbatterier som ska tåla viss djupurladdning. smile

572 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om man tänker spela en del med motorn avslagen så är det bättre att använda batterier som tål ett flertal djupurladdningar, startbatterier är lättare att förstöra om man inte håller koll på laddstatusen.

Har man ett fritidsbatteri som verkligen är konstruerat som ett fritidsbatteri, då är detta batteri inte lika bra på att ge ifrån sig snabba strömstötar som "bilstereobatterier" är.

I så fall är det bättre att välja vanligt "bilbatteri" som är konstruerat för att klara av bilar med en hel del extrautrustning, tex Tudor High Tech eller Varta Silver dynamic. Finns flera andra tillverkare också, detta vara bara några exempel på kraftiga bilbatterier som ska tåla viss djupurladdning. smile

Okej..Men Då får man köpa något sånt så fall.. smile

Tack..

DZ Design På Facebook

572 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Måste fråga då.. Vilket e det bästa batteriet man kan ha i en bil?? Samt ha i bagaget till slutstegen. Finns ju Gele batteri och kristall batteri..

DZ Design På Facebook

21 761 Inlägg
10 juni 2010
Kristallbatteri, vad är det?

Bästa batteriet att ha, när man kör med mycket stereoprylar, är ett som både tål djupurladdningar och även ger hög startström. Flera varianter av AGM-batterier passar bra till bilstereo, några exempel :

Optima YT
Stinger
Tudor/Exide Maxxima DC
Odyssey
Northstar
Trojan

572 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kristallbatteri, vad är det?

Bästa batteriet att ha, när man kör med mycket stereoprylar, är ett som både tål djupurladdningar och även ger hög startström. Flera varianter av AGM-batterier passar bra till bilstereo, några exempel :

Optima YT
Stinger
Tudor/Exide Maxxima DC
Odyssey
Northstar
Trojan

Min kompis har ett kristallbatteri. Men jag vet inte vad det innebär.

Tåler dom batterierna mycket Påfrestningar?

Så fall får man köpa två såna..  Säkert svin dyra med?? wink

DZ Design På Facebook

21 761 Inlägg
10 juni 2010
Ja, de där batterierna tål en hel del stryk. Vissa kostar rätt mycket, det stämmer. Ytterligare ett batteri som används till tex bilstereo är Banner Running Bull, även det ett AGM-batteri. smile

572 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
Banner Running Bull Har jag hör att dom ska vara jävligt bra.. Får nog införskaffa mig två sånna batterier när pengarna kommer. .=P

DZ Design På Facebook

Sök