6050
Sök

Vart ska man börja i byggande av bil?

930 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
Jag har en massa tankar i mitt huvud om hur jag vill göra om min bil, bl.a. Trimma, Bygga ljud/interiör samt fixa iordning exteriören, men vet inte riktigt vilken man ska börja med, allting ska ju förhoppningsvis göras men vilken ordning skulle ni börja i? smile
Edit: Allting kommer ju också ta sin tid då jag inte har fast jobb än så allt beror ju också på ekonomin!
Senast redigerat av Jimpstyle (14 juli 2010)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

16 197 Inlägg
14 juli 2010
de kvittar nog men börja INTE med allt på en gång för då kommer du nog lessna rätt fort.

själv skulle ja dock valt att göra insidan/ljudet först så du slipper riskera att repa elle skada en nu lackad bil när man trixar å fixar på insidan.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

930 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
de kvittar nog men börja INTE med allt på en gång för då kommer du nog lessna rätt fort.

själv skulle ja dock valt att göra insidan/ljudet först så du slipper riskera att repa elle skada en nu lackad bil när man trixar å fixar på insidan.

Det är väldigt sant:)
Och som sagt det känns bättre att göra en sak i taget för när man är färdig med det ena så kan man börja fokusera helt på det andra istället för att ta allt på en gång och allt bara blir krångligt!

2 038 Inlägg
14 juli 2010
Som Örjan skrev, insidan/ljudet, för då kommer bilen bli tung och slö, så då kommer suget för att trimma bli bra mycket högre  lol

214 Inlägg
14 juli 2010
Finns mängder med bilar där folk har tröttnat. Man exempelvis byta kolvar/stakar/turbo mm. Ofta är det så att man inte har grejorna just då utan man ska köpa dom varefter ekonomin tillåter... då blir den lätt ståendes, sen glömmer man bort hur sakerna satt. Sen skiter man i det och tröttnar.

Liten del i taget som Evilaudio säger, då får man motivation att fortsätta

16 197 Inlägg
14 juli 2010
Nosliwe skrev:
Som Örjan skrev, insidan/ljudet, för då kommer bilen bli tung och slö, så då kommer suget för att trimma bli bra mycket högre  lol

ljud behöver inte väga MASSOR bara för att de gör de i mina bilar..tongue

sen har ja inte så bråttom heller big_smile

930 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
2ooSX skrev:
Inifrån och ut smile  Motorn först skulle jag ta..eftersom det är skitigast och man ska hissa upp bilen m.m. hoppa in i bilen med oljiga händer å så wink så motorn först..sen ljudet å de smile

Hehe men nu menade jag inte att jag skulle ta en sak på förmiddagen och sen börja med nästa i eftermiddag^^ utan ur långtidssikt:)

1 482 Inlägg
14 juli 2010
Chassi-Bromsar-Drivlina-Motor-Inredning-Ljud-"Styling".

BLT Service
Theracords Music Label

2 077 Inlägg
14 juli 2010
Jag har som du även tänkt i dessa banorna och mitt blev som följande.

1. Motor/lite trim
2. Insida,ändå där man spenderar mest tid så wink
3. Väghållning/ däck bromsar etc..
4. Exteriör sist så som lack

Har ingen bil men så tänkte jag köra med min projektbil smile

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

1 679 Inlägg
14 juli 2010
Inredning/ljud
Motor/drivlina
chassi
utvändig styling

beror dock på vad för slags utvändig styling smile
Är det bara typ en R vinge eller till 850 så äre ju ingen stor sak att hålla på med så det kan man ju göra när man vill smile

Supraman
2 300 Inlägg
14 juli 2010
Börja lite smått med nått du kan göra nu sen flyter de på allt efter byggets gång.
Ett tips om du ska lägga lack är att vänta med inredningen tills efter lacken.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 534 Inlägg
14 juli 2010
själv är jag den som började med exteriören först, sen bara blev det att jag köpte och bytte resten wink
kan de spåra ur så gör de det lol
Men hur som helst det ända man inte ska göra det är och ha bråttom för då blir de bara tattigt.

Sen beror det på om man ska ha rullande renovering med eller ett projekt som står i garaget.

930 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
Ja Som ni säger så borde det både vara bäst och smidigast att börja med det inre. men sen som Iam2fast4U  sa så kommer detta bli ett rullande projekt! iallafall till vintern då kanske den åker in i garaget och blir stående!

1 212 Inlägg
14 juli 2010
bra tråd att kolla igenom:  http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p2199279

motor, väghållning sedan rost och lack samt inredning/ljud

kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Snål gnällspik
402 Inlägg
14 juli 2010
De flesta börjar ju med att chippa dem och kör sönder motorn på kort tid...   
Innan du chippar SKA du rengöra vevhusventilationen; byta oljefällan + all slangar och klämmor, även ta ner oljetråget och rengöra det och oljesilen.  Alla tändelar måste också bytas. Eventuellt bör du fundera på att byta lyftare också då dessa är kassa redan från fabrik i 94-orna.   Sen ska du ha mer flöde i avgassystemet så att turbon inte blir kokt av den extra värmen -det räcker faktiskt om du byter ljudämparen eftersom det är där motsåtndet i orginalsystemet är (man måste inte ha 3-tum). Först NU kan du tänka på att chippa.
Senast redigerat av perzy (14 juli 2010)

Volvo S80 2,9.

7 283 Inlägg
14 juli 2010
Först en service.
Sen kan du göra mycket av ett ljudsystem med väldigt lite pengar.
Dessutom gör det att det blir trevligt att bruka bilen varje dag.
Göra klart montering för framsystemet, dra kablar och dämpa. Det kostar inte enorma pengar man gör stora framsteg!

Ska man trimma så anser jag att man ska göra stora steg åt gången, få med allt på engång annars är det lätt att man skiter i något, och då kostar det väldigt mycket.

En bil som går bra eller svänger bra är kul till och från, en bil som du har bra ljud i är alltid kul.

930 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
Jag funderade på det där med omlackering, Det är inget som är sådär måste men jag gillar verkligen inte den färg som är på nu men samtidigt om jag ska lacka om den så måste det lackas i dörrar motorrum osv och det är en jädrans massa arbete så tycker ni att färgen är gräslig och det är värt att lägga ner allt arbete med det för att få ny lack? eller om jag ska köpa en liten burk med samma färg som redan är på nu och lacka nya delar som ska dit med det? Jag själv tycker att det är detaljerna och delarna som gör bilen och inte jätte mycket lacken men samtidigt som sagt så är den inte snygg!

16 197 Inlägg
15 juli 2010
kenth66 skrev:
bra tråd att kolla igenom:  http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p2199279

motor, väghållning sedan rost och lack samt inredning/ljud

kenth66

de borde ju va bättre att fixa rosten innan man börjar me väghållning å motor,,

Sök