5843
Sök

Hur får jag siliconslangarna att sitta?!

Dieselpower!
534 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
Tjenare, har ett ganska irriterande problem på min 745 Turbo.

När jag börjar ladda över 1Bar så skjuter den slangar lite här och var, tack vare att tryckrören är helt släta!!
2 styck har "flärpar" på kanterna så dom håller, men resten av rören skjuts lös hela tiden. börjar bli riktigt irriterande o gå ut o skruva efter 1km.

Vad ska man använda för att dom ska sitta? RTV silicon? eller går det att värma Aluminium rören och böjja till en flärp på den?

Tacksam för svar!

8 297 Inlägg
19 juni 2010
Torka slangar och rör med thinner innan du monterar och se till att skaffa riktiga klämmor, typ hudraulklämmor och dra åt. Sen sitter det som attan.

Turbo lover
555 Inlägg
19 juni 2010
Brukar böja till kanterna med en tång lite försiktigt, behöver inte värmas för det då man inte behöver böja så extremt mycket för att det ska sitta. Men man bör slipa av änden med lite smärgelduk sen för att få bort eventuella grader som kan nöta på slangen.

Ang. hydraulklämmorna har jag hört från flera håll att de smygläcker mer än vanliga klämmor då klämytan blir för bred. Polarns bil läckte som ett såll med såna vid provtryckning på 2,4 bar.
Senast redigerat av Turbovin (19 juni 2010)

Dieselpower!
534 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
Blir det bättre om man slipar på ytan där slangen ska sitta? tänkte att den är ju lite hal osv, ska testa slipa samt torka allting rejält. (har testat med riktiga klammer som man skruvar med dubbla insex. dom håller inte heller!)

Dieselpower!
534 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
FLindgren skrev:
svetsa dit kanter så sitter dom fint..

Hade jag kunnat göra, men har varken utrustning eller kunskap att svetsa i aluminium! : )

Turbo lover
555 Inlägg
19 juni 2010
Du måste ha nån slags krage annars är det meningslöst. Böj till med tång, enkelt och funkar kanon.

Dieselpower!
534 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
Turbovin skrev:
Du måste ha nån slags krage annars är det meningslöst. Böj till med tång, enkelt och funkar kanon.

Ill do that! smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 juni 2010
Yupp aluminium är ju så pass mjukt så de ska du kunna smida till utan värme wink

Slipa kan du göra, men då får du slipa med riktigt grovt papper för att det ska bli en positiv skillnad.

1 758 Inlägg
20 juni 2010
Marlboroman skrev:
Torka slangar och rör med thinner innan du monterar och se till att skaffa riktiga klämmor, typ hudraulklämmor och dra åt. Sen sitter det som attan.

Instämmer!
1 bar ska inte vara några som helst problem utan kragar på rören. Torra rör/slangar och riktiga klämmor så ska det sitta.

3 860 Inlägg
21 juni 2010
Ja hade också riktigta klämmor o torra rör, sköt en slangen vid fullt pådrag o mi laddar max 0.9..
Nu kör jag med rör o slang från do88 o funkar kanon!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

2 924 Inlägg
21 juni 2010
Är silikonslangen tillräckligt "avlastad" där den sitter?
För sitter den i "spänn" så påverkar det negativt...

Kan ju även vara ett område där tryckrören rör sig en hel del och kanske kan avhjälpa med annan typ av silikonslang med bump i närheten...

Bifoga gärna en bild på hur det ser ut?

~ Life is short, have FUN! ~

Dieselpower!
534 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
Här kommer då en bild.
Det är från intercoolern mot turbon som det skjuts hela tiden, där den byter från svarta tryckröret till det i aluminium.
Mvh Jonas!

http://data.fuskbugg.se/skalman01/36965_403930383245_561948245_4601807_2414149_n.jpg

1 489 Inlägg
22 juni 2010
Ser ut som att sakerna sitter snett?

• Även den starka måste ta i när han skiter

Trafikledare
563 Inlägg
22 juni 2010
Typ toksnett.. Är ju fel vinkel så det vill ju nästan krypa av självmant. Bygg om rören eller skaffa slang med rätt vinkel så sitter det ju bättre också..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Sök