Går en Volvo 740 med GLT 16v-motorn mkt bättre än en vanlig 8v GL?

kizzemizz
6 juli 2010 · 9 Inlägg

Hej alla!

Har funderat på att skaffa mig ny bil.
Men har en fråga...

Är det mycket mer drag i en 16v än en basic b230f?

Tack på förhand

Erick
6 juli 2010 · 4 767 Inlägg

Rubrik redigerad, vänligen läs igenom http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Louksor
6 juli 2010 · 1 915 Inlägg

Beror på vad du anser är mycket, men en 16v är piggare än en 8v, skiljer ju även ca 40 hästkrafter.


kizzemizz skrev:
Hej alla!

Har funderat på att skaffa mig ny bil.
Men har en fråga...

Är det mycket mer drag i en 16v än en basic b230f?

Tack på förhand

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Aga_Diff Bärs!
6 juli 2010 · 3 456 Inlägg

kizzemizz skrev:
Hej alla!

Har funderat på att skaffa mig ny bil.
Men har en fråga...

Är det mycket mer drag i en 16v än en basic b230f?

Tack på förhand

159Hk/210Nm vs 116Hk/183Nm, You do the math...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Marlboroman
6 juli 2010 · 8 233 Inlägg

Haft 2st 16V och dem är bra mycket roligare än 8V.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
RallizZ
6 juli 2010 · 124 Inlägg

Det är riktigt stor skillnad tkr jag.. De är ju långt ifrån några monster men flytta på sig bra mkt bättre än 8ven iaf smile

740Glt16valve
7 juli 2010 · 247 Inlägg

kizzemizz skrev:
Hej alla!

Har funderat på att skaffa mig ny bil.
Men har en fråga...

Är det mycket mer drag i en 16v än en basic b230f?

Tack på förhand

körde gl på isen i vintras och när jag åker privat är de turbo och 16 ventilare med extraktor men 16 v går mycke mycke bättre än en gl gl går väl skapligt 1an 2an då finns väl lite ork men 3an och upp är dom ju helt döda gl en tappa fart när man slängde i 3an på isen hehe big_smile

:):) 740:):)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
steifan DR!FTT3KN!K3R
7 juli 2010 · 10 427 Inlägg

Småtrimmad 740 GL -1990 0-180 på 41s
[video]http://www.garaget.org/video/fe2lxolvhftf[/video]

Hyfsat original (bara sportsystem, men det är värdelöst ändå wink) 740 GLT 16VALVE 0-180 på 31,5s:
[video]http://www.garaget.org/video/yp04helqp14m[/video]

JaggaChafen Tesla Senior Technician
7 juli 2010 · 2 307 Inlägg

japp 16v e faktiskt en ganska kul bil dom andra e ju bara tragiska. 

Tänk dock på det större service behovet å att det e e VÄLDIGT viktigt att byta remmar på den

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juli 2010 · 13 743 Inlägg

oftast men inte alltid...min 88:A 745.a gick riktigt bra sen provade jag en polares 90:a 16v och jag trodde inte på honom utan fick öppna locket och upptäcka att där satt sveriges SLÖASTE 16v maskin

hade jag inte tittat efter hade ingen på denna jord kunnat övertalat mig att tro på att det satt en 16v maskin
och vet att andra har upplevt ungefär samma sak på dom nyare 16V

något som är värt att nämna
men min 88:a den gick helt dugligt bra
den orkade med att göra ringar
gjorde 215blås på 4:an  helt klart en perfekt vinterbil

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
nordstromj
7 juli 2010 · 1 772 Inlägg

Skulle säga att det är en rätt stor skillnad, speciellt på vintern.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 juli 2010 · 13 743 Inlägg

NordstromJ skrev:
Skulle säga att det är en rätt stor skillnad, speciellt på vintern.

