740 startar inte, drar runt men startar inte

Duckiie Faster than the speed of night
13 juli 2010 · 118 Inlägg

Hejsan!


Det finns säkert en liknande tråd någonstans här på gorg. Så länka mig gärna dit eller lås denna.
Men iaf.

Har haft 740in ett tag nu.. har hunnit byta fördelare och bränslepumpsrelä bl.a. Men nu startar den inte igen. När jag ska försöka starta så drar den runt på startmotorn och tänder till en gång men går sedan över till startmotorn igen. Den lät skumt de sista 3 gångerna jag startade den, hörde ett ljud liknande baktändning innan den gick igång.. Usel förklaring kanske men jag vet inte hur man ska beskriva.. Det är en Volvo GL (tror jag, haha) 90:a. Är tacksam om någon har något tips på vad det kan vara smile . Gissar själv på att det skulle kunna vara någon pump? Typ någon av bränslepumparna..

Mvh Duck smile

fontheking5
13 juli 2010 · 825 Inlägg

Kan vara värmen , Volvos B23 och B230 är inte bästa vänner med värmen tyvärr , kan vara bränslepumpen eller något annat , kan vara mycket som spökar när en bil inte startar .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
fejtBeeenz
14 juli 2010 · 36 Inlägg

fontheking5 skrev:
Kan vara värmen , Volvos B23 och B230 är inte bästa vänner med värmen tyvärr , kan vara bränslepumpen eller något annat , kan vara mycket som spökar när en bil inte startar .

Värmen ? yikes den verkar ju inte få någon bensin , skulle tro att de behövs bytasbränslepump och ev filter tongue

fontheking5
14 juli 2010 · 825 Inlägg

fejtBeeenz skrev:

fontheking5 skrev:
Kan vara värmen , Volvos B23 och B230 är inte bästa vänner med värmen tyvärr , kan vara bränslepumpen eller något annat , kan vara mycket som spökar när en bil inte startar .

Värmen ? yikes den verkar ju inte få någon bensin , skulle tro att de behövs bytasbränslepump och ev filter tongue

Ja det är tyvärr inte helt ovanligt att en 740 inte vill starta när det är varmt , tyvärr är detta ett ganska vanligt fel på B23 och B230 motorn , fick ett bevis på det för 2 veckor sen när en 740 vägrade i sommar värmen . Kan även vara något med bränslesystemet

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
edar
14 juli 2010 · 38 Inlägg

TÄNDSTIFT  B230 startar alltid om tändning och bränsle e iordning startar han inte e de förmodligen el fel om de kommer när de e varmt

Lada 2103 (1976)
Volvo V70ii (2009)
Volvo 740 16v turbo "svarten" (1990)
Frankisch
14 juli 2010 · 43 Inlägg

Har precis bytt tändmodulen på pappas 740, den krånglade ett par dagar och kunde lägga av då och då tills den en dag var helt död.
Bilen gick runt fint på startmotorn och tände till någon enstaka gång men startade inte.

Tror att en tändmodul går att köpa på Biltema för ca 350 spänn.

Är du säker på att den tänder till ibland, annars kan det ju vara så att kamremmen gått av också.
Detta kan man enkelt se om du skruvar av locket in till kamaxeln och drar runt på startmotorn så ser du om den snurrar.


Ett tredje alternativ är ju bensinpumpens relä, otroligt vanligt fel på 740.

Senast redigerat av Frankisch (14 juli 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang