3410
Sök

Byta tändstift på en Saab 9-3 Aero (T7)

1 298 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Tjenare! 
Jag har de senaste dagarna märkt att bilen när den är varm kan ha något svajig tomgång, och att den ibland vid körning känns lite ryckig och tveksam. Det är såpass lite så det knappt märks.
Mitt sunda förnuft säger mig att jag ska kika på tändstiften så jag tänkte börja med det.

Nu till frågan, vad ska jag ha för stift på den? Det är alltså en B205R vi pratar om d.v.s en T7-motor och den har steg 1 från BSR. Har läst lite granna här på forumet och sett att folk rekomenderat NGK BCPR7ES-11 i samband med chiptrim osv. Samtidigt säger Mekonomen NGK PFR6H-10. Vad ska jag ha?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

60 Inlägg
16 augusti 2010
NGK BCPR7ES-11 du ska ha det

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 augusti 2010
Mekonomen brukar ha mycket saker de tycker ska vara si och så.
Skillnaden är iaf att NGK PFR6H-10 är platinabehandlade stift medans NGK BCPR7ES-11 är vanliga standardstift.
Jag skulle aldrig lägga pengar på platinastiften utan byter hellre de vanliga varje service! De vanliga stiften kostar ca 120 för 4 så det är väl investerade pengar.

Råkar man sen åka E85/biopower är platinastiften verkligen inte att rekommendera.

1 062 Inlägg
17 augusti 2010
Kör man originalprogram så gör man klokt i att använda PFR stiften så mjukvara och joniseringsmätning är kallibrerad och justerad efter de stiften.
Om man har en trimmad bil så frågan man såklart trimmfirman vad för stift de tänkt sig!

M.V.H.

1 298 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
Det var ett jädra tag sen jag skapade denna tråden. Men jag kom tillslut fram till samma sak som du säger bumbe och körde BCPR7ES-11.
Kan förövrigt inflika att ryckigheten försvann med stiftbytet. Det satt "champion"-stift som förra ägaren satt dit i bilen innan.
Den svajiga tomgången visade sig vara när ACn går in och lägger av. (Inte lika illa som det låter).

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Sök