4469
Sök

Nya högtalare BMW 525 -88 sedan

687 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Hej!
Jag vill uppgradera ljudet i bilen (bmw 525 e34 sedan) då högtalarna som sitter i just nu slår igenom och inte kan spela någon som helst bas. Tänkte börja med att bara byta högtalarna utan några större modifieringar. Så det borde väl bli 2 st nya 5,25" i hatthyllan och ett 5,25" kit fram. Frågan är bara vad ska man välja? Budget ligger väl runt 4-5 k men gärna billigare.

Mvh
Daniel

16 197 Inlägg
24 augusti 2010
sitter de orginal på plats idag?? å vad driver du dom med?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

687 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:

Inte kollat vad det sitter fram men bak sitter det några pioneer som antagligen är halvt sönderspelade. Idag drivs högtalarna med en Kenwood KDC-6047U och till att börja med skall väl även de nya högtalarna drivas på samma sätt. Dock är det högst troligt att de kommer drivas med steg längre fram.

Mvh
Daniel
Senast redigerat av Danne_485 (24 augusti 2010)

16 197 Inlägg
24 augusti 2010
Danne_485 skrev:
evilaudio skrev:

Inte kollat vad det sitter fram men bak sitter det några pioneer som antagligen är halvt sönderspelade. Idag drivs högtalarna med en Kenwood KDC-6047U och till att börja med skall väl även de nya högtalarna drivas på samma sätt. Dock är det högst troligt att de kommer drivas steg längre fram.

Mvh
Daniel

kvittar nog vilka högtalare du köper om du ska driva dom direkt på stereon.. kommer inte spela nån direkt bas iaf.

687 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Danne_485 skrev:
evilaudio skrev:

Inte kollat vad det sitter fram men bak sitter det några pioneer som antagligen är halvt sönderspelade. Idag drivs högtalarna med en Kenwood KDC-6047U och till att börja med skall väl även de nya högtalarna drivas på samma sätt. Dock är det högst troligt att de kommer drivas steg längre fram.

Mvh
Daniel

kvittar nog vilka högtalare du köper om du ska driva dom direkt på stereon.. kommer inte spela nån direkt bas iaf.

Okey. Hur funkar det i nya bilar som brukar ha rätt bra orginalljud, sitter det något fabrikssteg i dem då eller?
Vad skulle du rekommendera om jag ska driva det med steg då eftersom jag skrev att jag kommer köpa steg senare när jag orkar pilla med kabeldragning osv.

16 197 Inlägg
24 augusti 2010
Danne_485 skrev:
evilaudio skrev:
Danne_485 skrev:

Mvh
Daniel

Okey. Hur funkar det i nya bilar som brukar ha rätt bra orginalljud, sitter det något fabrikssteg i dem då eller?
Vad skulle du rekommendera om jag ska driva det med steg då eftersom jag skrev att jag kommer köpa steg senare när jag orkar pilla med kabeldragning osv.

jepp de flesta bilar med hyffast orginal ljud har slutsteg..

687 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Danne_485 skrev:
evilaudio skrev:

jepp de flesta bilar med hyffast orginal ljud har slutsteg..

Okey. Då är jag med på det. Tips¨på något bra 4-kanals steg som ligger runt 60-70 watt rms per kanal. Antar att det är bäst att driva det i 4 ohm på 4 kanaler när man bara ska ha små högtalare med sånär fullregister?

687 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Om vi börjar bak så har jag funderat lite på dessa:

Alpine SPG-13C2 795 kr http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317876

Focal 130 CA1 995 kr http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10093

Hertz HCX130 5,25" 1195 kr http://www.ljudstudion.se/hertz-hcx130- … -2153.aspx

JL Audio TR525-CXi 1295 kr http://www.dbakuten.se/detail-item_id-15807

Amega Q-cox 500 1795 kr http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317460

/Danne

1 435 Inlägg
24 augusti 2010
Satsa på att byta högtalarna i fram istället först, du hör knappt högtalarna i bak när du sitter i fram. Ett måste att koppla slutsteg på dem för att få det bra.

Rekomenderar att gå upp till 6,5" i kickpanelerna det är en enkel modifikation.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (24 augusti 2010)

687 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Satsa på att byta högtalarna i fram istället först, du hör knappt högtalarna i bak när du sitter i fram. Ett måste att koppla slutsteg på dem för att få det bra.

Rekomenderar att gå upp till 6,5" i kickpanelerna det är en enkel modifikation.

Okey. Hur gör jag för att få in 6,5" då? Tips på några bra högtalare?

Mvh Daniel

Sök