Zachry bx-p12r behöver förslag på låda

ImprezaGT
2 september 2010 · 343 Inlägg

Jag har nyligen införskaffat en zachry bx-p12r för att sätta i min bruksbil
Jag har dock stött på ett litet problem, jag hittar ingen information om vad för låda den trivs i.

Det ända information jag får om jag söker är "Fungerar bra i små slutna eller portade lådor" men vad är små ? 10,20,30,40l
Samt hur lång borde porten vara ?
Jag har tänkt köra med en 4" aeroport genom hatthyllan för att få in basen i kupen.

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
MHellman smurf
2 september 2010 · 57 Inlägg

har en likadan, och vart rekomenderad om en låda på mellan 30-40 liter, man kan ringa föetaget man köpta basen ifrån och få info om sakerna! och porten kan du köra 3" och mellan 10-15 cm

Senast redigerat av MHellman (2 september 2010)

Audi A5 sportback "Bagged by Airlift" (2016)
ImprezaGT
2 september 2010 · 343 Inlägg

MHellman skrev:
har en likadan, och vart rekomenderad om en låda på mellan 30-40 liter, man kan ringa föetaget man köpta basen ifrån och få info om sakerna! och porten kan du köra 3" och mellan 10-15 cm

tack för svaret.

Jag har försökt maila dom men dom värkar vara sega på att svara där jag köpte den.
ok 30-40l men porten ska den bara vara så kort vad blir det för avstämning då ? och jag har redan en 4" port hur lång borde den vara då ?

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
MHellman smurf
2 september 2010 · 57 Inlägg

hm ah just ja, hm, har för mig att jag läste 23 cm nånstans nyss, testa dig fram och se vad som låter bäst!

Audi A5 sportback "Bagged by Airlift" (2016)
Drönirettab
2 september 2010 · 21 761 Inlägg

Gör lådan på 46 liter och sätt 25 cm långt rör, sedan trattar i båda ändar. Avstämningen borde hamna omkring 40 Hz och nettovolymen är ca 40 liter. smile

ImprezaGT
2 september 2010 · 343 Inlägg

Drönirettab skrev:
Gör lådan på 46 liter och sätt 25 cm långt rör, sedan trattar i båda ändar. Avstämningen borde hamna omkring 40 Hz och nettovolymen är ca 40 liter. smile

perfekt då vet jag hur jag ska bygga smile
Enligt dom på aeroport räknas trattarna som 4cm styck så med ett rör på 25cm blir det som 33cm totalt är det rätt ?

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Alpinabiturbo Kulan
2 september 2010 · 1 435 Inlägg

Drönirettabs förslag fungerar fint, BX-P12R lirar gött, 3" är för dåligt om du skickar på lite effekt så 4" är helt rätt väg att gå. Ja själv har två styck så ja vet hur de presterar smile

Tänkte du köra med porten genom hatthyllan och basen spelandes i skuffen? Det kommer inte bli bra.. Isåfall är det en bandpasslåda du ska ha. Tyvärr har ja inte förslag på någon bandpasslåda till BX-P12R. Honda prelude är en svår bil att bygga i, om du inte vill bygga en bandpasslåda så kör med bas och port bakåt i bagaget så kommer det basa hyffsat. Men för optimalt ljud i prelude är det bandpass eller hiva ut baksätet som gäller.

BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
Drönirettab
3 september 2010 · 21 761 Inlägg

Jag kan iof räkna på en bandpass, men är lite fundersam på om parametrarna till den basen verkligen stämmer. De parametrar som står till BX-P12 har ju varit samma under flera år, nu när basen bla har fått ny kon och kanske även lite andra förändringar så borde parametrarna ha ändrats tycker jag. smile

Ska man räkna ut bandpass så är det mer noga med parametrarna än tex basreflex och slutet.

Alpinabiturbo Kulan
3 september 2010 · 1 435 Inlägg

Det är bara dammkåpan som skilljer i princip mot de gamla, de ska tåla lite mer effekt också. Så det är korrekt att det är samma parametrar.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (3 september 2010)

BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
Drönirettab
3 september 2010 · 21 761 Inlägg

Aha, då får jag utgå ifrån det då.

Sluten kammare: 33 liter
Portad kammare: 44 liter
Port: 26 cm långt 6" rör, inga trattar används

Att bara använda 1 st 4" port kan ge för höga lufthastigheter, därför vill jag helst ha 6" port. Trattar borde inte behövas, men om de används så ska rörlängden minskas med 8 cm. Både bas och port är inräknade i förslaget. smile

Senast redigerat av Drönirettab (3 september 2010)

ImprezaGT
3 september 2010 · 343 Inlägg

humm ok, jag kommer att köra med basen spelandes genom skidluckan och porten genom hatthyllan, sen när man fäller upp sätet bak om man ska ha passagerare så får man acceptera att det blir sämre tryck.
Och blir det helt skit får jag bygga om till en bandpass men det tar sån jävla plats och genom att det är min bruksbil så vill jag gärna ha lite bagageutrymme

Hur som hälst kommer det bli bättre än orginal... har byggt lite i den idag och tagit bort orginal högtalarna, ja jävlar vilket skit papperskonor som var så jäkla vågiga att det inte fans någon slaglängd kvar i upphängningen.

Och tack så mycket för dom olika förslagen och ideerna smile mycket uppskattat

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Drönirettab
3 september 2010 · 21 761 Inlägg

Man kan göra bandpasslådan mindre, utan att ändra alltför mycket på frekvensomfånget, men då minskar verkningsgraden litegrann. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang