4087
Sök

Hur kopplar jag detta relä till kylarfläkt(ar)?

Montör
664 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Hejsan. Skall koppla in dubbla kylarfläktar på min ena bil. Gärna idag, men alla affärer har stängt nu, så jag kan inte åka och köpa det relä jag behöver.

Hittade ett sånt här i garaget:

http://www.ehpo.de/product_info.php?lan … Diode.html

Jag är inte jätteduktig på el osv. så jag kan inte riktigt tyda hur det skall kopplas, och inte heller vad den femte pinnen (87/87a) gör.

Någon som snabbt kan förklara för mig vad de olika pinnarna här har för funktion?

Var skall jag koppla konstantström? Var skall jag koppla pluskabeln från termostatgivaren (eller vad den kallas?)

Tack på förhand!

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

21 761 Inlägg
8 augusti 2010
Det borde kopplas så här:

87: Till fläkten
86: Till termostaten (under förutsättning att termostaten ger ut ger plus)
85: Jord.
30: Till batteriet

Det där relät är växlande, vilket innebär att man bara har nytta av ena utgången i just detta fall. Det skulle behövas ett till relä så att varje fläkt får ett eget, orsaken är att fläktarna troligen drar mycket ström och ett enda relä riskerar att överbelastas.

Koppla bara in ena fläkten till att börja med, vänta med den andra tills du har fått tag på ett till relä. Så tycker jag iaf. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 augusti 2010)

Montör
664 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Tack för svaret. Jag hittade ett annat relä, och på det så heter båda utgångarna 87, och på kopplingsschemat på den så ser det inte ut som om det är växlande, utan att det helt enkelt har två utgångar.

Förövrigt så står det där på sidan jag skrev med i förra inlägget att det reläet skall orka med 40/20A. Vet inte varför det står sådär, men 20A är bra mycket mer än vad fläktarna drar (7A/st). Hoppas det nya reläet jag hittade har samma egenskaper ungefär.

EDIT: Hittade "max40A" nu på det andra reläet. Toppen, då använder jag det helt enkelt.

EDIT 2: Eller har jag fel ang. reläet och att det inte är växlande? Här är en bild på det:

http://cpbox.no-ip.biz/pics/forum/relay.jpg
Senast redigerat av berthelsen (8 augusti 2010)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

21 761 Inlägg
8 augusti 2010
Det där relät ser som sagt ut att vara slutande, men det är ju även lätt att kolla. En enkel resistansmätning mellan båda 87 ska ge kontakt i så fall. smile

Okej, jag trodde att fläktarna drog mer ström. Då bör det fungera att koppla båda fläktarna till ett relä, håller med.

Sök