2679
Sök

Köp råd! Bra bil att trimma.

27 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Obs läs texten...

Hej, Nu är det så att jag har tröttnat att skruva och trimma mopeder. Samt att jag har börjat på en skola där det är ett måste att ha lämplighets intyg för körkort så kan inte riskera åka ditt för trim.

Eftersom jag gillar verkligen att skruva med saker så tänkte jag skaffa en bil att trimma.
Jag Har en VETSKAP vad saker kostar här i världen så ni behöver inte skriva onödiga kommentarer.....

Skolan jag går på är en lantbruks skola där man skruvar med Maskiner (Mest traktorer, så har mest kunskap om disel fordom)  Och där kommer jag även lära mig alla svets kunskaper för att reparera/göra starka fogar. (Annars så har jag folk omkring mig som är svetsare)

Så Nu till frågan som ni kanse listat ut wink

Jag är ute efter en bil som tåls att trimmas, Fast inte en jätte dyr. Pris klassen jag tänkte var 10-20 000kr.
Gör inget om den är ful som fan bara den klarar av att trimmas och inte behöver byta ut allt som finns.
Tänkte att den kunde vara god till 300hk i allafall.

Bilar jag har kollat lite på är Honda Civic Vtec 88-95 (tänkte turbo konvertera, men hörde att bromsarna räcker inte till så man kan få byta dom med?),BMW med gamla karossen (Gillar formen)
Eller en volvo, Tänkte typ 850 modellen t5.

Mvh Erik
Senast redigerat av Agge123 (20 augusti 2010)

Svetsare
3 150 Inlägg
20 augusti 2010
Saab ng900, 9000cs/e. -94 till -98 har de "T5-motorn". Bottendelen sägs ska klara 400-450hk org. Dessutom lättrimmade. Turbomodellerna då såklart  smile

www.maptun.se

www.speedparts.se

www.nordicuhr.se

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

27 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
ZonaX skrev:
Saab ng900, 9000cs/e. -94 till -98 har de "T5-motorn". Bottendelen sägs ska klara 400-450hk org. Dessutom lättrimmade. Turbomodellerna då såklart  smile

www.maptun.se

www.speedparts.se

www.nordicuhr.se

Hej, Tack för ditt snabba savar.

Jag kan inte påstå att jag är någon Saab älskare precis, har haft en 9000cs och tycker att dom är rätt stora
(breda i allafall) Men jag håller med att det är ett riktigt  drag i dom även org wink

Kom med mer förslag wink

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 augusti 2010
Saab med T5 motorn är fint det, jag kör original topp och block med 350hk utan några som helst problem smile

Hade dock hellre skaffat 9000 än ng900 just p.ga att växellådan och väghållningen är bättre i 9000, iallafall enligt mina personliga erfarenheter.

Övriga bilar i klassen:
940 turbo?

P.s köp ingen civic eller liknande, det kommer bli betydligt mer omständigt för dig att få allt att stämma med konverteringar osv än vad det är att starta med en turbo bil från början.

Skulle du satsa på saab så kan du höra av dig till mig för lämplig setup för att nå din effekt smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

27 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
hedley skrev:
Saab med T5 motorn är fint det, jag kör original topp och block med 350hk utan några som helst problem smile

Hade dock hellre skaffat 9000 än ng900 just p.ga att växellådan och väghållningen är bättre i 9000, iallafall enligt mina personliga erfarenheter.

Övriga bilar i klassen:
940 turbo?

P.s köp ingen civic eller liknande, det kommer bli betydligt mer omständigt för dig att få allt att stämma med konverteringar osv än vad det är att starta med en turbo bil från början.

Skulle du satsa på saab så kan du höra av dig till mig för lämplig setup för att nå din effekt smile

Fin bil du hade wink
Saab verkar vara populär men är inte 9000 modellen tung? den ser så ut:rolleyes:

Men kom med mer förslag wink Det ska vara en bil som klarar av att trimmas. tongue

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 augusti 2010
Jo 9000 är en "stor" bil, men klarar ändå av att lämna mycket bakom sig. Riktigt skoj på motorväg eller liknande vill jag lova smile

Sen är det ju lite vad man vill ha 9000 må vara lite större å tyngre men du har riktigt bra komfort och om man skulle köra av vägen så är man iallafall i säkrare förvar än i någon riskoks civic vill jag lova.

Kraschade själv en äldre 9000 i 120km/h utan en skråma på kroppen och då klippte jag ändå en lyktstolpe som såg ut som ett U efteråt samt flög på högkant ut på en åker osv.

P.s Tack wink ska försöka uppdatera med bilder på hur det ser ut i motorutrymmet snart tongue

27 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
hedley skrev:
Jo 9000 är en "stor" bil, men klarar ändå av att lämna mycket bakom sig. Riktigt skoj på motorväg eller liknande vill jag lova smile

Sen är det ju lite vad man vill ha 9000 må vara lite större å tyngre men du har riktigt bra komfort och om man skulle köra av vägen så är man iallafall i säkrare förvar än i någon riskoks civic vill jag lova.

Kraschade själv en äldre 9000 i 120km/h utan en skråma på kroppen och då klippte jag ändå en lyktstolpe som såg ut som ett U efteråt samt flög på högkant ut på en åker osv.

P.s Tack wink ska försöka uppdatera med bilder på hur det ser ut i motorutrymmet snart tongue

Det blir nog saab, Kollat lite och jämn fört Volvo/bmw mot saab i pris och saab vinner wink

Men jag är inte så haj på saab, Har alla 9000 modeller t5 motorn?
Eller ska man försöka få tag på en 2,3liters?  Som grund liksom och sedan gå från där.
Och hur blir de om man sänker dom? Går de bra då i väg hållning?
Tänkte som "styling" Sänka den och smacka på par rediga fälgar.

Du får gärna skriva en setup också wink Och ungefär vad allt skulle kosta?

7 281 Inlägg
20 augusti 2010
Om du verkligen vill ha kul så skaffar du en saab med T5 systemet, 94->
Köper en billig bärbar dator och sen fixar du T5suite och lär dig mappa själv.

Där har du ett riktigt projekt och om du lär dig att mappa själv så kommer du ha riktigt, riktigt skoj med bilen!

27 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Brains skrev:

Där har du ett riktigt projekt och om du lär dig att mappa själv så kommer du ha riktigt, riktigt skoj med bilen!

Ok låter roligt wink Är rätt bra med datorer, Har alla saab 9000 efter 94 T5 motorn?

7 281 Inlägg
20 augusti 2010
Agge123 skrev:
Brains skrev:

Ok låter roligt wink Är rätt bra med datorer, Har alla saab 9000 efter 94 T5 motorn?

Alla turbomodeller har det smile
Det är nog inte en fråga om du är duktig med datorer utan mer om du kan lära dig att förstå hur ett insprutsystem fungerar och vad som händer när man ändrar något wink
Det är jättelätt att skrota en motor om man gör fel, men läsa på rejält och testa småsaker en åt gången så lär man sig tillslut och kan ställa in saker så som man själv vill ha det.

Jättebra att kunna sen om man vill trimma seriöst så slipper man lämna bort det samt att man kan logga och ändra under tiden man kör.

27 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Agge123 skrev:
Brains skrev:

Alla turbomodeller har det smile
Det är nog inte en fråga om du är duktig med datorer utan mer om du kan lära dig att förstå hur ett insprutsystem fungerar och vad som händer när man ändrar något wink
Det är jättelätt att skrota en motor om man gör fel, men läsa på rejält och testa småsaker en åt gången så lär man sig tillslut och kan ställa in saker så som man själv vill ha det.

Jättebra att kunna sen om man vill trimma seriöst så slipper man lämna bort det samt att man kan logga och ändra under tiden man kör.

