Åsikter ang Farthinder?

mickecorrado Bilplåtslagare
4 november 2006 · 1 036 Inlägg

Hur har ni det med farthinder i er stad?

Jag hadde en markfrigång på min bil på 10cm vid spoilern där fram(tyckte det var lagom), efter att kört i sönder den vid ett farthinder så att den sprack ligger nu mellanrummet på ca 8cm.
Nu har dom byggt ett (fart)hinder oxå på väg ut från område där jag bor som är mellan 15-20cm högt och jag kommer inte ut om jag inte lägger en bräda att köra på.

har läst på vägverkets hemsida:
http://www.vv.se/filer/publikationer/11 … mpning.pdf

Frågan är nu om någon vet vad som gäller?
Har varit i kontakt med komunen men dom bara skojar och säjer att det funkar skitbra och att vissa anväder guppen att hoppa på med.

Smoke Tires Not Drugs.
Izual
4 november 2006 · 4 571 Inlägg

Vi har ett jättegupp här i byn iaf.

Det går nästan rakt upp och jag kommer knappt över om jag saxar.

Enligt pdf'en så skall det vara 1m övergångsyta alltså där lutningn börjar till toppen av guppet men inget i hela byn har mer än typ 3dm övergångsyta

twin_cam Smålänning
4 november 2006 · 7 877 Inlägg

tycker synd om er med låga bilar. själv så gillar jag att gasa över hinderna. kommunerna borde ta mer hänsyn till er med låga bilar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MrLila
4 november 2006 · 355 Inlägg

mickecorrado skrev:
Hur har ni det med farthinder i er stad?

Jag hadde en markfrigång på min bil på 10cm vid spoilern där fram(tyckte det var lagom), efter att kört i sönder den vid ett farthinder så att den sprack ligger nu mellanrummet på ca 8cm.
Nu har dom byggt ett (fart)hinder oxå på väg ut från område där jag bor som är mellan 15-20cm högt och jag kommer inte ut om jag inte lägger en bräda att köra på.

har läst på vägverkets hemsida:
http://www.vv.se/filer/publikationer/11 … mpning.pdf

Frågan är nu om någon vet vad som gäller?
Har varit i kontakt med komunen men dom bara skojar och säjer att det funkar skitbra och att vissa anväder guppen att hoppa på med.

Har samma problem...


Mvh Jonas

Mvh Jonas
Draedon kontorsråtta
5 november 2006 · 231 Inlägg

Samma här... trots snälla 40mm sänkning.... måste sick-sacka över minsta lilla trottoarkant, och  kommunens farthinder ska vi inte ens tala om.. får bära bilen över tongue

Ena Colaberoende
5 november 2006 · 1 219 Inlägg

Jag och ägaren till Bt Racing i Borås snackade om detta för ca 2 veckor sedan.
Han har en Banracing Porsche som han även kan köra på gata men det går ju inte som det är nu. Markfrigång på ett par centimeter bara.

Han hade kört över "farthinder" som var ca 2 cm höga (Typ som en platta som ligger över vägen) och hans reaktion var ju att "det gjorde ont".

Bilen skakade till en hel del och visst får man sig en tankeställare till nästa gång men så som läget är nu så kan man ju inte köra överallt med bilen. Hade hellre sett att dessa låga fartgupp kom istället.

/Ena

GurraG INGET ANNAT!!
5 november 2006 · 1 725 Inlägg

i gislaved har dom byggt väggupp när det skrapade i under med en polares föräldrars helt original mitsubishi galant.. och dom är ju höga som satan.. :S

Draedon kontorsråtta
5 november 2006 · 231 Inlägg

här i leksand satte dom upp massa j-a fartgupp längs en ganska lång rak väg, det var den enda vägen man kunde åka om man skulle till leksands camping. men nötterna som designade fartguppen räknade inte med att husvagnar inte kunde ta sig över. efter X antal förstörta husvagnar och måååånga arga människor försvann fartguppen smile

Intel
5 november 2006 · 130 Inlägg

Funderar på pneumatik fram i kompliment till koni-dämparna. När nya fronten kommer på så går inte bilen in i mitt eget garage ens ... mad

Owzer Rallykalle och kabeltattare
5 november 2006 · 422 Inlägg

Ibland måste jag backa över guppen sad

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
Draedon kontorsråtta
5 november 2006 · 231 Inlägg

backa funkar skapligt för mig med, dock inte så smidigt att göra så i trafiken tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang