Köpråd: saab 9-3 aero 210hk 03-06

Jimmu
19 augusti 2010 · 744 Inlägg

Min Aero är också 5 växlad, har för mig att de bara fanns som 5 växlade under 2005?

EDIT:
Var tvungen att kolla upp detta, och måste erkänna att jag har fel(?)
2003 var 6 vxl låda standard
2004-2005 var 6 vxl låda tillval
2006- Var 6 vxl låda återigen standard.

Var lite problem med de 6 växlade lådorna i början, därav att det endast var tillval 2004-2005, men jag har ändå för mig att 2005 inte hade några 6vxl lådor, hittar bara 1st på blocket åxå, och det är inte ena Aero hmm

Senast redigerat av Jimmu (20 augusti 2010)

Bjork OEM <3
20 augusti 2010 · 6 957 Inlägg

F40-lådan ingick väl i vissa paket om jag minns rätt?

Snåla inte, köp en Aero, den är vare sig dyr att äga, åka eller sköta om (i mina ögon)
Den kostade på mig (då jag hade den, 21 år gammal) 8900kr/år, helförs. med MER hos länsförsäkringar.

Helt okej i mina ögon smile Samt att 20" fälgar på får plats med råge tongue

OEM <3
lingua
20 augusti 2010 · 2 271 Inlägg

Bjork skrev:
F40-lådan ingick väl i vissa paket om jag minns rätt?

Snåla inte, köp en Aero, den är vare sig dyr att äga, åka eller sköta om (i mina ögon)
Den kostade på mig (då jag hade den, 21 år gammal) 8900kr/år, helförs. med MER hos länsförsäkringar.

Helt okej i mina ögon smile Samt att 20" fälgar på får plats med råge tongue

Håller med Bjork här, ångrar lite att jag köpte 19" istället för 20"!smile

Inte så värst dyra är dom heller, bor i söderort i Stockholm och är 31 år vilket resulterar i cirkus 7k per år.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
88Danne
20 augusti 2010 · 142 Inlägg

var och kollade på en nyss det var det värsta jag sett:P  det var en saab 9-3 aero -04 som hade rullat 13000. för 95000. den var helt nymålad ca 3 dm upp på båda sidorna vid skärmkanterna. med en lite bättringsfärgs pensel ca 1cm bredd. det var så jävla fullt. han hade gjort detta jobbet själv. han sa att det var så mycket stenskott så han målade på. är det vanligt att skärmkanterna ifram blir blästrade bakom framhjulen? 3dm upp? lika så var den nylackad hela bakpartiet. och en annan sak bilen var mörkblå metallic och den var typ grön i reservhjulsbaljan? varför är det grön där? blir dessa bilar mycket blästrade där?

/danne

Hamilton
20 augusti 2010 · 8 865 Inlägg

88Danne skrev:
var och kollade på en nyss det var det värsta jag sett:P  det var en saab 9-3 aero -04 som hade rullat 13000. för 95000. den var helt nymålad ca 3 dm upp på båda sidorna vid skärmkanterna. med en lite bättringsfärgs pensel ca 1cm bredd. det var så jävla fullt. han hade gjort detta jobbet själv. han sa att det var så mycket stenskott så han målade på. är det vanligt att skärmkanterna ifram blir blästrade bakom framhjulen? 3dm upp? lika så var den nylackad hela bakpartiet. och en annan sak bilen var mörkblå metallic och den var typ grön i reservhjulsbaljan? varför är det grön där? blir dessa bilar mycket blästrade där?

/danne

Att det blir blästrat beror säkert på att man kör mycket på grusvägar och inget som bara drabbar SAAB, det gäller alla bilar utan stänkskydd. Det gröna vid reservhjulsbaljan kan jag inte svara på då jag inte har sådant.

Vill du skåda ett fint exemplar av just Aeron så skicka ett PM så kan du få titta på min.

Fotograf på tierpidag.se
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Jimmu skrev:
Min Aero är också 5 växlad, har för mig att de bara fanns som 5 växlade under 2005?

EDIT:
Var tvungen att kolla upp detta, och måste erkänna att jag har fel(?)
2003 var 6 vxl låda standard
2004-2005 var 6 vxl låda tillval
2006- Var 6 vxl låda återigen standard.

Var lite problem med de 6 växlade lådorna i början, därav att det endast var tillval 2004-2005, men jag har ändå för mig att 2005 inte hade några 6vxl lådor, hittar bara 1st på blocket åxå, och det är inte ena Aero hmm

Det där gäller för just Aeron va? För min har då 5-växlad låda.

Anledningen till att det finns få 05or med 6-växlad är väl just för att det var tillval, dom flesta prioriterade nog inte det då även om det kanske varit en bra sak sen vid försäljning. Men det är väl lika som med eljusterbara stolar, sett många Aeros utan dom (konstigt nog).

Senast redigerat av ChriZtoffer (21 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
88Danne
21 augusti 2010 · 142 Inlägg

kanske skulle ha startat en ny tråd men skriver här. går det att byta stereo alltså huvudenheten om de sitter den utan display till den med display? lika så att sättta dit stegen som sitter under passagerar stolen och i bakluckan om man inte har det? är det kablar fram dragna till de steg och högtalare men inte har?

Hamilton
21 augusti 2010 · 8 865 Inlägg

88Danne skrev:
kanske skulle ha startat en ny tråd men skriver här. går det att byta stereo alltså huvudenheten om de sitter den utan display till den med display? lika så att sättta dit stegen som sitter under passagerar stolen och i bakluckan om man inte har det? är det kablar fram dragna till de steg och högtalare men inte har?

Ja det går att byta huvudenhet men det krävs en Tech2 för att gifta in den nya enheten.
Det är kablar framdraget i skuffen för slutsteg/DVD om man ska ha GPS.
Högtalarkablar vet jag inte om det är framdraget

Originalhögtalarna på instrumentbrädan är rena skräpet och bör bytas

Fotograf på tierpidag.se
88Danne
21 augusti 2010 · 142 Inlägg

vad är tech2? kostar?

kwansa Hmm, vet inte?
21 augusti 2010 · 1 775 Inlägg

jaadu, runda slängar....massor, 50 000+

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
88Danne
21 augusti 2010 · 142 Inlägg

vad är det för något en styrbox? går det inte att köpa beg?

kwansa Hmm, vet inte?
21 augusti 2010 · 1 775 Inlägg

Det är en dator och programvara som du köper för att kunde programera om bilens styrbox.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Bjork OEM <3
21 augusti 2010 · 6 957 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Jimmu skrev:
Min Aero är också 5 växlad, har för mig att de bara fanns som 5 växlade under 2005?

EDIT:
Var tvungen att kolla upp detta, och måste erkänna att jag har fel(?)
2003 var 6 vxl låda standard
2004-2005 var 6 vxl låda tillval
2006- Var 6 vxl låda återigen standard.

Var lite problem med de 6 växlade lådorna i början, därav att det endast var tillval 2004-2005, men jag har ändå för mig att 2005 inte hade några 6vxl lådor, hittar bara 1st på blocket åxå, och det är inte ena Aero hmm

Det där gäller för just Aeron va? För min har då 5-växlad låda.

Anledningen till att det finns få 05or med 6-växlad är väl just för att det var tillval, dom flesta prioriterade nog inte det då även om det kanske varit en bra sak sen vid försäljning. Men det är väl lika som med eljusterbara stolar, sett många Aeros utan dom (konstigt nog).

Jag hade ju en SS Aero -05 med 6 vxl låda så jovisst finns det Aeros med 6 vxl, men ovanligt.

6 vxl. låda tillsammans med navi. är rätt udda i 04-05or vill jag lova, jag hade turen och hitta det men det
verkar inte vara jättevanligt..

OEM <3
88Danne
21 augusti 2010 · 142 Inlägg

så det går inte att lämna in till saab eller någon annan återförsäljare och programera om de till tech2?

Hamilton
21 augusti 2010 · 8 865 Inlägg

88Danne skrev:
så det går inte att lämna in till saab eller någon annan återförsäljare och programera om de till tech2?

Jo det gör det givetvis det är verkstäderna som har TECH2 inget som en privatperson har liggandes hemma.

Fotograf på tierpidag.se
Jimmu
21 augusti 2010 · 744 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det där gäller för just Aeron va? För min har då 5-växlad låda.

Anledningen till att det finns få 05or med 6-växlad är väl just för att det var tillval, dom flesta prioriterade nog inte det då även om det kanske varit en bra sak sen vid försäljning. Men det är väl lika som med eljusterbara stolar, sett många Aeros utan dom (konstigt nog).

Detta gäller Aero ja.

Anledningen till att jag har hört att 6vxl lådan inte var standard under åren -04-05 var för att de krånglade i -03:orna, de fick tydligen rätsida på dom så det blev åter standard from -06

Hamilton
21 augusti 2010 · 8 865 Inlägg

Mitt råd är att leta efter en fullsmetad automat  04-05.
Bättre att leta och hitta den "rätta bilen" än att ha för brottom och uptäcka att man skulle velat ha el-stolar med minne,tele,gps m.m i efterhand.
Xenon är ett absolut krav

Fotograf på tierpidag.se
lingua
22 augusti 2010 · 2 271 Inlägg

Hamilton skrev:
Mitt råd är att leta efter en fullsmetad automat  04-05.
Bättre att leta och hitta den "rätta bilen" än att ha för brottom och uptäcka att man skulle velat ha el-stolar med minne,tele,gps m.m i efterhand.
Xenon är ett absolut krav

varför tomatlåda? halva grejen med aeron är väl just att köra den?
och navin är väl inte mycket att hänga  i julgranen heller...

Nej! F40-lådan är det som gäller, vill ts ha automat finns det andra märken med bättre sådana.
Edit:
Hamilton! inte bara jag som druckit ett par ikväll eller? aldrig sett dig stava så galet förr.smile

Simma lugnt

Senast redigerat av lingua (22 augusti 2010)

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Hamilton
22 augusti 2010 · 8 865 Inlägg

lingua skrev:

Hamilton skrev:
Mitt råd är att leta efter en fullsmetad automat  04-05.
Bättre att leta och hitta den "rätta bilen" än att ha för brottom och uptäcka att man skulle velat ha el-stolar med minne,tele,gps m.m i efterhand.
Xenon är ett absolut krav

varför tomatlåda? halva grejen med aeron är väl just att köra den?
och navin är väl inte mycket att hänga  i julgranen heller...

Nej! F40-lådan är det som gäller, vill ts ha automat finns det andra märken med bättre sådana.
Edit:
Hamilton! inte bara jag som druckit ett par ikväll eller? aldrig sett dig stava så galet förr.smile

Simma lugnt

Visst händer det att man skriver bättre än bra och i det här fallet vet jag inte vad det beror på....
Någon alkohol har jag inte druckit.

En fullutrustad Aero tex ska ha GPS och taklucka, sedan om det är bra eller inte spelar ju ingen större roll man behöver ju inte använda dom wink

Man läser många annonser där det skrivs att bilen är fullutrustad vilket inte stämmer i 9 av 10 annonser.
Jag skulle valt en automat för att det är bekvämare.

Gäller som sagt att hitta den bilen man själv vill ha

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang