5200
Sök

Bmw e34, byta ut fram eller bakhögtalare? Tips

731 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Hej, sitter och smider lite planer på vad jag ska göra med beemern under vintern. En av dom är att få bra ljud i den. Med bra menar jag att jag själv ska vara någorlunda nöjd, inget tävlande eller så. big_smile

Jag lyssnar mest på trance och musik från topplistorna på tex spotify.

Just nu har jag på lager detta:

Kenwood 8044u, denna är jag nöjd med!
Framhögtalare: Mds dynamic 5,25". Dessa fattas det diskanter och delningsfilter till vilket måste inhandlas om jag inte byter ut detta kitt helt.

Hatthyllan: Kenwood KFC-S6962 6'9"

Frågan är lite, ska jag behålla kenwod i hatthyllan och satsa på lite bättre framsystem och ett slutsteg eller köpa ett bra diskant kitt och köra med 5,25" mds dynamic fram och byta ut högtalarna i hatthyllan? hmm

Tips på bra kit mottages gärna.

Sen skulle jag vilja kasta in en fråga till här! När jag kopplade in ett pioneer 2 kanal steg till min huvudenhet och skulle driva högtalarna bak i golfen vart framsystemets diskanter mycket skrikiga. Vad beror det på?

Mvh Hardrox smile

1 435 Inlägg
12 oktober 2010
Strunta i att uppgradera grejerna i bak, du sitter väl i fram i bilen när du kör? smile

Satsa på schyssta 6,5" middbasar till kickarna i fram vid fötterna och ett par bredbandselement i brädan, typ dessa http://www.hifikit.se/show_prod.php?id=2488 som jag har. Låter riktigt bra för pengarna.

Dessa grejer driver du sedan med ett 4-kanalsteg, ett element per kanal.

731 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Då menar du, bak kör jag på stereo. Fram kör jag midd + din länk (som diskant) på slutsteg. Och då kan jag ställa in själv så diskanterna inte får för mycket kräm i sig. Är jag med då? smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
12 oktober 2010
Bak kör du inget... du sitter väl fram och lyssnar på musiken där?

6.5" på kanal a+b diskanter på c+d på ett 4kanals.. delningsfilter på diskanterna ofc...
Senast redigerat av pattilatti2 (12 oktober 2010)

1 435 Inlägg
12 oktober 2010
Va har du för huvudenhet?

På peerlesslementen rekomenderar jag högpassfilter ställt på ca 200-250hz.

Lågpassfilter ställt där nånstans runt 200hz på middarna också.

Även högpassfilter på middarna kan vara bra om man vill kunna höja lite, runt 40-60hz beroende på vilka 6,5" högtalare du skaffar.

731 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Va har du för huvudenhet?

På peerlesslementen rekomenderar jag högpassfilter ställt på ca 200-250hz.

Lågpassfilter ställt där nånstans runt 200hz på middarna också.

Även högpassfilter på middarna kan vara bra om man vill kunna höja lite, runt 40-60hz beroende på vilka 6,5" högtalare du skaffar.

Står i första post men skriver igen. Kenwood 8044u

Kan du rekomendera Zachry R490 för mig? OM jag skaffar mig detta steg, vilka 6.5" ska jag skaffa mig?

Så om jag skaffar diskanterna du länkat, måste man köpa till ett delningsfilter till dom då? Har ett par hemma helt vanliga med +3 0 -3 inkoppling. Duger dom då?

Läst din projekt tråd tidigare idag på bilstereoforumet. Kör du med diskanterna i orginal diskant hål på instrument panelen?

MVH
Senast redigerat av hardrox (12 oktober 2010)

1 435 Inlägg
12 oktober 2010
Nej du måste inte skaffa delningsfilter, du har alla filter du behöver i slutsteget samt huvudenheten smile Yes ja kör dem i orginalhål, man får banka ner luftkanalerna lite bara så får de plats. Ja kör med orginalgallren över.

Ja Zachry R490 är ett helt okej steg om man vill lägga ut för mycket pengar. Har du tänkt att köra med dina MDS 5,25" du har nu som middar? Då kommer slutsteget räcka till gott och väl.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (12 oktober 2010)

731 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Ultimat hade det vart att köra med mina 5.25" middar för min ekonomi. Men jag prioriterar ljudet lite också. R490 låg på ca 1300kr tror jag på ljudia.se såg jag. Tyckte det var billigt tongue

Är det så stor skillnad på 5,25 till 6.5 att det är värt att byta upp sig? Annars är shoppinglistan diskanterna + steg.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 oktober 2010
Peerles elementen är inte diskanter, det är bredbandselement. wink Alltså ett element som kan spela allt från mellanregister upp till diskant, ungefär som en koaxialhögtalare men med enbart ett element. Filter till dom finns som sagt i både steg och huvudenhet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

731 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Peerles elementen är inte diskanter, det är bredbandselement. wink Alltså ett element som kan spela allt från mellanregister upp till diskant, ungefär som en koaxialhögtalare men med enbart ett element. Filter till dom finns som sagt i både steg och huvudenhet.

Men man kan använda dom som diskant och få bra ljud eller vad var meningen med dom i mitt fall?

MVH Hardrox smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 oktober 2010
Nja isåfall så ska du köpa diskanter istället. Vitsen med dom i din bil är att få upp ljudbilden från golvet, där den lätt hamnar om du har mellanregister nere i dörrarna och diskanter uppe på brädan. Med bredbandselement/koaxialer/mellanregister på brädan istället så kommer det låta betydligt trevligare. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök