8134
Sök

V70 -99 Ac:n kyler bra i några km sen försvinner kylan!

3 259 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
Hej! Kompisen har en V70 -99 som AC:n funkar kanonbra på när bilen har stått en stund, sätter man sig sedan och åker iväg så avtar kyleffekten efter några km för att till slut försvinna helt!

Ac:n är påfylld idag utan nån skillnad! Killen på AC firman trodde att det var en tryckvakt som var trasig på högtryckssidan.

Kan tillägga att elfläkten till kylaren(kondensorn och motorkylaren) startar och går i 2sekunder för att sedan stanna, vilar i 1minut för att sedan starta o gå i 2sekunder igen och så fortsätter det!

Nån som har nåt tips på vad felet kan vara?

Mvh

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
Hittade dessa inlägg på ett annat forum, låter ju ganska mycket som Åsa-Nisse fix men kan det vara AC-kompressorn som behövs schimsas om?:

"Hej på er,

Mitt problem visade sig vara både förångaren och kopplingen till kompressorn.

Ett tipps till er med kopplingsproblem till kompressorn.
Den behöver ej monteras ned.
Leta reda på en kofot och så bockar ni till den trekantiga tjockplåten som ligger ytterst på kopplingen, lyckas ni bocka in denna så får ni samma effekt som att shimsa innuti kopplingen."

"Man kan också pilla in platsbrickorna från brödförpackningar utan att lossa kompressorn. Det går åt tre plastbrickor. Man får sträcka sig ner i motorrummet eller krypa in underifrån för att komma åt.

A/C:n måste var den sämst konstruerade delen på en bil. Dom håller ju max 3-4 år innan dom pajar."

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

* Voff voff *
11 265 Inlägg
29 juli 2010
Högst sannolikt behöver din kompis kompressor shimsas om, ja!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

998 Inlägg
29 juli 2010
eller så köper han en ny för 2500-3000kr

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

3 259 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
Om han får välja mellan att böja en plåtbit/shimsa eller köpa en ny för 3000kr så kan man ju nästan gissa vilket han väljer! smile

Finns det nån som sitter inne på en mekguide till detta kanske?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

998 Inlägg
30 juli 2010
inte alltid det hjälper att shimsa om den. Den kan ju läcka också, det gör min. Även om jag shimsar om den så läcker den tongue

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

3 259 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
JonR skrev:
Hej! Kompisen har en V70 -99 som AC:n funkar kanonbra på när bilen har stått en stund, sätter man sig sedan och åker iväg så avtar kyleffekten efter några km för att till slut försvinna helt!

Ac:n är påfylld idag utan nån skillnad! Killen på AC firman trodde att det var en tryckvakt som var trasig på högtryckssidan.

Kan tillägga att elfläkten till kylaren(kondensorn och motorkylaren) startar och går i 2sekunder för att sedan stanna, vilar i 1minut för att sedan starta o gå i 2sekunder igen och så fortsätter det!

Nån som har nåt tips på vad felet kan vara?

Mvh

Tog bort 1mm shimset idag och nu är det 0,3-0,4mm gap och nu funkar AC:n kalas! (var 1,4mm gap innan så inte konstigt att det inte fungerade)

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

* Voff voff *
11 265 Inlägg
31 juli 2010
LordLife skrev:
inte alltid det hjälper att shimsa om den. Den kan ju läcka också, det gör min. Även om jag shimsar om den så läcker den tongue

Fast om den läcker får man ingen kyla alls! Det är när den kyler först och sedan slutar, vid varje färd, som man kan vara ganska säker på att det är shimsning som behövs!

//Brådhis

998 Inlägg
31 juli 2010
Brådhis skrev:
LordLife skrev:

Fast om den läcker får man ingen kyla alls! Det är när den kyler först och sedan slutar, vid varje färd, som man kan vara ganska säker på att det är shimsning som behövs!

//Brådhis

Min läcker och slår till och från hela tiden det var det jag menade tongue lite luddigt av mig kanske wink

* Voff voff *
11 265 Inlägg
31 juli 2010
LordLife skrev:
Brådhis skrev:
LordLife skrev:

//Brådhis

Min läcker och slår till och från hela tiden det var det jag menade tongue lite luddigt av mig kanske wink

Kan vara värt att tänka på att det sliter nå´t enormt på just magnetkopplingen när man har lite gas i så den slår till och från väldigt ofta! Så fortsätter du köra med det utan att fylla den så kommer du på sikt få lov att shimsa om den...

//Brådhis

Sök