4724
Sök

Hur fungerar ställbart laddtryck "Bleed-ventil"

12 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
hallå! smile

Någon som kan förklara eller skissa upp hur systemet med Bleed-ventil fungerar för att lura wastegaten på en Audi 100, ja har varit inne på nordicaudi o kollat där står rätt mkt, men inte så bra skiss på hur de ska kopplas osv..

Hade vatt kul o öka laddet lite iall:) 0,35bar i övertryck e ganska lite ju tongue

Tackar för svar!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 september 2010
Har du letat slarvigt eller var denna inte tydlig nog? wink
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 924 Inlägg
9 september 2010
Glöm inte bränslet, om du inte vill riskera motorras...

~ Life is short, have FUN! ~

12 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Ja jag läste igenom den nån gång, jag hade ju bara tänkt mig att ladda max 0,6bar i övertryck, men där står inget om riskerna om jag skulle göra detta, står mest om de med tryckregulatorn, jag vill ju helst inte börja justera insprutningen osv.. och så skriver "Peegee" att de e risk för motorras. sen förstår jag inte vad nordicaudi menar med "back to intake after airflow meter" på skissen.. om ni orkar, förklara gärna hur ja ska göra lite mer specifikt, är inte ute efter motorras elr nått, utan bara lite lite extra krut big_smile tackar för svar! big_smile

2 924 Inlägg
10 september 2010
ziggy skrev:
Ja jag läste igenom den nån gång, jag hade ju bara tänkt mig att ladda max 0,6bar i övertryck, men där står inget om riskerna om jag skulle göra detta, står mest om de med tryckregulatorn, jag vill ju helst inte börja justera insprutningen osv.. och så skriver "Peegee" att de e risk för motorras. sen förstår jag inte vad nordicaudi menar med "back to intake after airflow meter" på skissen.. om ni orkar, förklara gärna hur ja ska göra lite mer specifikt, är inte ute efter motorras elr nått, utan bara lite lite extra krut big_smile tackar för svar! big_smile

Ursäkta jag skrämde dig men en ökning från 0,35 till 0,6 är ganska ofarligt smile

När jag läser att någon vill ha mer krut och tänker endast höja laddtrycket genom att lura systemet utan annan åtgård, så brukar det bli mer än 0,6 bar, brukar ofta kunna bli över 1 bar... som man ofta kan säga är en riskfylld magisk gräns.
Ett trimchip brukar va det bästa då om det finns att tillbringa.

Man ska veta att när man lurar bilens system att höja laddtrycket så ökar man även risken för tillfälliga laddtrycksspikar/toppar dvs skenande laddtryck och det kan skada motorn om man inte har tillräckligt med bränsle t.ex en stake kan titta ut i blocket... men som sagt 0,6 är inte lika riskfyllt.. men jag lämnar ingen garanti wink

~ Life is short, have FUN! ~

12 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Okey okey nu förstår jag smile men är som sagt  ganska rädd om bilen, har sätt några gånger på blocket att dem säljer beg. chip som man måste löda in i styrboxen, är det något att rekommendera och är det svårt att montera? smile då måste jag även skaffa bypass för säkerhetens skull tror jag? smile

Tackar för svar!

Sök