Dannii skrev:
Ärligt talat, är jag inte ute efter fler varningar, men fan va du bara kommer med gratis program överallt som ska testa hårdvaran.
Min föredetta hårddisk krashade vid de senaste års skiftet.. Den började gå upp i värme som ett av av någon konstig anledning.. Gav ifrån sig vissel ljud och datorn frös på ett skumt sätt.. Testade 4-5 olika mjukvaror som skulle testa hårddisken.. Allt från stresstest till allmäna hårddisk checkar.. exakt alla visade att min hårddisk va hel och 100% fungernade.. Fick den korrekta läs hastigheten och allt.. Den var faktsikt lika snabb som vanligt.. Fast den hade krashat.
Sådanna program funkar i vissa fall.. Mem-test program o.s.v..
Som sagt.. Vad jag har och bedömma.. Hade jag varit trådskaparen så hade ja gjort som såhär för att inte krongla till de och utsätta datan för risker..
Testa kylning: Öppna datorn för att se så alla fläktar roterar.. Gör dom de så kan de inte vara kylningen, då man ser att fläktarna funkar som de ska.. Såvidda de inte är en vattenkyld dator där man kanske inte ser / hör att vattenpumpen fungerar. Men om nu fläktarna fungerar men man kanske lyckas känna på kylflänsarna.. Känner.. att dom i vilket fall som hälst blir stekvarma ändå.. Då tycker jag personligen inte man skall stresstesta datorn.. Lämna in den istället och få den fixad.. Hade jag vetat att min dator går upp i värme och överhettar.. vi säger nu att de är processorn och processorkylaren.. Då ser jag inga bra anledningar att kolla hur varm datorn blir.. Slutar den kyla så kommer ju antagligen fläkten stå still.. ja, då bytar jag processor kylare.. Funkar den, men går upp i värme så hade jag testat byta kylpasta.. Fast de är inget man ska pilla med om man har märkes dator med garanti.
Om de är nätaggregatet så kan man bara testa de på 1 sätt för att testa de noggrant.. Fråga en polare om dom har något liggande över så man kan koppla in de och se om datorn vill jobba annorlunda då.
Nu rådgiver vi trådskaparen, en dator amatör som inte har någon aning om datorer, vad han skall göra.
Personligen tycker jag att de är värt att testa nätaggregatet och hårddisken.. Gör de bara om du har någon kunnig polare som kan koppla allt rätt.. De går iprincip inte koppla fel, men jag vet hur de känns att pilla datorer när man inte vet ett dugg.
Funkar inte nått av dom alternativen.. Då kan han bedöma om han först vill lämna in datan på service eller om han vill höra av sig här och kanske få mer hjälp.
Mvh
Edit:
De var en kille på Sweclockers som hade köpt sig nya dator prylar.. Bland annat en AMD Phenom 2 1055T (4 kärnig, 2,8ghz original klock) samt.. tror de va ASUS Formula IV moderkort.. Va de inte Formula IV så va de Formula III... De är alltså bland de bästa för AMD just nu. Surfa runt så hittar du de på Sweclockers.
Han kom aldrig igenom installationen av Windows.. Han hade skickat till och tillbaka moderkortet innan dom slutligen kom fram till att de va operativsystemet de va fel på.. 4 gig RAM / 1600mhz.. Datorn kom aldrig in i Windows.. Den krashade.. De är första gången jag hör att man ska kunna starta en data med över 3 gig RAM på ett 32bit OS.. De är inte utan anledning dom har krav etc..