2419
Sök

Registeringsbesiktning : Hur skall jag bära mig åt?

172 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Hej!

Jag köpte mig en kaross för ett tag sedan som jag gjort i ordning. Fick hem papperna idag och där fick jag ett "meddelande" med som vanligt och bla. på detta papper så stog det.

" - Enligt vägtrafikregistert har ni förelagats att inställa fordondet för fullständig registeringsbesikting.
För mer information se protokollet som utfärdats vid besikting"

Jag har ju inte något sådant papper och undrar hur jag skall gå till väga för att få tag på detta. När jag köpte bilen framkom inte detta alls under affären eller på kvittot. Och personen i fårgan har själv skrivit att "de är "bara" att sätta i motor och köra" i annonsen. Dumt av mig att inte kolla detta innan jag köpte bilen, men nu sitter jag här och undrar om någon vet vad "meddelandet" menar och vart jag kan få tag i papperna.

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Stefan Svensson

// Stefan - Mariestad \\
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96
# Hyundai i40

10 287 Inlägg
28 april 2010
Antagligen har förre ägaren blivit utslängd/utskrattad vid förra besiktningen och fått ett föreläggande om fullständig regbesiktning.
Då har du nog ett jobbigt läge eftersom dom kommer att gå igenom bilen med förstoringsglas.
Du måste stoppa i motor, låda sprut etc med fullständigt klara papper på varenda pinal.

Kan man inte få föregående protokoll från SBP eller vägverket?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 273 Inlägg
28 april 2010
Sen beror det ju lite på vilken årsmodell det är på karossen / identiteten med, för är den för ny så lär man ju uppfylla krav som inte är riktigt möjliga för en privatperson eller ha riktigt bra kontakt med en snäll generalagent som skriver intyg.

Trafikledare
563 Inlägg
28 april 2010
Åk förbi närmaste bilprovning och hämta föregående protokoll.. Eller logga in på webbtjästen på bilprovningen.se. Så får du fram dom fem senaste protokollen i PDF-format.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

172 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Tack för alla svar smile.. Får se till att titta på detta imorgon när jag inte jobbar 06-18 tongue...

Mvh

Stefan

// Stefan - Mariestad \\
# Hyundai i40

10 287 Inlägg
28 april 2010
Det verkar vara en 96:a. Vilket innebär att allt måste vara orginal.

/Göran

Marlboroman skrev:
Sen beror det ju lite på vilken årsmodell det är på karossen / identiteten med, för är den för ny så lär man ju uppfylla krav som inte är riktigt möjliga för en privatperson eller ha riktigt bra kontakt med en snäll generalagent som skriver intyg.

(Groucho Marx).

172 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Ja precis det är en 96'a! Tack smile... Har monterat allt orginal nu. Eller ja så gott som. Ska byta tillbaka till orginal IC och lite pill så.

MVH

Sharky skrev:
Det verkar vara en 96:a. Vilket innebär att allt måste vara orginal.

/Göran

Marlboroman skrev:

// Stefan - Mariestad \\
# Hyundai i40

172 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Ringde bilprovningen nyss. Fick lite tid över på jobbet... Jag måste återställa bilen till orginalskick och få ett intyg från Nissan på detta. Skall kolla upp detta lite mer. Men förhoppningsvis så löser sig allt. Tack för alla svar åter en gång smile

MVH

// Stefan - Mariestad \\
# Hyundai i40

KHRacing
28 april 2010
det intyget är INTE lätt att få tag på.... finns typ ingen generalagent som skriver ut ett intyg på ett fordon de inte själva köpt in till Sverige.

10 287 Inlägg
28 april 2010
Dum fråga: Varför måste man ha intyg från generalagenten för en regbesiktning?

/Göran

(Groucho Marx).

8 273 Inlägg
28 april 2010
Sharky skrev:
Dum fråga: Varför måste man ha intyg från generalagenten för en regbesiktning?

/Göran

Dels är det väl för komponentkontrollen som generalagenten lär göra, sen lär man väl ha avgasintyg, sen vet jag inte riktigt, men om nedanstående gäller så ser det mörkt ut.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

AVGASREGLER

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

2 014 Inlägg
28 april 2010
StorStefan skrev:
Ringde bilprovningen nyss. Fick lite tid över på jobbet... Jag måste återställa bilen till orginalskick och få ett intyg från Nissan på detta. Skall kolla upp detta lite mer. Men förhoppningsvis så löser sig allt. Tack för alla svar åter en gång smile

MVH

Det är alltså en jämförande komponentkontroll som avses. Det är inte intyget som är svårt att få, det är kontrollen som är svår att få till stånd. Råkade ut för detta när jag skulle registrera min R33 GTR. Totalstopp vart det.

Hör av dig till någon som arbetar med registrering av Skylines professionellt, de kanske kan lyckas lösa det. I annat fall får du nog förbereda dig på att bilen inte kommer att gå att registrera för gatbruk i Sverige.

Avgasintyg däremot ska inte behövas om nu komponentkontrollen kommer till stånd och godkänds. De enda intyg som behövs för dessa bilar i de fall de registreras i "fabriksmässigt utförande" är ett intyg från generalagent eller tillverkare om "seriemässig tillverkning".

