Hur bygger man 16v turbo i volvo`?

Rauken91 Driftwannabee
13 juni 2010 · 142 Inlägg

Undrar vilka modifikationer som behövs för att få en 16v motor till turbo.
O inga bönder behöver svara me "De e baa ett grenrör o lastbilssnurra" utan jag vill veta nästan i minimaler hur man går till väga med detta.. Komp, elektronik osv...

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847
snurbo_diesel Egen företagare
13 juni 2010 · 864 Inlägg

Detta har tagits upp i massor av trådar, sök och du hittar.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
13 juni 2010 · 2 252 Inlägg

Rauken91 skrev:
Undrar vilka modifikationer som behövs för att få en 16v motor till turbo.
O inga bönder behöver svara me "De e baa ett grenrör o lastbilssnurra" utan jag vill veta nästan i minimaler hur man går till väga med detta.. Komp, elektronik osv...

allt handlar ju om vad du vill ha ut ur, den 1000hk åka rakt fram kräver vissa grejjer, rallycross kräver andra grejer osv osv..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
volvoentusiasten
13 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Du vill inte ha några bonniga kommentarer men enligt din avatarbild så är du bonde? wink

BDamberg
13 juni 2010 · 311 Inlägg

linuslinje skrev:
Du vill inte ha några bonniga kommentarer men enligt din avatarbild så är du bonde? wink

Haha såg inte det först, men sen blev det ett ASG tongue
OBS: Inget illa menat!

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Rauken91 Driftwannabee
13 juni 2010 · 142 Inlägg

Hehe, jao bilden må vara bondig men det är en livsstil tongue
hur jag e i verkstan e annorlunda tongue

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847
DalleRacing
14 juni 2010 · 1 738 Inlägg

Rauken91 skrev:
Hehe, jao bilden må vara bondig men det är en livsstil tongue
hur jag e i verkstan e annorlunda tongue

Hehehe lite kul må jag säga med bilden!! men säkert sant det du säger smile

OBS!! har alldrig byggt en själv men hoppas jag hjälpt dig något, kan lite grunder iaf

För att BYGGA en 16v turbo så måste du börja på ett annat block. En original 16v turbo har bara 2.0 liters motorer. Exempel: turbo blocket b230ft 2.3 liter har ett uttag i blocket för oljereturen till turbon, det har inte rödblockens sugmotorer. Sen måste du byta kolvar, ventil uttagen finns ej på b230 motorerna! Sedan om slaglängden stämmer med dessa ombyggnader vet jag ej, men jag skulle ju inte tro det. Det du kan kolla upp är om du kan flytta över vev o stakar till nya blocket från det gammla 16v blocket. mer ombyggnader för att få en komplet motor behövs nog ej. För en turbo kabelpiska får du säkert ge 2-3000 kr om inte mer med alla boxar m.m därför tycker jag att det är bättre att spara original piskan i bilen du har nu, o sen sätta i ett eftermarknads system bara. Det jag menar är att om du river ur piskan för att byta till en annan så kommer du garanterat få leta el fel, bla. till lysen motorn m.m som säkert inte kommer funka efter bytet, om du inte har riktigt tur wink Så spara original piskan och köp dig ett Megasquirt v3. kostar inte många kr. Kör med 60-2 triggerskiva på veven samt 1 tändspole.

Hoppas jag hjälpt lite sen om någon vet mer får dom gärna fylla i eller total rätta mig tongue men jag är rätt säker på denna början iaf wink

MVH

Senast redigerat av 940RDALLE (14 juni 2010)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang