Diod till strömbrytare för steget!

sge
13 juni 2010 · 11 Inlägg

hej!

nu har jag tröttnat på att glömma stänga av steget så batteriet dras ur varje dag så nu behöver jag lite hjälp!
jag har en vanlig till/från strömbrytare till steget i min bil och nu vill jag koppla på en lysdiod som lyser när steget är på och vise versa när steget är av!
höll på med det förut men fick det aldrig att fungera som det skulle sad

någon el-nisse som kan guida mig lite här? vore finfint!

Timmyboy hellaflush!
13 juni 2010 · 1 266 Inlägg

finns strömbrytare med inbyggd diodifall det är intressant. wink

Aga_Diff Bärs!
13 juni 2010 · 3 456 Inlägg
Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
sge
13 juni 2010 · 11 Inlägg

glömde säga det men jag har en strömbrytare som jag inte vill byta ut så det är därför jag inte köper en med inbyggd diod!

luunggan
13 juni 2010 · 956 Inlägg

Det är väl bara att sätta dioden på kabeln efter strömbrytaren, se till bara att få plus minus rätt annars lyser den inte.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
DanneJ
13 juni 2010 · 642 Inlägg

luunggan skrev:
Det är väl bara att sätta dioden på kabeln efter strömbrytaren, se till bara att få plus minus rätt annars lyser den inte.

Håller med, sätt dioden på kabeln efter strömbrytaren, när strömbrytaren är på kommer ju dioden lysa då det går ström genom kabeln, när strömbrytaren är frånslagen finns det ingen ström i kabeln och dioden lyser inte.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
sge
14 juni 2010 · 11 Inlägg

nu har jag fått till det så att dioden lyser när slutsteget är på MEN basen spelar ingenting!
går det att åtgärda på något sätt? när jag kör utan dioden så fungerar allting som det ska ju.

Timmyboy hellaflush!
16 juni 2010 · 1 266 Inlägg

startar steget som vanligt eller går det in i protect mode? smile

Janneutanb
16 juni 2010 · 7 272 Inlägg

Kopplade du den i serie med steget?

VW_67
16 juni 2010 · 446 Inlägg

koppla dioden i serie med lämplig skyddsresistor, parallellt med steget så fungerar det wink

om du vill slippa problemet med att steget drar ur batteriet, varför inte använda remoten på stereon?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang