3465
Sök

6.9or eller 6.5or i nissan 200sx s13?

1 163 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Hejsan!

Ska så småning om köpa nya högtalare till min nissan 200sx s13 smile , och då till frågan vad ska man välja? 6.5kit eller 6.9 kit?

Vad spelar bäst? för jag har inte direkt någon aning nu asså.

Paketen jag jämför med är:

6.9or - http://dbakuten.se/detail-item_id-10153

6.5or - http://dbakuten.se/detail-item_id-10151

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

505 Inlägg
19 september 2010
Det bros på vart du tänkt placera högtalarna?

6.5or ska du ju sätta i framdörrarna,  medans 6x9or oftast bara får plats i hatthyllan.
Och oavsett vad så spelar kitsystemet (6.5orna) bättre smile

1 163 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
kristoffersson skrev:
Det bros på vart du tänkt placera högtalarna?

6.5or ska du ju sätta i framdörrarna,  medans 6x9or oftast bara får plats i hatthyllan.
Och oavsett vad så spelar kitsystemet (6.5orna) bättre smile

Oj glömde tillägga det! , men dom e tänkta att sitta i framdörrarna! , för nissan 200sx s13 har ju avlånga högtalar gallern , (precis som en 6.9a) så med lite modifiering så kommer dom sitta som en smäck helt klart!

Därför åter till frågan vad som kommer spela bäst ? vad är den riktiga skillnaden?smile

Mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

505 Inlägg
19 september 2010
Alltså,  6x9or var jag förstått är bra på att spela högt, men det är inget fint ljud. sen är där klart mer ljud i en 6x9a än i en 6.5a.  pga den större konarean (om det är i ungefär samma prisklass alltså).

Fördelen med kittsystem som 6.5orna är att du har lös diskant, så du kan placera den högre upp bilen och få ljudet rakt emot dig, och placera midbasen längre ner.

Nackdelen med koaxialer där nere är att du skymmer ganska mycket av ljudet bara av att ha dina ben ivägen för högtalaren. smile

Men ska du köra 6.5or för 2000kr bör du kanske överväga ett 2kanals steg till dom för att verkligen kräma allt ljud ur dom smile

1 163 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
kristoffersson skrev:
Alltså,  6x9or var jag förstått är bra på att spela högt, men det är inget fint ljud. sen är där klart mer ljud i en 6x9a än i en 6.5a.  pga den större konarean (om det är i ungefär samma prisklass alltså).

Fördelen med kittsystem som 6.5orna är att du har lös diskant, så du kan placera den högre upp bilen och få ljudet rakt emot dig, och placera midbasen längre ner.

Nackdelen med koaxialer där nere är att du skymmer ganska mycket av ljudet bara av att ha dina ben ivägen för högtalaren. smile

Men ska du köra 6.5or för 2000kr bör du kanske överväga ett 2kanals steg till dom för att verkligen kräma allt ljud ur dom smile

Det var ett bra svar:), få se vad fler tycker och tänker om saken! men klart ett svar att fundera på smile , självklart ska slutsteg skaffas hur det än blir!

Mvh håkan

505 Inlägg
19 september 2010
Tror andra kommer säga ungefär likadant, men fundera du om du tycker det är nödvändigt smile

1 312 Inlägg
19 september 2010
håller med åvanstående talare ja.. smile har kört med mycket 6x9or i mina gammla jänkare visst dom spelkar som sagt högre.. men tycker nu personligen att dom spelar mycket skrikigt på något sätt..
i nuvarande bil sitter det 1par dls rm6.2 kit per dörr.. och tycker det spelar på riktigt bra.. men som han även sa så tycker jag att du ska köra med steg på dom.. bara från stereon så kan du köra med vilket skit som hällst för det finns ingen effekt bakom stereon tycker jag..
och sen att köra dämp matta i dörrarna är gudomligt.. big_smile hehe slippa rassel och oönskat ljud..
Senast redigerat av eriksson84 (19 september 2010)

Ljudbutiken.nu

1 400 Inlägg
19 september 2010
Har för mig att det är 4x6" i dörrarna på 200sx.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 163 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
micke7406 skrev:
Har för mig att det är 4x6" i dörrarna på 200sx.

japp stämmer det , hört nån som sagt så men inga problem å göra om till 6.9or om det skulle vara så smile .. men inte bestämmt än detta är riktigt svårt asså ..

Mvh

1 400 Inlägg
20 september 2010
www.dbakuten.se/detail-item_id-16344
Jag hade kört på 6.5"kitt. Kicker ks är lite klena i midbasen och har lite skrikig diskant.
jag länka till Hertz Hsk kittet här ovan. Det kittet har riktigt bra midbas och diskant
kan kanske vara något ?.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 163 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
micke7406 skrev:
www.dbakuten.se/detail-item_id-16344
Jag hade kört på 6.5"kitt. Kicker ks är lite klena i midbasen och har lite skrikig diskant.
jag länka till Hertz Hsk kittet här ovan. Det kittet har riktigt bra midbas och diskant
kan kanske vara något ?.

Jo sant att dom är lite skrikiga men allting går ju att ställa in:) .. och kommer i framtiden ha kicker l7/solo x , så hade varit kul å köra inriktning kicker på detta ljudbygget:) ,

Hittat kicker 6.5"kitt i en affär med 50 % rea nu för dom ska lägga ner.. alltså 995 kr kostar det .. ska man slå till eller ? samt 6.9orna jag var intresserad av kosar 750 :- där.

Vad ska man ha asså? kan inte bestämma mig!

Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 september 2010
Kör på 6,5" kittet om du ska ha det som framsystem, att sätta koaxialer långt ner i dörrarna blir inte bra helt enkelt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 163 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Kör på 6,5" kittet om du ska ha det som framsystem, att sätta koaxialer långt ner i dörrarna blir inte bra helt enkelt.

Okej smile då få det bli så inom en framtid:) tror du att det kan räcka med 6.5or i framdörrarna som mäts upp av en kicker l7/solo x bas? eller behöver jag 6.5or / 6.9or i hatthyllan med?

Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 september 2010
Nja inga högtalare bak, men lite fler fram skadar inte om du ska möta upp en sån bas som får mycket effekt. Dubbla 6,5" kit i framdörrarna kan bli riktigt trevligt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 163 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nja inga högtalare bak, men lite fler fram skadar inte om du ska möta upp en sån bas som får mycket effekt. Dubbla 6,5" kit i framdörrarna kan bli riktigt trevligt!

ahh har oxå funderat lite på det smile , men till en annan fråga om det går bra om du kanske kan hjälpa mig.. så har jag köpt ett litet baspaket som jag ska ha "så länge" , undrar då var genomföringen finns på en 200sx s13 , annars får man ju leta klart men sökt runt lite men inte hittat något bra svar asså..

Mvh

Sök