Toppbyte volvo 940 turbo (b230ft)

martinbenj
21 juni 2010 · 8 Inlägg

Hej!

har börjat få ett hemskt ventilknack på min 940... tänkte höra vilken topp man ska välja och hur svårskruvat det är... årsmodellen är -97 och det är en FT. kört med knackandet i knappt en månad. någon som vet om det möjligen räcker att byta olja/filter(inte gjort på väldigt läng gissar jag)

tacksam för svar!

_XeoN_ Drive It Like You Hate It
21 juni 2010 · 334 Inlägg

De första du kan göra är ju och byta olja och filter, är du säker på att de är toppen som tickar?

___ Life´s A Bitch Then You Die ____
BMW 320 Diesel "Familjeåket" (2007)
Volvo 945 Tdic "Knacket" (1991)
martinbenj
21 juni 2010 · 8 Inlägg

ahh har grunnat på om man ska testa det först innan man gör ngt större ingrepp. ja det är toppen. låter rent förjävligt speciellt när den är kall och belastas (ej varvas)

mattestig volvo tic frälst
21 juni 2010 · 357 Inlägg

varför inte bara justera ventilspelet? går ju fortare och är billigare tongue om du inte hade tänkt o renovera toppen helt då.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
Bensinskallen P o r s c h e
21 juni 2010 · 1 700 Inlägg

Tick får du ju om ventilspelet är för stort, och då är det ju bara att justera.

Annars kanske din rem kuggat och ventilerna fått sig en kyss?

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
martinbenj
21 juni 2010 · 8 Inlägg

hur ser jag vilket av alternativen som är aktuellt... jag menar jag borde ju se om jag klappat till en ventil?

Marlboroman
21 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Skulle du ha krökt ventiler så skulle inte moton gå. Och dessutom så så ska inte ventiler och kolvar kunna krocka i en sån där motor.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
mattestig volvo tic frälst
22 juni 2010 · 357 Inlägg

någon ventil har du nog inte krökt för det skulle du märka, däremmot kan ventilerna ta i kolvarna om kamremmen skulle gå men det är endast någon hundradels millimeter och brukar inte skada ventilerna.

du mäter ventilspelet med bladmått och antecknar måtten, plockar av kammen, plockar ur justerbrickorna och mäter dom helst med mikrometer men skjutmått fungerar det med, sen räknar du ut hur tjocka brickor du ska ha (stort spel=tjockare brickor, för litet spel=tunnare brickor) sen beställer från t.ex kg-trimning som säljer såna i alla storlekar och t.om (dom har billigaste priset jag har hittat)
jag har för mig att det ska ligga på 0,35 insug och 0,40 avgas mer spel på avgas för att ventilerna ska hinna överföra mer värme men kan hända att det ska vara 0,35 på båda eftersom det är natriumkylda ventiler.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
XeptiQ Whatever :)
22 juni 2010 · 1 652 Inlägg

Exakt som mattestig säger. tar max 30 min att kolla som nybörjare.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Bensinskallen P o r s c h e
22 juni 2010 · 1 700 Inlägg

Marlboroman skrev:
Skulle du ha krökt ventiler så skulle inte moton gå. Och dessutom så så ska inte ventiler och kolvar kunna krocka i en sån där motor.

Jodå, de går ^^

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang