5013
Sök

"Köpråd" Stor eller liten?

6 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Halloj.

Behöver råd om vilken bil jag ska välja. Bor utomlands och behöver köpa en billig bil.
Bilen kommer mestadels att rulla på min hemort men även en del längre resor kommer bli av. Lite hög markfri gång är bra och då vi har hund är det även bra att det inte är sedan modell.

Jag har några exempel med länkar, priserna är ganska så lika på de väldigt olika bilarna och jag är inte alls vidare kunnig på bilar så alla inputs och anledningar till det ena eller andra är toppen att få.

Jag vill inte ha en bil som strular, vem som nu vill det vet jag inte. Är orolig att exempel två kommer behöva en hel del nya delar eftersom den rullat längre. Har ingen aning om kvaliten på dessa bilar och förvånas över att Suzukin i många fall är dyrare än andra bilar med netydligt med elekronik och lull lull.

1: Suzuki Caribian -97 manuell bensinare på 1.3 liter som gått 12 000mil. 4WD annars inte mycket mer. 1 ägare. Inte direkt bekväm vid längre körningar men liten och smidig och tar sig fram.
http://www.one2car.com/SUZUKI_CARIBIAN/H09100140

2: Ford Ranger 2.5 XLT OPENCAB (4WD) 2000 års modell som gått drygt 20 000mil. Diesel motor, manuell. Troligen betydligt bekvämare vid längre körning, bra utrymme längst bak.
http://www.taladrod.com/w20/Search/CarD … cib=460001

3: Toyota, Soluna eller annan Toyota -97 - 20 år modell. Har med det här valet bara för att höra mer om märket Toyota skulle va mycket bättre än ovan nämnda. I den här klassen finns det mycket att välja på även om jag i nuläget inte lockas mest av den typen så finns det med i tankarna.
http://www.taladrod.com/w20/Search/CarD … cib=472696

wink

Över till er.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
5 september 2010
ska du nån gång åka i issan lär du satsa på Rangern bor du i bangkok och ska hålla dig i omnejd ta suzukin men jag får nog lov att säga at toyotan känns mest pålitlig alla jag känner i thai kör dom..

6 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
ska du nån gång åka i issan lär du satsa på Rangern bor du i bangkok och ska hålla dig i omnejd ta suzukin men jag får nog lov att säga at toyotan känns mest pålitlig alla jag känner i thai kör dom..

Isaan kommer jag troligen aldrig åka till. Bor på en ö i söder och har släkt i Bangkok.
Toyota som märke hade ju varit ok (det är som sagt populärt här tillsammans med Isuzu) men tyvärr har jag inte hittat någon lämplig i samma klass som Forden.

Har du någon aning om den här Suzukin är känd för att vara hållbar eller så. Som sagt är det underligt att man får dubbelt så stor motor och bil mm för samma peng tycker jag, även om det är en liten peng.

Har en del vänner som inte gillar Ford och undrar lite över om dem är dåliga?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 september 2010
Känner några i sverige som haft/har suzuki (dock nyare men också jeep modell) dom är super-nöjda uppe i 16k mil vanliga servicar inget annat är gjort/bytt och tar sig fram med råge inte specillt törstig heller komforten kan ju dock diskuteras, men med så liten motor blir den ju också riktigt billig
dessutom är det en vädligt populär bil i thailand speciellt bland bil uthyrare, nu när jag tänker efter så hyrde vi faktiskt en sån i 2002 fick intrycket av att det var en "evighetsbil". Ska du åka riktigt långa sträckor typ phuket->Bangkok  så bör du prova alla bilar du har i åtanke och verkligen känna efter att ryggen inte värker efter 10minuter!

Vissa fordar tenderar att krångla mer än andra speciellt europa modellerna får mycket skit så visst kan det vara en risk att köpa den, annars är ju priserna helt ok men det är ju bilar med några år på nacken så vissa probelm kan säkert uppstå det får du ju räkna med men jag skulle nog påstå att alla du länkat till ändå kan klassas som slithästar som sällan ger upp.

6 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
Känner några i sverige som haft/har suzuki (dock nyare men också jeep modell) dom är super-nöjda uppe i 16k mil vanliga servicar inget annat är gjort/bytt och tar sig fram med råge inte specillt törstig heller komforten kan ju dock diskuteras, men med så liten motor blir den ju också riktigt billig
dessutom är det en vädligt populär bil i thailand speciellt bland bil uthyrare, nu när jag tänker efter så hyrde vi faktiskt en sån i 2002 fick intrycket av att det var en "evighetsbil". Ska du åka riktigt långa sträckor typ phuket->Bangkok  så bör du prova alla bilar du har i åtanke och verkligen känna efter att ryggen inte värker efter 10minuter!

Vissa fordar tenderar att krångla mer än andra speciellt europa modellerna får mycket skit så visst kan det vara en risk att köpa den, annars är ju priserna helt ok men det är ju bilar med några år på nacken så vissa probelm kan säkert uppstå det får du ju räkna med men jag skulle nog påstå att alla du länkat till ändå kan klassas som slithästar som sällan ger upp.

Ja Suzukin lär bli billig i drift och dem verkar som du säger vara lite av evighetsbil. Har kört den typen Suzuki långa sträckor och jag är inte den som klagar men klart det lockar med lite komfort och slpputrymmet i bak på Rangern.
Tror nog jag får känna mig fram lite sakta men det är ett sjukt svårt val måste jag säga.

Diesel är ju ganska mycket billigare så även om det är större motor undrar jag hur mycket dyrare det verligen behöver bli just på drivmedelsbiten.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 september 2010
whatcar skrev:
Diesel är ju ganska mycket billigare så även om det är större motor undrar jag hur mycket dyrare det verligen behöver bli just på drivmedelsbiten.

ska vara 0.7-0.8/mil för dieseln om jag hittade rätt, inte så farligt

2 982 Inlägg
6 september 2010
om du tänkte ha den utomlands. ec thailand så vet du med all säkerhet att SIZE MATTERS. finns ingen som kommer akta / hoppa undan om du kommer i en liten pluttbil oavsett om det är en R32a eller volvo 440. ta den största !

jag kör väldigt mycket när jag är utomlands. när jag är nere i bangladesh så kör jag en sånhär mitsubishi Delica med mkt större däck. den tar mig fram överallt.
när vägarna är smala så aktar andra bilar. även bussar visar respekt. o du vet ju hur bussarna kör utomlands.

dock är den inte gaskonverterad ännu. vilket ska ske snart för den är dyr i drift då man sitter i trafikköer hela dagarna.
ska du ut o shoppa kl 12 så ska du ut hemifrån redan kl 0900 för att åka en sträcka om 5 km. TOUGH!

http://www.autoweb.co.uk/dealer_sites/car_pix/35_17.jpg
Senast redigerat av Rock-Star (6 september 2010)

6 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Tack för svaren.

Delican va snygg faktiskt, liknar Toyota Previa tycker jag. Men valen duggar inte tätt när det gäller att hitta en ok men så här pass billig bil så det blir inte att fundera på en sån här.

Size matters i all ära, men det stör mig inte. Jag har bott här tillräckligt många år och kör dessutom MC dagligen så. Men visst är det en aspekt också, säkerheten.

Om den drar 0.7 ca så är det ju väldigt bra. Står fortfarande och svänger fram och tillbaka. Då jag inte kommer köra så mycket till vardags, dvs det kommer inte bli varje dag utan någon gång i veckan så känns en stor bil kanske onödig men då det är samma pengar i inköp spelar det ju ingen roooollll..  smile

En liten bil är ju smidig ibland också... En stor bil är bekväm..... ja ni hör ju!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 september 2010
whatcar skrev:
Size matters i all ära, men det stör mig inte. Jag har bott här tillräckligt många år och kör dessutom MC dagligen så. Men visst är det en aspekt också, säkerheten.

En bekant tutar alltid 3 gånger innan han kör mot rött i 140km/h mitt i natten tydligen ska buddha skydda honom då och glöm inte lite blommor och en bild på kungen hängandes i bakspegeln för högsta säkerhet wink

Size matters tycker jag inte stämmer in alls i thai trafiken däremot tempo och smidighet vilket bägge är svåra att uppnå med för stor bil

Som sagt siffror jag hittade var 0.7-0.8 enligt amerikansk bilsite blandad körning hur bra det stämmer vet jag ej men ska du inte åka så mycket tycker jag inte det borde spela så stor vilken av dom du väljer.

Bor du i en stad med mycket trafik ta den lilla är det lagomt med trafik ta den större

6 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
whatcar skrev:

En bekant tutar alltid 3 gånger innan han kör mot rött i 140km/h mitt i natten tydligen ska buddha skydda honom då och glöm inte lite blommor och en bild på kungen hängandes i bakspegeln för högsta säkerhet wink

Size matters tycker jag inte stämmer in alls i thai trafiken däremot tempo och smidighet vilket bägge är svåra att uppnå med för stor bil

Som sagt siffror jag hittade var 0.7-0.8 enligt amerikansk bilsite blandad körning hur bra det stämmer vet jag ej men ska du inte åka så mycket tycker jag inte det borde spela så stor vilken av dom du väljer.

Bor du i en stad med mycket trafik ta den lilla är det lagomt med trafik ta den större

Ja det blir nog så,,, Men visst är det size matters i Thailand. Lasbilarna svänger knappast undan, och kommer du på "moppe" ja då är du lika med inget alls, dvs mötande ser dig som inget och kör gärna om så du får gå ut i vägrenen bland parkerade bilar om det nu finns vägren roll

Tack för hjälpen.

PS: Jag brukar ibland se på "Ruang Jing Paan Djo" som är ett TV program där dem ofta visar trafikolyckor och där förekommer en hel del av den typen... intellektet är inte alltid på top här sad

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 september 2010
whatcar skrev:
PS: Jag brukar ibland se på "Ruang Jing Paan Djo" som är ett TV program där dem ofta visar trafikolyckor och där förekommer en hel del av den typen... intellektet är inte alltid på top här sad

Aldrig sett programmet men har råkat ut för mindre olyckor på mc men vilken thai har inte fina skrapmärken över hela benen lol

Men aldrig varit med om size matters faktiskt (inte som i andra fattigare länder iaf) men däremot kärror från 1800talet som drivs av en eller flera vattenbufflar mitt i natten på motorvägen det är ganska scary när man upptäcker dom 50meter fram och får väja lite snyggt big_smile

2 982 Inlägg
6 september 2010
whatcar skrev:
Tack för svaren.

Delican va snygg faktiskt, liknar Toyota Previa tycker jag. Men valen duggar inte tätt när det gäller att hitta en ok men så här pass billig bil så det blir inte att fundera på en sån här.

Om den drar 0.7 ca så är det ju väldigt bra. Står fortfarande och svänger fram och tillbaka. Då jag inte kommer köra så mycket till vardags, dvs det kommer inte bli varje dag utan någon gång i veckan så känns en stor bil kanske onödig men då det är samma pengar i inköp spelar det ju ingen roooollll..  smile

En liten bil är ju smidig ibland också... En stor bil är bekväm..... ja ni hör ju!

ja men du vet ju du hur DU får VEJA för större fordon när du sitter i MCn tongue hehe

BTW, Delican bör du kunna få för 60-70.000SEK. den är lite lyxigare än previan med trippla AC, fram , mitten och bak.
Senast redigerat av Rock-Star (6 september 2010)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 september 2010
Hur gillar du att åka?
Jag själv betalar hellre lite mer per mil för att åka rymligare då det är så jag gillar det.
Endel bryr sig inte alls och då passar liten bil bättre för det är billigare och just, dom bryr sig inte.

Hur gillar du att åka?
Rangern verkar bra men tänk efter, är det en bil för dig?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

6 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Ja det är just det,, är det en bil för mig,, vilken jag än kikar på, haha.

Dem har ju som sagt sina för och nackdeler. Det som lockar är ju att den är lite "ballare" och troligen lite bekvämare. Men om jag ärligt talat behöver det vet i katten.

Fortsättning förjer men har bestämt att inte stressa, har så mycket annat också big_smile

Härligt forum det verkar vara varjefall, men hjälpsamma individer wink I like.

Sök