5554
Sök

Är kondensatorn trasig?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
Tjena! Har haft problem med en bil som har dragit ur batteriet fort, alldeles för fort, när den står still. Batteriet är ett 1 år gammalt "biltema" batteri, som indikerar att det är okej.

Tanken föll då på baslådan, en 12", 400w steg och en 1F kondensator.

Jag lossade säkringen till steget ( stora säkringen vid batteriet ), och mätte lite. Remote kabeln visade då 0,5 volt (?), denna ström kom från kondensatorn. Så jag bestämde mig för att plocka ur den då den ändå inte används så aktivt. Väl ute mätte jag igen, den matade fortfarande tillbaka 0,5 volt på remotekontakten, och normal spänning på polerna. Dock laddades kondensatorn ur fort ( 30 min ) när den väl var bortkopplad,ska den verkligen ladda ur så fort i tomma luften?

Ja, har ja stött på en trasig kondensator eller vad tror ni? Kan den där spänningen i remoten ha gjort att det har dragit lite i steget och dragit ur batteriet?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juli 2010
Ja en kondensator laddar ur sig rätt så fort, det är ju inget batteri. wink Och nej 0,5V på remoten ska inte kunna påverka, dom flesta steg och signalprocessorer vill ha iaf 9-10V på remoten för att starta.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ja en kondensator laddar ur sig rätt så fort, det är ju inget batteri. wink Och nej 0,5V på remoten ska inte kunna påverka, dom flesta steg och signalprocessorer vill ha iaf 9-10V på remoten för att starta.

hmm okej...

Nä vet ju att det kondisar är något annat, men jag vill minnas att det stod i instruktionerna att man skulle "ladda ur" kondensatorn om man skulle lägga undan den... Men den laddar ju somsagt ur sig själv

Men en annan tanke då, ska inte kondensatorn vara "stendöd" så länge inte remoten ger ström då? För nu när jag höll på med den så laddade den och höll på ( satte på batteriladdare p.g.a. det pigga batteriet )...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juli 2010
Kondensatorn är alltid aktiv, remoten påverkar bara displayen (om sådan finns), en såpass stor kontaktor som skulle behövas för att slå ifrån kondensatorn får inte plats på det lilla kretskortet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Aha, jo de är display på den wink

Men då ska den ju vara ok, både bra och dåligt ^^

Måste leta vidare på vad som kan vara fel på bilen då wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 juli 2010
Du har inget steg som är igång hela tiden då? Huvudenhet som tjuvdrar? Lampa i handskfacket? Finns mycket som kan ligga och smådra ström.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Du har inget steg som är igång hela tiden då? Huvudenhet som tjuvdrar? Lampa i handskfacket? Finns mycket som kan ligga och smådra ström.

Efter att jag tagit bort kondensatorn så var det 0 volt i remoten i alla fall, och stegen verkar sussa så sött så. Det rör sig om en volvo 140 så de är ju inte så värst mycket elektronik att snacka om... Stereon är en "underbar" biltema stereo, den verkar fungera korrekt strömmässigt i alla fall men får väl se nu när batteriet blir fulladdat om allting fungerar som det ska eller ej.....

21 761 Inlägg
22 juli 2010
Du har inte monterat någonting nyligen?

Tex ett relä som kopplas fel på styrplus och huvudplus brukar fungera precis som vanligt, men är draget hela tiden och laddar sakta ur batteriet på några dagar. smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du har inte monterat någonting nyligen?

Tex ett relä som kopplas fel på styrplus och huvudplus brukar fungera precis som vanligt, men är draget hela tiden och laddar sakta ur batteriet på några dagar. smile

Nej, allt har sett likadant ut i över ett år wink

Sök