Demontering av Orginalratt volvo 240-88

Micke3
26 juni 2010 · 157 Inlägg

Var och köpte mig en bil i veckan och stötte på en grej som jag stör ihjäl mig på, ratten sitter fel. När jag kör rakt fram sitter ratten unjefär ett kvarts varv åt höger.
Plockade bort plasten på framsidan (den man trycker på för att tuta). Men sen kommer jag inte längre, antar att man måste lossa ratten och flytta den på splinesen? men hur kommer jag åt "centrummuttern" som håller fast ratten? Mvh Micke

Janneutanb
26 juni 2010 · 7 272 Inlägg

Om ingen har flyttat ratten så är det framvagnsinställningarna som är fel.

Aga_Diff Bärs!
26 juni 2010 · 3 456 Inlägg

27'ans långhylsa istheshit.

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
YeahBitch
26 juni 2010 · 730 Inlägg

Japp långhylsa o ett spärrskaft e allt du behöver.. Kan sitta rätt hårt.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
mange_240
26 juni 2010 · 1 562 Inlägg

precis som brains sa finns ingen anledning att ngn flyttat ratten gör en framvagnsinställning istället de de kostar tjänar du in i däck.

JonR
26 juni 2010 · 3 259 Inlägg

Om ratten sitter ett kvarts varv fel och att det beror på framvagnsinställningen så skulle hjulen stå så snett att det skulle bli däckskrik om man körde rakt fram... Går inte bilen illa på vägen eller däcken inte är konstigt slitna så skulle jag gissa på att tidigare ägare har haft en annan ratt i och innan försäljning stoppat i orginalratten utan att vara  speciellt noga! smile

Det går med en 27mm kort hylsa också om du har tillgång till en sån (inte alla som äger en 27mm långhylsa), tryck dit hylsan först och stoppa sen i förlängaren så mycket det går i hylsan, det går att få tillräckligt grepp för att få loss muttern även om förlängaren inte är helt i tryckt!

MVH/Jon

EDIT: Är det 240in som du har inlagd här på garaget så skulle jag nog satsa rätt bra på att tidigare ägare bytt ratt om du köpte bilen i det skicket den är på bilderna... alltså, ratten sitter snett för att tidigare ägare inte varit noga vid monteringen, inte att det beror på framvagnsinställningen... (skadar ju inte att kolla framvagnsinställningen i vilket fall som helst om man åker på dyra däck)

Senast redigerat av JonR (26 juni 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Micke3
29 juni 2010 · 157 Inlägg

Okej, vart kan jag få tag på en sån där 27mm långhylsa?

mange_240
2 juli 2010 · 1 562 Inlägg

Micke3 skrev:
Okej, vart kan jag få tag på en sån där 27mm långhylsa?

i en järnhandel, välsorterad reservdels affär.

Micke3
6 juli 2010 · 157 Inlägg

mange_240 skrev:

Micke3 skrev:
Okej, vart kan jag få tag på en sån där 27mm långhylsa?

i en järnhandel, välsorterad reservdels affär.

Okej tack ska alla ha för hjälpen:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang