Vill byta till sportratt, hur mycket nytta gör egentligen airbag?

steven86
9 maj 2010 · 91 Inlägg

Hejsan hoppas på lite seriösa svar här då.

jag funderar på att köpa en sportratt typ momo. men jag har airbag idag på ratten, hur mycket nytta gör den egentligen vid en krock? pratade med en kille i en butik som sa att den inte gör så mycket nytta egentligen, vet dock inte om han sa så bara för att han vill sälja.

en annan fråga där, finns det kanske någon sportratt med airbag? så jag kan använda min airbag trots allt, vill inte lägga ut mer än 3 tusen kr.

hoppas jag har varit tydlig.

evilaudio
9 maj 2010 · 16 195 Inlägg

den gör mycke nytta om man smäller.. men har du inget bälte på dig å får airbagen i fejset så kan ja nästan lova dig att du dör.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ZonaX Svetsare
9 maj 2010 · 3 150 Inlägg

evilaudio skrev:
den gör mycke nytta om man smäller.. men har du inget bälte på dig å får airbagen i fejset så kan ja nästan lova dig att du dör.

+1

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Crl
9 maj 2010 · 194 Inlägg

Dum fråga, en aribag är ju monterad för att rädda.. så den gör ju den nyttan. så länge du har bälte på dig smile

BMW 320i Touring "Bruksbilen" (1998)
Spelis
9 maj 2010 · 1 926 Inlägg

Ja det finns sportrattar med airbag, dock vet jag inte om dom kostar under 3K

Senast redigerat av Spelis (9 maj 2010)

JaggaChafen Tesla Senior Technician
9 maj 2010 · 2 307 Inlägg

Klart den gör nytta varför tror du att alla bilar helt plötsligt fick det...

Finns sportrattar med Airbag kanske det tom finns en annan originalratt till din bil som e snyggare å goare att hålla i

Men vi vet ju inte vad du har för bil

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
9 maj 2010 · 325 Inlägg

känns ju inte direkt lämpligt att börja mecka med airbagen själv. Självklart gör den hysteriskt stor nytta ihop med bilbältet så han som sa att den egntligen inte gör så stor nytta är ju en total idiot

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
nordstromj
9 maj 2010 · 1 772 Inlägg

Tog bort airbagen när jag monterade min sportratt, dock funderade jag inget utan tog bara bort den.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
steven86
9 maj 2010 · 91 Inlägg

Spelis skrev:
Ja det finns sportrattar med airbag, dock vet jag inte om dom kostar under 3K

någon aning om vart jag hittar det?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
9 maj 2010 · 2 307 Inlägg
The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Xz3PaZ
7 oktober 2010 · 87 Inlägg

HadesInFlames skrev:
känns ju inte direkt lämpligt att börja mecka med airbagen själv. Självklart gör den hysteriskt stor nytta ihop med bilbältet så han som sa att den egntligen inte gör så stor nytta är ju en total idiot

bara plugga ur den orangea kabeln smile

Projekttråden för scorpio 2,9 ghia rs http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=222493
Sluta skjuta upp saker, skit i det istället :)
Powe_R
7 oktober 2010 · 414 Inlägg

evilaudio skrev:
den gör mycke nytta om man smäller.. men har du inget bälte på dig å får airbagen i fejset så kan ja nästan lova dig att du dör.

Är inte helt 100. Men är ändå rätt säker på att airbagen inte ens utlöser iaf man inte har bälte på sig.

Ont. Airbagen kan göra skillnad mellan liv och död. Skulle alldrig plocka bort airbagen, och för den delen troligen inte ens köpa en bil som saknar airbag för minst förare och passagerare fram smile

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Knugcab
7 oktober 2010 · 5 111 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=NACA1W2A5Wk

Det monteras inte direkt in en massa dyra airbags i bilarna för att det är kul om man säger det som så... wink

Dock så är det ju lite en tolkningsfråga. Å ena sidan är troligen en nyare bil med bortkopplad airbag säkrare än en äldre en som inte haft airbag (med en viss reservation för att många nyare bilar har "bälteskraftbegränsare" som släpper bältet lite för att airbagen ska ta en del av smällen, har man inte airbag + sådana bälten, så lär man stånga någonting rätt rejält om man krockar) pga. att säkerheten gått framåt på fler områden än airbags. Å andra sidan så är det ju att medvetet välja bort säkerhet man så att säga "fått på köpet", det är i stort sett omöjligt att eftermontera airbag i en äldre bil medans man har det redan från början i en nyare, och att då välja bort den kanske inte är så förnuftigt...

Så tänker du över huvud taget på säkerheten så är väl rådet att inte byta bort den, men är du av någon anledning inte brydd om saken så är väl valet ditt...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
granadadr
7 oktober 2010 · 7 294 Inlägg

HadesInFlames skrev:
känns ju inte direkt lämpligt att börja mecka med airbagen själv. Självklart gör den hysteriskt stor nytta ihop med bilbältet så han som sa att den egntligen inte gör så stor nytta är ju en total idiot

inget svårt å pillra med airbag,, har gjort det massa gånger,, å ennu så har ingen smällti fejjan,, men snart ska vi ta å spränga en hade vi tänkt,, ska ta en LÅNG kabel å lite skrot på airbagen,, å poffa lite

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Janneutanb
7 oktober 2010 · 7 272 Inlägg

Powe_R skrev:

evilaudio skrev:
den gör mycke nytta om man smäller.. men har du inget bälte på dig å får airbagen i fejset så kan ja nästan lova dig att du dör.

Är inte helt 100. Men är ändå rätt säker på att airbagen inte ens utlöser iaf man inte har bälte på sig.

Ont. Airbagen kan göra skillnad mellan liv och död. Skulle alldrig plocka bort airbagen, och för den delen troligen inte ens köpa en bil som saknar airbag för minst förare och passagerare fram smile

Jag fick då en airbag på mig när jag inte hade bälte på mig.
Förmodligen den som gjorde att jag klarade mig utan någon värre skada.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang