2312
Sök

Lambdasondkunskap? hade av en av de vita kablarna

124 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Tja alla. är på sjukt dåligt humör.
Köpte ny lambdasond på ***tema till min audi a4 1,8t
Åker till garaget och börjar fixa och när jag skalar kablarna så vips lossnar ena av de två vita kablarna ut ur lambdan. är förövrigt en fyrtrådig lambda dvs svart grå vit vit kabel.
blir såklart sur, och eftersom det är noll returrätt på lambdasonder så prövar jag att sätta dit den ändå.
Läste i deras katalog att
svart=signal plus
grå=jord
vit*2= förvärme plus och minus

Läser nu lite på nätet och kommer fram till att förvärme är för att lambdan ska komma upp i temp snabbare. min fråga är, hur skadligt är det att köra som jag gör? finns de risk att även den "nya" sotar igen??

Mvh

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 oktober 2010
Åk tillbaka o hävda garanti???

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

583 Inlägg
13 oktober 2010
Som dawwe säger, hävda garanti.

Du skall inte lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. Utan du skall lämna tillbaka den pga fabrikationsfel och få en ny.

Jag är inte fullt påläst om konsumentköplagen. Men läs på!

Givetvis vet jag inte hur du skalade kabeln ifall du drog i den. Använd alltid en skalare och inten kniv eller liknande, samt försök aldrig att dra ifall kabeln inte är korrekt skalad.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 oktober 2010
ajonasson skrev:
Givetvis vet jag inte hur du skalade kabeln ifall du drog i den. Använd alltid en skalare och inten kniv eller liknande, samt försök aldrig att dra ifall kabeln inte är korrekt skalad.

Mvh
Anders

Det är det många gör fel, drar i kabeln och belastar den allför hårt. Det tror jag Biltema kommer hävda på och en ny lambda är nog bara att glömma, tyvärr.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

124 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
Mjo jag förstår att de troligen är kört att byta.
Tycker däremot inte att jag drog i den då jag använde en riktig skaltång från kamaza.
Men stora frågan är, kan jag köra som det är nu eller kommer de inte funka i längden? kommer den inte starta vid 20 minus osv?

4 474 Inlägg
13 oktober 2010
Timmu: Åk tillbaka till Biltema och reklamera den, vad har du att förlora på att försöka?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

296 Inlägg
13 oktober 2010
om du inte har förvärme på lambdan brinner den upp, på något vis!! tro mej jag har testat med två stycken wink

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

185 Inlägg
13 oktober 2010
En lambda sond funderar inte under 250 grader. Därför bör du ha förvärmningen.

Dock så värms den upp via den andra vita kabeln också men det tar lång tid innan den blir varm.

124 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
dawwe, jag har tid och pengar att förlora då biltema inte finns i min stad och inte läge att byta just nu ifall det funkar okej som det är nu.

2quick4you, hur menar du då? kan den verkligen brinna upp om den inte har förvärme alltså? låter ju jättekonstigt haha.

tangen93, okej 250 grader säger du, borde ju komma upp i det ganska snabbt tycker jag för väldigt dumt byggt på a4 så direkt nästan på turbon så sitter ju katten typ som downpipe och i den sitter lambdan så borde ju bli rätt varm hyffsat fort

För övrigt så gick bilen hela tiden in i safe mode förut. va och kolla felkod på verkstad och dom hitta bara fel på lambdan, sen nu när jag bytt så har de faktiskt funkat även utan den kabeln än så länge så aa...

4 474 Inlägg
13 oktober 2010
Timmu: Jag har själv reklammerat en Biltema-lambda pga att den var "död", o då hade jag kört med den iaf 30mil! Det var inga som helst problem att lämna tillbaka den. Som jag ser det får du bestämma dig: Antingen kör du med den som den är nu (verkar ju funka!) eftersom du inte orkar/ids ta dig till Biltema i Västerås(?) eller så skruvar du ur den o stegar in på Biltema o talar om för de att denna lambda var defekt vid leverans. I ena fallet förlorar du tid o i det andra löper du risken att behöva köpa en ny sond längre fram, sen är det upp till dig vilket som svider mest...

Möller mekaniker
141 Inlägg
13 oktober 2010
Man ska inte skarva lambda kablarna! De går sönder mycket snabbare och sen är det lätt att den börjar ge fel värden när fukt kryper in i skarven så skulle rekommendera att lägga ut pengarna på en ordentlig istället för att hålla på att skarva

4 474 Inlägg
13 oktober 2010
Sjoman: Går bra att skarva, men som du säger gäller det att få det fukttätt. En vanlig sond lämnar ju signalspänning mellan 0-1V så man vill givetvis att "hela signalen" når fram utan att det försvinner nåt på vägrn. Bosch har även de universal lambdor, med dessa så följer det med en ordentlig, tät, skarvdosa. Köper man Biltema får man nog köra med minst 2 lager krympslang/tråd sedan en större som håller ihop vid skarven. Däremot skall man aldrig löda kablarna, klämma de är det enda rätta.

Möller mekaniker
141 Inlägg
13 oktober 2010
Ja jag vet att de går bra att skarva men det gäller att få det bra för har bytt 4-5st på jobbet (nyanställd) som folk har skarvat och hållit på med som gått sönder så jag rekommenderar inte att göra det.

4 474 Inlägg
13 oktober 2010
sjoman: Håller med, en OEM-identisk lambda är alltid att föredra! Dock så kan det skilje uppåt 1500 kr på en universal från Biltema gentemot en OEM-identisk från tex Mekonomen, o har man då en bil 7-10" kronors klassen så känns det nog lite jobbigt att köpa en förbannad lambda för 2"*haha*

Möller mekaniker
141 Inlägg
13 oktober 2010
dawwe: Precis de är så jag också tänker. Bättre och lägga kvaliten på lite dyrare saker om man har en dyrare bil.

296 Inlägg
13 oktober 2010
alltså den brinner inte upp visuellt utan komponenterna innuti den som slutar att fungera smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

124 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
dawwe, bra sagt. bara lite ont om tid just nu där skon klämmer. har precis köpt hus, håller på och fixar lägenheten för sälj, jobbar över på vanliga jobbet plus extrajobbet så liiiite körigt. Men blir att åka dit och snacka med dom i helgen, är som sagt västerås tar ändå en halvtimme att åka enkel resa. som sagt ville veta ifall de va okej att köra så ett tag eller om de va tokdumt.

Självklart kör jag med krympslang, sen inte vanliga kabelskor utan sånna kabelskarvare eller vad det heter. Tack alla för hjälpen

Sök