Att registrera en Skyline (eller vilken annan bil som helst som aldrig har sålts ny i Sverige/Europa) och som inte är i strikt originalskick är ett lotteri som kan få ödesdigra konsekvenser.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

172 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Alecci skrev:
StorStefan skrev:

MVH

Det är alltså en jämförande komponentkontroll som avses. Det är inte intyget som är svårt att få, det är kontrollen som är svår att få till stånd. Råkade ut för detta när jag skulle registrera min R33 GTR. Totalstopp vart det.

Hör av dig till någon som arbetar med registrering av Skylines professionellt, de kanske kan lyckas lösa det. I annat fall får du nog förbereda dig på att bilen inte kommer att gå att registrera för gatbruk i Sverige.

Avgasintyg däremot ska inte behövas om nu komponentkontrollen kommer till stånd och godkänds. De enda intyg som behövs för dessa bilar i de fall de registreras i "fabriksmässigt utförande" är ett intyg från generalagent eller tillverkare om "seriemässig tillverkning".

Att registrera en Skyline (eller vilken annan bil som helst som aldrig har sålts ny i Sverige/Europa) och som inte är i strikt originalskick är ett lotteri som kan få ödesdigra konsekvenser.

Jag pratade med Daniel på Nissan i Skövde och han tyckte de lät konstigt då bilen redan är svenskreggad en gång. Och att dom skall ha kvar avgasproverna då. Hoppas verkligen på de bästa annars så blir de att plocka allt jag kan ifrån karossen eller så bygger jag banbil av skiten!

// Stefan - Mariestad \\
# Hyundai i40

2 014 Inlägg
28 april 2010
StorStefan skrev:
Alecci skrev:
StorStefan skrev:

MVH

Jag pratade med Daniel på Nissan i Skövde och han tyckte de lät konstigt då bilen redan är svenskreggad en gång. Och att dom skall ha kvar avgasproverna då. Hoppas verkligen på de bästa annars så blir de att plocka allt jag kan ifrån karossen eller så bygger jag banbil av skiten!

Om jag inte misstar mig är det så att SBP kan kräva en ny registreringsbesiktning om de misstänker att något på bilens har ändrats från dess fabriksmässiga utförande. Vid en sådan registreringsbesiktning måste du antingen kunna bevisa att eventuella modifikationer är godkända av generalagent/tillverkare och att bilen därmed fortfarande uppfyller alla krav, eller så måste du bevisa att bilen är i fabriksmässigt utförande (alltså originalskick) genom att presentera ett intyg från generalagent/tillverkare.

Det intyget kan/ska de inte skriva ut utan att ha gjort en jämförande komponentkontroll, där de alltså går igenom bilen mer eller mindre del för del och noterar huruvida komponenterna är original eller inte. Problemet med en Skyline här ligger i att de flesta Nissan-verkstäder inte vet hur en Skyline ska se ut original och inte har möjlighet att utföra kontrollen då de sällan har något att jämföra med.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

172 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
Alecci skrev:
StorStefan skrev:

MVH

Okej, så jag kan alltså inte använda de pappret jag hittade bland dom 2 "pärmarna" jag fick med på bilen.
Hitta ett patter där de står "certificate of cancellation of motor vehicles registration" visserligen skrevs de ut 6 Jan 2003. De finns uppgifter som, chassinummer, längd, bredd, höjd, cc, bensin, vikt på fram & bakvagn.

"Issued by Governor of AICHI" står de med på det.

MVH

// Stefan - Mariestad \\
# Hyundai i40

172 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
Uppdatering!

Måste säga att dom Kristinehamnsbesiktingen är helt underbara. Åkte in med bilen på en regbes.

Besmannen - Dehär går ju inte, du sitter ju för f*n på fel sida och kör!
Stefan - Haha, ja... De blir en tvåa direkt va?
Besmannen - Hahahaha.... Nå har du några intyg från Nissan att den är original nu då?
Stefan - Nej de har jag inte.
Besmannen - Jag ska bara gå in och skriva lite papper så ska vi lösa detta.

Jag fick underkänt på regbes. men inte på kontrollbes.

Fixa intyg från Nissan så kan du åka i den så mycket du bara vill sen fick jag till svar efter...

Ringde Björkholmsbil i Skövde och dom har fixat så att jag ska bara ta kort på "chssibrickan" så får jag intygen för 2k av Nissan stockholm /generalagenten.

Ursäkta för min långa berättelse men allt löste sig ju mot oddsen, och jag är helnöjd! big_smile
Senast redigerat av StorStefan (3 juli 2010)

// Stefan - Mariestad \\
# Hyundai i40

Bärs!
3 456 Inlägg
3 juli 2010
Så det är i Kristinehamn man ska bessa alltså? smile
Kul att det löste sig till slut...

Garaget.org peakade 2008.

172 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
Aga_Diff skrev:
Så det är i Kristinehamn man ska bessa alltså? smile
Kul att det löste sig till slut...

Ja för fan, jag kommer att åka dit med mina bilar. Min t5a var dom inte alls så petiga med, fick ju givetvis nedslag på handsbroms då den inte funkar. Men xenon, ingen kisse och dom sa inget, samt att avgassystem är ombyggt.

sir_daniel skrev:
grattis! skönt för dig!

Tackar! Ja verkligen, var så nere för att de inte skulle funka! tongue

// Stefan - Mariestad \\
# Hyundai i40

Sök