Försäkringsbolag som kan se om din bil har varit chippad? är det en myt?

Fellow
17 juni 2010 · 1 581 Inlägg

När jag smällde min T4 så hittade försäkringsmannen annonsen på bilen som var kvar från tidigare ägare och såg att den var trimmad med steg 3 från autotech samt realcarpaket runt om. Fick inga gliringar om detta utan han påpekade bara att jag inte får betalt för allt som är gjort och fick därmed utbetalt för en orginal T4.

Smajly
17 juni 2010 · 3 059 Inlägg

Stämmer säkert att dom kan se "spår" av en chiptrimning.
Som jämförelse så finns det ju gubbar som kan återställa bilder, dokument och info från en dator trots att det raderats. Kan ju tillomed få fram info fast att du formaterat hårddisken.
Sånna här grejor man programerar med programvara har en förmåga att sprida ut lite 1'or och 0'or lite här o där.. så även om man lägger tillbaka orginal programvara så kan det ligga kvar "info" på övriga kretsar.

Men jag kan ju inte tänka mig att försäkringsbolagen kollar sånt som "har varit" utan det dom säger är ju om den just vid skadetillfället är trimmad..

Tänk istället på att alla garantier på bilen om den är så pass ny kan upphöra.

Senast redigerat av Smajly (17 juni 2010)

FreddeLi Studerande maskiningenjör
18 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Smajly skrev:
Stämmer säkert att dom kan se "spår" av en chiptrimning.
Som jämförelse så finns det ju gubbar som kan återställa bilder, dokument och info från en dator trots att det raderats. Kan ju tillomed få fram info fast att du formaterat hårddisken.
Sånna här grejor man programerar med programvara har en förmåga att sprida ut lite 1'or och 0'or lite här o där.. så även om man lägger tillbaka orginal programvara så kan det ligga kvar "info" på övriga kretsar.

Men jag kan ju inte tänka mig att försäkringsbolagen kollar sånt som "har varit" utan det dom säger är ju om den just vid skadetillfället är trimmad..

Tänk istället på att alla garantier på bilen om den är så pass ny kan upphöra.

ungefär så tänkte jag också när jag hörde talas om det. att det är samma princip som en hårddisk, att den alltid kan återställas sålänge du inte skrivit över informationen med ny data. men att ha en hårddisk i bilen är väl lite opraktiskt? med tanke på alla vibrationer som blir menar jag.
skulle mer tro att man använder någon form av flashminne liknande det som finns i usb-minnen och så vitt jag vet så går inte dessa att återställa på samma vis som en hårddisk hmm

ska se om jag kan leta upp den där artikeln, kanske finns i något arkiv nånstans smile
teknikgalen som man är så vill man mer än gärna veta exakt hur dom går tillväga lol

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Andromeda Rumpmas
18 juni 2010 · 3 860 Inlägg

Man kan se datum och tid när programmet i styrboxen byttes senast, men man kan inte se om det låg ett originalprogram eller ett trimprogram i boxen innan dess.

Försäkringsbolag kan godtyckligt neka en kund ersättning. Kunden blir då tvungen att stämma försäkringsbolaget i ett civilmål för att få ersättning. När det gäller trim har aldrig jag hört att de nekar ersättning pga själva trimmet. Nedsättning vet jag att folk har fått, dvs att de fått t ex 75% ersättning. Vidare ersätter inte FB heller pengar utlagda på bilen utöver dess originalutrustning. Frågar man snällt kan man dock få ersätta sina dyra trimdelar med originaldelar om bilen ska skrotas. Samma med dyra fälgar. Ljud brukar ju ingå i försäkringen till ett visst värde, vanligen 10k.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang