2550
Sök

Kan man försäkra oreggad veteranbil?

408 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Är det nån som vet om man kan ta veteranförsäkring på en bil om man saknar reg skyltar? Skulle ju gärna vilja ha min bil lite försäkrad när den bara står på en parkering och väntar på snön ska försvinna lite så jag kan börja fixa inför reggning...

1 265 Inlägg
4 mars 2010
du har inget garage och ställa den i? då finns de möjlighet iaf

323 Inlägg
4 mars 2010
man kan försäkra på chassinummret. men de kostar rätt mycke mer än en vanlig försäkring

408 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Nej, jag vill inte ha garage just nu när våren är på g.. tänkte skaffa garage till vintern 2010/2011..

joakim89 skrev:
du har inget garage och ställa den i? då finns de möjlighet iaf

1 915 Inlägg
4 mars 2010
Ring runt till försäkringsbolagen och hör med dom så får du besked....

Vad jag har läst nu när jag googlade lite på det, så gick det förr att försäkra tillfälligt på chassinr men endast trafikförsäkring och max 30 dagar, men läste att de senare ändrades så det blev svårare (omöjligt?) att försäkra en oreggad bil.

Är du rädd om bilen så rekomenderar jag att du skaffar ett garage och ställer in den i

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

408 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Okej. Bilen ska stå inne i en gammal övergiven ladugård under vinterhalvåret med lås på portarna, men dit kan jag inte köra bilen till nu eftersom det är insnöat där ute... Men jag får väl ringa till mitt försäkringsbolag och se...

Louksor skrev:

Vad jag har läst nu när jag googlade lite på det, så gick det förr att försäkra tillfälligt på chassinr men endast trafikförsäkring och max 30 dagar, men läste att de senare ändrades så det blev svårare (omöjligt?) att försäkra en oreggad bil.

Är du rädd om bilen så rekomenderar jag att du skaffar ett garage och ställer in den i

33 Inlägg
26 maj 2010
Raggarn84 skrev:
Okej. Bilen ska stå inne i en gammal övergiven ladugård under vinterhalvåret med lås på portarna, men dit kan jag inte köra bilen till nu eftersom det är insnöat där ute... Men jag får väl ringa till mitt försäkringsbolag och se...

Louksor skrev:

Har du lyckats lösa det? Jag har nämligen samma problem med min Plymouth... Jag ska i och för sig bara köra den till reg. besikningen men det känns ju inte så bra att köra oförsäkrat när man har renoverat hela vintern.

408 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
roaddevil13 skrev:
Raggarn84 skrev:

Louksor skrev:

Har du lyckats lösa det? Jag har nämligen samma problem med min Plymouth... Jag ska i och för sig bara köra den till reg. besikningen men det känns ju inte så bra att köra oförsäkrat när man har renoverat hela vintern.

Nej, jag har inte gjort detta.. jag har svagt minne av att man var tvungen att ha en försäkring för att köra till reg bes, men minns inte helt om det är sant... tror egentligen inte man får köra alls till reggning utan ska helst dra bilen på släp..

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 maj 2010
Froborg skrev:
man kan försäkra på chassinummret. men de kostar rätt mycke mer än en vanlig försäkring

Nope! Jag har rodden försäkrad i Länets (ingen entuiast försäkring) som renoveringsobjekt på chassinumnret för mindre än 600 spänn helår

Louksor skrev:
Nej, jag har inte gjort detta.. jag har svagt minne av att man var tvungen att ha en försäkring för att köra till reg bes, men minns inte helt om det är sant... tror egentligen inte man får köra alls till reggning utan ska helst dra bilen på släp..

Hembygge, tidigare reggad bil utan skyltar mm. kör du lagligt och utan trafikförsäkring på allmän väg till besiktning. Du kan inte ens få en trafikförsäkring på en oreggad bil.
Senast redigerat av hotrodder (26 maj 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 915 Inlägg
26 maj 2010
Ska du ändra i texten när du trycker på quote, så kan du väl iaf låta bli att ändra vem som skrivit vad.
Det du skriver att jag har skrivit, har Raggarn84 skrivit...

Raggarn84 skrev:

hotrodder skrev:
Froborg skrev:

Nope! Jag har rodden försäkrad i Länets (ingen entuiast försäkring) som renoveringsobjekt på chassinumnret för mindre än 600 spänn helår

Louksor skrev:

Hembygge, tidigare reggad bil utan skyltar mm. kör du lagligt och utan trafikförsäkring på allmän väg till besiktning. Du kan inte ens få en trafikförsäkring på en oreggad bil.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

644 Inlägg
26 maj 2010
hotrodder skrev:
Froborg skrev:

Louksor skrev:

Du kör ALDRIG lagligt utan trafikförsäkring på allmän väg..

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
27 maj 2010
Pellefax skrev:
hotrodder skrev:
Froborg skrev:

Louksor skrev:

Till och från registreringsbesiktning får ske UTAN skyltar och försäkring med fordon som saknar registrering typ amatörbyggda, renoverade fordon som saknar skyltar osv. Det enda som behövs är en bokad registreringsbesiktningstid.

Edit;
Saabhusbilen som vi Föreningen Saab 92h saab92h.se äger är tillverkad 1963-64. Den blev aldrig reggad efter den var klar och hade således inga gamla regplåtar eller identitet på papper. Under renoveringen 2008-09 så fanns en renoveringsförsäkring och efter en godkänd ursprungskontroll och färdig renovering i fjol vår så beställde jag en registreringsbesiktning.
Vi kollade med både transportstyrelsen, bilprovningen och vårat försäkringsbolag att det var grönt att köra bilen för egen maskin till och från registreringsbesiktningen utan regplåtar eftersom fordonet inte var registrerat och därför inte hade något registreringsnummer. En tillfällig registrreing som man gör på importbilar kunde inte heller göras eftersom fordonet "inte fanns" och därav kunde ej heller en trafikförsäkring utfärdas. Det är precis samma sak med amatörbyggen och med ett bevis på bokad registreringsbesiktningstid så får fordonet köras kortas lämpliga väg till bilprovningen. Det är i alla fall det svaret jag fick av alla instanser.
Senast redigerat av hotrodder (27 maj 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

644 Inlägg
22 juni 2010
hotrodder skrev:
Pellefax skrev:
hotrodder skrev:
Froborg skrev:

Till och från registreringsbesiktning får ske UTAN skyltar och försäkring med fordon som saknar registrering typ amatörbyggda, renoverade fordon som saknar skyltar osv. Det enda som behövs är en bokad registreringsbesiktningstid.

Edit;
Saabhusbilen som vi Föreningen Saab 92h saab92h.se äger är tillverkad 1963-64. Den blev aldrig reggad efter den var klar och hade således inga gamla regplåtar eller identitet på papper. Under renoveringen 2008-09 så fanns en renoveringsförsäkring och efter en godkänd ursprungskontroll och färdig renovering i fjol vår så beställde jag en registreringsbesiktning.
Vi kollade med både transportstyrelsen, bilprovningen och vårat försäkringsbolag att det var grönt att köra bilen för egen maskin till och från registreringsbesiktningen utan regplåtar eftersom fordonet inte var registrerat och därför inte hade något registreringsnummer. En tillfällig registrreing som man gör på importbilar kunde inte heller göras eftersom fordonet "inte fanns" och därav kunde ej heller en trafikförsäkring utfärdas. Det är precis samma sak med amatörbyggen och med ett bevis på bokad registreringsbesiktningstid så får fordonet köras kortas lämpliga väg till bilprovningen. Det är i alla fall det svaret jag fick av alla instanser.

Vem står för ersättningen om du kör på någon som blir invalid t.ex? Det kan ju kosta flera miljoner och det är ju inte alla som har det liggande..  Trafikförsäkringsföreningen går ju in,men dom kräver ju tillbaka pengarna av föraren i efterskott(plus ränta). Nä,jag hävdar fortfarande att det alltid är förbjudet att köra utan försäkring,allt annat vore ju helt ologiskt..

408 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
Så här står det på transportstyrelsens hemsida:

Du får köra ditt fordon till och från stationen där registreringsbesiktningen (och identitetskontrollen) ska utföras, under förutsättning att du har ett skriftligt bevis om avtalad tid och en giltig trafikförsäkring. Beviset får du av den station du ska till. Saknar du en trafikförsäkring kan du kontakta ditt försäkringsbolag för att teckna en trafikförsäkring för en dag.

Du behöver med andra ord inte ansöka om tillfällig registrering i samband med ursprungskontrollen, om du bara har behov av att använda fordonet till och från registreringsbesiktningen innan du får dina permanenta registreringsskyltar.

Alltså man måste ha trafikförs...

Sök