Baslådas insida, luftflöde. Lite funderingar?

TurtleRace
29 juli 2010 · 155 Inlägg

Jo satt å funderade lite..  En del plastar, lackar och vaxar lådan på insidan för att få en så len å slät insida som möjligt för att luften ska röra sig så lätt och utan motstånd som möjligt..

Men började tänka på golfbollar..  haha aa golfbollar tongue   Dom är ju "gropiga" just för att dom har mindre motstånd i luften till skildnad mot slät boll..      Kan ju ta å prata på hajar nä ja ändå är igång tongue haha dom har en "knottrig" yta och Inte helt släta för minsta motstånd, eftersom dom utvecklats under miljontals år borde dom ha kommit fram till nått bra wink   

Tänkte iaf att om man skulle göra baslådans innre "knottrig" tycker de låter bättre när man tänker på dehär viset smile

Tänkte bara kolla om de finns någon som stödjer min teori eller är helt emot den? ;D  eller såklart vet nått om de?

Mvh Emil

Senast redigerat av TurtleRace (29 juli 2010)

Rigan
29 juli 2010 · 451 Inlägg

Teoretiskt sätt så är det en jättebra idé!
Teori: Groparna ordnar luftflödet så att det flödar på samma sätt. Jämför detta med att skapa en virvel i ett badkar.

I jetplanens barndom blev ryssarna retade för att deras militära flygplanskroppar var ojämna, men ryssarna hävdade bestämt att detta gav "bättre flygegenskaper" redan den gången.

För några år sedan ... typ 2006 så lyckades ett forskarlag från KTH att bevisa att gropar minskar luftmotståndet på flygplansvingar. Detta kunde, enligt dem, i praktiken minska bränslekonsumtionen med cirka 5%.

Tillämpning i en baslåda då?
Nu vet jag inte vad vi pratar om för lufthastigheter inuti en låda, men de är låååångt ifrån de 900 km/h som trafikflygplan har som marschfart. Groparnas betydelse ökar med hastigheten, så en låg hastighet ger  en relativt liten förbättring, om någon alls?

Om du nu skall tillämpa detta i praktiken så skulle jag föreslå att du gör det i en basport, för det är där man kan börja prata lufthastigheter.

Senast redigerat av Rigan (29 juli 2010)

TurtleRace
29 juli 2010 · 155 Inlägg

Jo de stämmer de du säger om hög hastighet stämmer och resten med smile   men hög hastighet i en basport är = för liten port om ja minns rätt.     Men vet att de finns simdräkter med samma yta vilket är betydligt lägre hastigheter än 900km/h wink   samma som hajen..  utnytjar de när de går långsamt och de ska också ge egergisparingar.

Henka_ Slav
29 juli 2010 · 1 454 Inlägg

Jag var inne på Rigans spår redan när jag läste ditt inlägg.
Inne i lådan har du ju ingen som helst hastighet på luften, vet dock inte om man riskerar flåsljud i porten iom denna förändring? Sen kanske det finns en uträkning bakom "groparna" i en golfboll. men allt finns ju att läsa om på vårat kära internet.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
TurtleRace
29 juli 2010 · 155 Inlägg

Sant, flåsljud är stor risk om hastigheten ska ökas.      Uträkning vet ja inte men "groparna" skapar små strömmar som skapar en luftkudde som luftströmmen glider på.   Resultat visas nog starkare med högre hastighet men fungerar även vid låga hastigheter som haj crusing wink haha      Men om de kommer ge nån jätte stor skildnad i en baslåda funderar ja allt på.. 

Men de är ju trots allt funderingar..  om inte så är de en frän grej att säga att man har en baslåda baserad på teknologin från hajars skin ;D

luunggan
29 juli 2010 · 956 Inlägg

Ja, hög hastighet är dåligt i porten, men om du skulle lyckas öka hastigheten med dessa gropar kan du ju samtidigt öka portarean och ändå behålla samma hastighet i porten och därmed kanske kunna öka i db.

Vet att detta ämne diskuterats förr, men tror att det var på lazzat som är stängt nu.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Rigan
29 juli 2010 · 451 Inlägg

TurtleRace skrev:
Jo de stämmer de du säger om hög hastighet stämmer och resten med smile   men hög hastighet i en basport är = för liten port om ja minns rätt.    Men vet att de finns simdräkter med samma yta vilket är betydligt lägre hastigheter än 900km/h wink samma som hajen..  utnytjar de när de går långsamt och de ska också ge egergisparingar.

Det hade inte förvånat mig, men nu pratar vi luft. Du får inte byta medium sådär hur som helst wink

TurtleRace
30 juli 2010 · 155 Inlägg

Precis,  de är väl bara att testa å tro att de blir bättre tongue  sämre kommer de inte bli iaf..  och orkar iaf inte i dagens läge att bygga 2 lådor och testa.   men skam den som ger sig wink

TurtleRace
30 juli 2010 · 155 Inlägg

Rigan skrev:

TurtleRace skrev:
Jo de stämmer de du säger om hög hastighet stämmer och resten med smile   men hög hastighet i en basport är = för liten port om ja minns rätt.    Men vet att de finns simdräkter med samma yta vilket är betydligt lägre hastigheter än 900km/h wink samma som hajen..  utnytjar de när de går långsamt och de ska också ge egergisparingar.

Det hade inte förvånat mig, men nu pratar vi luft. Du får inte byta medium sådär hur som helst wink

Mjo de har du rätt i men dom rör sig lika men med olika viskositet..  vatten är trögare och tror då att de är lättare att se/mäta resultat i motstånd.  men principen är typ densamma wink

Trekmeister
30 juli 2010 · 272 Inlägg

Kul tanke, nu skall jag också dra till med några i många fall ogrundade teorier! smile

Hastigheten på luften som är närmast ett rörs väggar rör sig långsammare än den som är i mitten, det är ingen teori utan ren fakta och lätt att räkna på. smile

I fallet med baslådan borde man kunna se det som ett stort rör, alltså är vägg-arean ganska liten i relation till tvärsnittet. Den luftmängd som saktas ner av väggarna borde med andra ord vara bra liten. Jämför man med bas-röret är vägg-arena betyligt större i relation till tvärsnittet. där skulle det med andra ord kanske kunna hjälpa. Effekten skulle bli att hastigheten för luften som färdas i mitten av röret skulle minska eftersom lufthastigheten i kanterna skulle ökat. Om detta är bra överlåter jag till de som vet mer om hur basportar uppför sig.

En fundering är hur lång tid det tar för de virvlar som bildas i håligheterna att uppstå. Det är trots allt korta luft-puffar som alstras av högtalaren. Är det nog lång tid för att virvlarna skall uppstå och stabiliseras?


Jag funderar på om man jämför med golfbollar och andra saker som färdas genom luften borde det kanske bli lite annorlunda. Där motståndet för luft att färdas genom ett rör beror på väggarna och tvärsnittet, beror det på en golfboll enbart på väggarna. Fast när jag tänker efter så beror det naturligtvis på front-arean där också... äh kanske var en trasig tanke. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang