3068
Sök

Sinus live protectar..

558 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Tjenare

Har ett problem angående sinus live 3000, kan spela när volymen är cirka 30 men över det så protectar steget. har kollat jorden kablarna till basen osv, allting ser okej ut.
kan tillägga att basen är en orion hcca 12.2
har funderat ett bra tag men kan fan inte förstå vad som är felet, kan steget ha gett upp?

16 197 Inlägg
23 augusti 2010
har du mätt vad du har för spänning vid steget när du spelar så högt?

samt hur lågt belastar du steget??  dvs vid vilket ohmtal.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

558 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
nej, har tänkt göra det imorrn.
förut körde kopplade jag basen i 4 ohm samma problem där, men nu har jag kopplat så båda talspolarna är kopplad på varje kanal så säga.

16 197 Inlägg
24 augusti 2010
mercaa skrev:
nej, har tänkt göra det imorrn.
förut körde kopplade jag basen i 4 ohm samma problem där, men nu har jag kopplat så båda talspolarna är kopplad på varje kanal så säga.

det är ett monoblock.. de har bara EN kanal..   steget har dubbla + å - för att de ska vara lättare att koppla in flera basar--

vad har din bas för spolar?

558 Inlägg
Team Autohifi!
865 Inlägg
24 augusti 2010
Steget är då lastat i 1ohm och detta slutsteg är endast 2ohm sabilt!

Troligen har du på tok för lite ström, kör steget i 4ohm då och uppgradera strömen men ett bättre batteri eller ett till!

558 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
hm okej. får koppla om till 4 ohm då

har ett på 170ah så vet inte om det behövs tongue
kanske fått slut på kräm i det får se imorrn

4 693 Inlägg
24 augusti 2010
Ett 170Ah bara? Jag har 4 st smile

Det går åt en del om man vill ha mycket effekt

Booyakasha!

Team Autohifi!
865 Inlägg
24 augusti 2010
Detta slutsteg drar upp till 300amp i 2ohm om du krämar på en del.
Om du lastar ner det i 1ohm skulle jag gissa att det drar 3-400amp+.

1st 170amp batteri kan lämna denna effekt under kort tid ( 4-5sec) men inte under längre stunder.
Är det ett öppet syra batteri är det lite trögare att lämna effekt än om det är ett slutet. ( detta är generellt )

Att ha ett stort batteri är inte en garanti på att det är bra för bilstereo bruk.
Det du behöver är et batteri som lämnar mycket effekt under korta stunder och som tål djup urladdningar.

Vad jag skulle göra är att mäta över + & - på slutsteget när det klipper.
Du har säkert inte så mycket ström in i steget när det gör detta.

mercaa skrev:
hm okej. får koppla om till 4 ohm då

har ett på 170ah så vet inte om det behövs tongue
kanske fått slut på kräm i det får se imorrn

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
24 augusti 2010
Finns en anledning till vafför nästan alla tunga stereo bilar har massa batterier....

558 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
jojo... men nu funkar allt som det ska iaf, blir till att försöka få tag i ett likadant batteri senare.
tackar för alla tips jag fått smile

hm skulle ett runningbull95ah prestera bättre än det jag har nu, alltså tåla djupa urladdningar bättre, och ge mer effekt?

742 Inlägg
24 augusti 2010
Stegtet är inte stabilt i 1Ohm! Bara 2Ohms stabilt! Så om du tänkt ha kvar steget i framtiden så borde du koppla om det till 4Ohm, spolarna i serie! Annars finns det risk för att det brinner, även om du har fler batterier!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

396 Inlägg
24 augusti 2010
tips på batterier för er med stora steg som behöver ström snabbt och inte vill sitta och trycka på något segt gammalt optima...

http://www.enersys-emea.com/reserve/eng … d_code=541

4 693 Inlägg
24 augusti 2010
Tommy_P skrev:
tips på batterier för er med stora steg som behöver ström snabbt och inte vill sitta och trycka på något segt gammalt optima...

Segt Optima? hmm

Booyakasha!

16 197 Inlägg
24 augusti 2010
Softis skrev:
Tommy_P skrev:

Segt Optima? hmm

optimas teknik är gammal..  finnas batterier idag som är mycke snabbare.

21 761 Inlägg
24 augusti 2010
A123 kan man testa i så fall, det är nog garanterat snabbare än ett "segt" Optima/Odyssey/Stinger/Banner osv osv. wink

Jag vill inte påstå att Optimas teknik är sämre än andra AGM-batterier, däremot får man ut lägre kapacitet per ytenhet jämfört med vanliga fyrkantiga batterier. smile
Senast redigerat av Drönirettab (24 augusti 2010)

Sök