Så klart man får läsa på om det wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 augusti 2010
Äsch gör inte som alla andra och köp en Saab, du skrev att du hade mest erfarenhet från dieselfordon och då vore väl diesel något att satsa på?

Bmw 324td är ett exempel, och det går att få en hel del extra effekt ur motorn med enkla medel. Det finns en lång tråd på Autopower.se om modellen och ägarnas erfarenheter.

Och det finns fler alternativ, Mercedes 300td är ett. Tanken var snarare att det skulle vara roligare att pyssla med en diesel istället?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

27 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Äsch gör inte som alla andra och köp en Saab, du skrev att du hade mest erfarenhet från dieselfordon och då vore väl diesel något att satsa på?

Bmw 324td är ett exempel, och det går att få en hel del extra effekt ur motorn med enkla medel. Det finns en lång tråd på Autopower.se om modellen och ägarnas erfarenheter.

Och det finns fler alternativ, Mercedes 300td är ett. Tanken var snarare att det skulle vara roligare att pyssla med en diesel istället?

Hehehe:P  Jovars du har rätt, Men skulle vilja lära mig mer om bensinare wink
Kommer antagligen skruva på disel motorer  resten av livet när jag gått klart skolan.
Går Maskin linjen då är det bara disel.

Disel är rätt roliga att trimma, Det vet jag wink farsan hade en rätt så trimmad audi tdi  som gick som det vore en bensinare. Han hade lämnade in den hos Audi och fick den mapad. Så hade han ställt upp disel pumpen har jag för mig. 

Fast det vara bara synd att halva bilen brann upp ;( Han hade 4 dunkar disel i Bagaget
så vart det på nåt sätt elfel vid bakblinkersna/bromlysena så det tog eld ^^
Dunkarna fick han ut men innan de kunde släck elden så var halva bilen förstörd. Så försäkrings bolaget tog bilen sad

Fattig student
1 282 Inlägg
20 augusti 2010
Vw golf mkI/II/III om du vill sugtrimma.. Finns ett nice recept på gti klubben på vad men ska använda för prylar att plocka ut 150/200hk med typ orginaldelar från olika motorer +extraktor och lite större rör.. Ska leta upp den tråden igen då en polare har funderingar på en golf III:a
Har kopierat den tråden och lagt på nån av mina datorer, men hittar du den snabbare än mig så skicka gärna den i ett pm till mig

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 augusti 2010
jonnielahti skrev:
originalsaabarna med fulltrycksturbo rör sig rätt skapligt,
tycker iaf jag som har minsta turbomotoralternativet (2,0T 165hk/265nm på 2000kg) -90
se bara till att du inte köper en bil med TCS om du vill börna!
som sagt, 94 och nyare om du vill pula med datorer och mappa själv!!

m.v.h. Jonnie Lahti

1. TCS om man vill börna.. herregud det är ju inte den största anledningen till varför man ska undvika detta på saabarna (de äldre typ 9000) utan för att de ofta krånglar och då kan bli en riktigt dyr och tråkig historia.

2. Som svar på din fråga om alla 9000 har t5 så svar ja alla 9000 från 94-98 har T5 motorstyrsystemet som är väldigt tacksamt att pilla med själv om man väl sätter sig in i det. Jag hade satsat på en 2.3T motor, trevlig karaktär i dessa. Om du vill få billigare försäkring finns det även 2.3t (ltt) som har 170hk original. Byt styrdon och sätt dit en magnetventil så har du en fulltryckare på 200hk som du sedan kan arbeta vidare på eller dylikt.

De äldre saabarna typ cc modell har ett annat system kallat lh/jetronic. Går förvisso att trimma med detta också men det är mer begränsningar och mer pill än med ett t5 system.

3. Försök hitta en så sen modell som möjligt, på detta vis undviker man barnsjukdomar och dylikt.
Senast redigerat av hedley (21 augusti 2010)

Sök