3431
Sök

DOT märkning - Hur tolka olika däcktillverkares kodning?

Med Lem
57 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Hej

Är i farten att köpa beggade vintersulor, undrar om någon har kännedom om hur olika däcktillverkare märker sina däck och hur man tolkar dessa. Har hittat en uppsättning dubbade vinterdäck av märket Falken som har DOT-märkning v4j6..betyder detta att dessa är tillverkade V.4/År 2006?

För er som har kunskapen, fyll gärna på i denna tråd hur olika Däcktillverkares märker sina däck och hur man tolkar detta

//Antee

German Engineering
9 083 Inlägg
16 oktober 2010
DOT betyder US Department of Transportation som kräver noggranna märkningar, det kan till exempel vara material, dimension och även tidpunkt då däcket tillverkades smile

Exempel 1: DOT 145: Däcket är tillverkat vecka 14 år 1995. Pilen avgör om det är 80-tal eller 90-tal.

Exempel 2: DOT 1407: tillverkat vecka 14 år 2007.

Hoppas att du förstår smile

Mvh
Senast redigerat av CarpeDiem (16 oktober 2010)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Med Lem
57 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Jodå, så långt är jag med..men hur tolkar jag då DOT V4J6??? vet inte om du såg min ställda fråga i första inlägget? smile

/Antee

German Engineering
9 083 Inlägg
16 oktober 2010
Är du säker på att det står så?

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Med Lem
57 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Har inte sett det med egna ögon men enligt uppgift ska det stå så...

/Antee

1 758 Inlägg
17 oktober 2010
Den där kodningen anger däckets konstruktion. DOT-märkning är bara giltig i USA, för att vara godkänt på svenska vägar måste däcket vara E-märkt.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 oktober 2010
och när du köper beggat däck, se till att det inte är regumerat.. står på däcket om det är det.

:-)
367 Inlägg
17 oktober 2010
Falkendäck...  Ajabaja skulle jag vilja säga.
Sådana däck är så dåliga att en original Saab 9-3 släpper vid full gas på treans växel.

Fast då snackar vi sommarsulor men vintersulor låter ju inte heller som en höjdare.

Tråkigt nog så var det allt jag kunde tillföra tråden.

Sök