Skumma, positiva följder av ett oljebyte 1.8Ts

JinXr2
17 september 2010 · 248 Inlägg

Köpte en audi a3 1.8ts quattro -00 för ett par veckor sedan nu, och ville vara på den säkra sidan så jag bytte olja+filter.  MEN, innan jag gjorde detta så har jag märkt att turbon slog ifrån efter 3500-4000rpm. slutade nästan ladda helt och tappade acc. första tanken som slog mig var att det va dumpen som är orginal i plast inte pallade övertrycket och släppte upp mer å mer allt eftersom jag fick överladd.

Men nu efter oljebytet så drar den på riktigt friskt över hela registret, och turbon laddar på finemang, den är chippad och har uppskattningsvis 220hk.

någon som har en fingervisning på vad detta kan ha berott på? själv tycker jag att det är ett mycket intressant fenomen.

twin_cam Smålänning
17 september 2010 · 7 877 Inlägg

Service brukar göra underverk.

Förmodligen va den gamla oljan så pass dålig att bilen fick reglera i gränszonerna med laddtryck m.m, så nu när den fick fräsch olja vaknade den till liv igen smile

Blir ju renare förbränning...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
myran Foto/Bilnörd
17 september 2010 · 1 541 Inlägg

Dåliga lager i turbon som mådde bra av lite ny fräsch olja?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
myran Foto/Bilnörd
17 september 2010 · 1 541 Inlägg

JinXr2 skrev:
mjo har varit inne på dom banorna också, att turbon börjar ge upp. den har ju trotts allt rullat snart 18k.

Men den är som en helt annan bil nu med den specifika oljan som dessa motorer behöver. blir nya tändstift osv i morgon.

Billigaste hästarna är alltid att ha en välservad motor

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang