4441
Sök

Provkörning: Volvo S80 T6

1 396 Inlägg
17 november 2006
Trådstartare
Var och provkörde en Volvo S80 T6 idag och har bara en sak att säga: Har alla 272 hästar sprungit och gömt sig?

Satte mig i bilen och körde ut långsamt från Bilia och kom sedan ut på en lite större väg, låg i ca 40 och  tryckte full gas. Det tog ungefär 1 sek innan växellådan hade hunnit förstå vad som hänt och lade i lägre växel, ytterligare 1 sek tog det för motorn att förstå vad som hänt och reagera på gasen, men till slut så började det röra på sig lite, och jag menar verkligen lite för jag blev absolut inte imponerad.

Visst blev lite mer drag med geartronicläget på och stc:n av men inte mycket.

"Turbokicken" var ungefär lika med en Saab 95 170hk (Nåja, lite värre kanske) och jag satt hela tiden och väntade på att kraften skulle komma men icke.

Kan tillägga att bilen ifråga hade endast gått 7000 mil och var väldigt fin och verkade välskött.

Ni som har S80 T6 eller kört en, är dom verkligen så slöa eller var det något allvarligt fel på just den som jag körde?

Mvh Niclas Förvirrad
Senast redigerat av NiclasT (17 november 2006)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

689 Inlägg
17 november 2006
Släpp handbromsen tongue
haha nejdå, är det inte så du kan ställa om till "sport" eller ekonomi" och såna lägen på bilen? Sport så växlar den fort och drar på växlarna samt hänger med snabbare vid gaspådrag, ekonomi är vad det heter.. Den är seg tongue

Meister
6 763 Inlägg
17 november 2006
De är ju en dubbelturbo så de blir ju inte samma "brutala" kick.. sen håller jag med om att automatlåderna växlar ner segt.. har kört mor å fars v70 å de tar fan tid innan den petar ner.

1 396 Inlägg
17 november 2006
Trådstartare
Nej det fanns inget Sport/Ekonomi på den jag körde, tror jag inte iallafall.

Jo det var nog något av det segaste i automatlådeväg jag någonsin upplevt.

Hade väldigt höga förhoppningar på denna bil så är lite ledsen nu haha:P

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

2 652 Inlägg
17 november 2006
japp vi hade en sådan på skolan , dom 270+ hk verkar i verkligenheten vara 170 typ .

oerhört slöa bilar dom där .. även fast den har dubbelturbo .

4 824 Inlägg
17 november 2006
Det finns inget sport, ekonomi & vinter läge, detta försvann med dom nya motorerna 99 utan det finns bara det vanliga körprogramet & ett vinterkäge.
Det är ingen speciell trubokick i dom precis som någon nämde detta pga att du har max vridmonent från ca 2000rpm upp till runt 5000rpm så den drar bara jämt hela vägen.
Att den var seg att reagera kan bero på att from 99 så är lådorna adaptiva dvs den lär sig hur du kör och har den som körde bilen innan dig legat och fiskört så är den inte lika snabb på att växla ner när du drar på utan den segdrar mer.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök