6348
Sök

Importera bildel från USA -> Tyskland -> Sverige?

3 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Hej jag håller på att kika lite på importalternativ av ett chassi som finns i USA.

Jag har varit och kikat lite på fraktkostnader från USA till Sverige direkt och insett att fraktpriset är rimligt men momsen och tullavgift inte är det. Det jag räknat på är för ett chassi för 16000 USD (~116 000 SEK) så kostar frakten USA - Sverige ca 17 000 SEK och sedan med moms och tullavgift så landar det på totalt runt 70 000 vilket känns lite väl mycket enligt mig, frakten består alltså till ca 67% av produktpriset.

Det jag undrar nu är om någon har lite koll på om det skulle gå att frakta den från USA till exempelvis Tyskland för att sedan åka och hämta den där med bil och ta med den över bron hem? Samt om det blir billigare?

Är det någon som vet bättre alternativ så får ni gärna dela med er av era tips, allt jag vill är att få över bildelen så snabbt och billigt som möjligt över atlanten hem till trädgården.

Hälsningar Filip

3 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Har forskat lite på ämnet nu och kommit fram till att det blir ungefär 10000 SEK billigare att ta den till Tyskland först om man räknar med införselmoms i Tyskland på 19% (istället för 25% här). Detta känns ju lite halvt ovärt om man tänker att man måste fixa och upprätthålla kontakt med ett Tyskt fraktbolag och det är ju inte så roligt när det gäller ganska mycket administrivt jobb med blanketter och så. Samt att jag måste ta och sitta i bil hela vägen ner till Tyskland där bara bensinkostnaden säkert blir uppåt 3000 tur och retur.

Så det alternativet går nästan bort. Trodde inte att Tyskland hade så pass hög införselmoms som 19% men men.

Det börjar mer och mer luta åt att jag får ta den dyra metoden till Sverige direkt och lasta containern med så mycket billiga bildelar från USA som möjligt så kanske totala fraktkostnaden per del ser mer acceptabel ut :-)

Tar fortfarande gärna emot förslag på billigare alternativ!

Sök