vintertid är den dessutom betydligt mycker roligare än en turbo oxå

man har bra effekt men utan turbolagg utan effekten är samma varje gång du använder den

jag kastade dit en slungdiff och m90 i min 16v blev riktigt trevlig att köra
hade turbon slungdiff med 3.54 i utväxling så man kunde ligga relativt fort på häng på 3:an
den toppade 215 på 4:an så man hade väldigt bra ork på 3:an
synd bara att m90 inte är så förlåtande..var äkligt nära att snurra på 3:an när jag slog i den en vinter och stoppringen sprack på 3:ans växel smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
RallizZ
8 juli 2010 · 124 Inlägg

Growe skrev:
oftast men inte alltid...min 88:A 745.a gick riktigt bra sen provade jag en polares 90:a 16v och jag trodde inte på honom utan fick öppna locket och upptäcka att där satt sveriges SLÖASTE 16v maskin

hade jag inte tittat efter hade ingen på denna jord kunnat övertalat mig att tro på att det satt en 16v maskin
och vet att andra har upplevt ungefär samma sak på dom nyare 16V

något som är värt att nämna
men min 88:a den gick helt dugligt bra
den orkade med att göra ringar
gjorde 215blås på 4:an  helt klart en perfekt vinterbil

215 på 4an ;o? ingen nådig 745a ^^

Rutilus
10 juli 2010 · 46 Inlägg

Lånar tråden lite. Ni snackar om att 740gl är inte har någon ork men gäller detta även för 940 gl modellerna det är ju typ samma motorer. Hur stor skillnad om man ser till bränsleförbrukningen är det mellan en vanlig 940 gl och en 940 16v. Sen undrar jag även hur 16v står sig mot ltt om man ser till ork och bränsleförbrukning.

Germax
11 juli 2010 · 12 086 Inlägg

Rutilus skrev:
Lånar tråden lite. Ni snackar om att 740gl är inte har någon ork men gäller detta även för 940 gl modellerna det är ju typ samma motorer. Hur stor skillnad om man ser till bränsleförbrukningen är det mellan en vanlig 940 gl och en 940 16v. Sen undrar jag även hur 16v står sig mot ltt om man ser till ork och bränsleförbrukning.

940 GL har ju iofs 20hk mer än 740GL

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
11 juli 2010 · 1 948 Inlägg

Och att 940 16v bara tillverkades en årsmodell, sen tyckte volvo att den skulle inkräckta för mycket på volvo 850 glt(170hk) och 940 turbo (165hk). Sp vad jag vet är -91 ända årsmodellen med 16v. Lite kul om man skulle få tag på en sån o ställa undan för framtiden!!

EDIT: vad gäller GL så har 940 gl nästan lika mycket hk som lättrycksturbon(ca 135hk), och den är inte så extremt slö som en 740gl trotts att den väger mer. Men hade hellre köpt en 940 gl än en 740 gl, snyggare design och lite modernare(jag vet tongue ) tänk, samt att den är nyare så det är lättare att hitta en fina bilar. Det är inte så stor skillnad mellan 740 och 940gl i pris så det är skitsamma.

Jag personligen hade iaf tagit o letat upp en 940gl eller 16v GLT. GL för att helt enkelt få en bättre bil för i stort sett samma pengar, och 16v för att den är ovanlig.

Senast redigerat av AcesHigh666 (11 juli 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rutilus
13 juli 2010 · 46 Inlägg

jag vet att den vanliga gl modellen och ltt ligger väldigt nära varandra i antalet hästkrafter men är det någon större skillnad mellan bränsleförbrukningen på dem olika modellerna det är det som är intresant.

Euroman
13 juli 2010 · 493 Inlägg

jag hade valt turbon. den borde gå billigare om man kör lugn normal fart.

till bensinförbrukning så går en 940gl på runt litern/mil och det var när en 65-70 årig gubbe körde och dom är inte gasglada direkt inte han jag känner iallafall tongue

han körde då 20 mil långkörning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang